وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌های جداگانه به رؤسای سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش مجموعه کارکنان این سازمان‌ها نکاتی را در جهت بهبود فعالیت‌های دستگاه‌های تابعه خواستار شد.

به گزارش «شادا» در نامه طیب نیا به رئیس سازمان بورس درخواست شده این سازمان باید توسعه بازار را اولویت خود قرار دهد و بازار سرمایه باید به نقطه‌ای برسد که هم‌تراز نظام بانکی در تامین مالی کشور موثر باشد. وی در ادامه آموزش عمومی و ‌آشناسازی مدیران کشور با ماهیت بازار سرمایه را الزامی دانست و افزود: تشکیل کارگروه مشترکی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه و بورس کالا و انرژی، را از برنامه‌های آتی این سازمان باید باشد. طیب نیا خاطر نشان کرد: تلاطم‌ها و مسائل کوتاه‌مدت نباید خدشه‌ای در مسیر بلندمدت بازار سرمایه ایجاد کند و بازار سرمایه باید به نقطه‌ای برسد که هم‌تراز نظام بانکی در تامین مالی کشور موثر باشدو همان‌گونه که در سند راهبردی آمده است رشد نسبت تامین مالی بازار سرمایه (اولیه و ثانویه) به تسهیلات بانکی باید به مقدار مطلوب در سال‌های آینده دست پیدا کند و عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. وی در ادامه آورده است: سازمان بورس باید در حوزه توسعه صنعت مدیریت دارایی فعال‌تر و موثرتر باشد به گونه‌ای که پیش روی کسانی که در بازار سرمایه حرفه‌ای نیستند، انتخاب‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری از طریق نهادهای حرفه‌ای مدیریت ثروت و دارایی وجود داشته باشد.


عملکرد خصوصی‌سازی آسیب‌شناسی شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای نیز به رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی آورده است: آن سازمان تلاش ارزشمند و قابل تقدیری را برای تحقق جهت‌گیری دولت در زمینه واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی داشته است و تداوم این کوشش،‌ ضرورت دارد. وی در ادامه تصریح کرد: با مشارکت آن سازمان گامی اساسی در آسیب‌شناسی و ارائه بسته سیاستی سامان‌دهی سهام عدالت برداشته شد و لازم است علاوه بر پیگیری فرآیند تصویب لایحه تقدیمی، از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای اجرایی شدن آن به‌عنوان یکی از هشت ابرپروژه کلیدی وزارتخانه و مدیریت آثار مهم اقتصادی و اجتماعی آن، برنامه‌ریزی و تمهید پیش‌نیازها صورت گیرد. طیب‌نیا درخصوص دستیابی سازمان خصوصی‌سازی به «تمام» اهداف مدنظر در سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴، تصریح کرد: لازم است با همکاری معاونت امور اقتصادی، عملکرد خصوصی‌سازی آسیب‌شناسی شود و بر مبنای آن، بسته سیاستی لازم برای جبران شکاف عملکردی و نیل به اهداف مندرج در سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴ را پیشنهاد کنید، همچنین ضرورت دارد با نزدیک‌شدن خاتمه واگذاری‌ها، در همین چارچوب، برنامه لازم برای تحول نقش سازمان خصوصی‌سازی طراحی و ارائه شود.