ایرنا: روزنامه گاردین روز چهارشنبه با اشاره به گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: وی از مذاکرات هسته‌ای مستقیم میان ایران و آمریکا استقبال کرده و می‌گوید رفع تحریم‌ها گام بزرگی از سوی آمریکا پس از دهه‌ها دشمنی از سوی این کشور است. به گزارش «ایرنا» به نقل از گاردین، «هاشمی‌رفسنجانی از تصمیم ایران برای مذاکره رودررو با واشنگتن استقبال کرد» و در یک گفت‌وگوی اختصاصی با گاردین اظهار کرد: «ما یک تابو را شکسته‌ایم.»

گاردین ادامه داد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معتقد است انتخاب روحانی در جریان انتخابات سال 2013 میلادی راه را برای مذاکرات هسته‌ای باز کرد. به گزارش گاردین،‌ هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید: «گفت‌وگوی رو در رو بهتر از صحبت از راه دور و از طریق رسانه است؛ ایران به‌شدت جدی است. اگر طرف‌های دیگر نیز به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق صورت خواهد گرفت. اینکه ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی بوده است و ما این تابو را شکسته‌ایم.» این روزنامه همچنین با اشاره به ماجرای دیپلمات‌های آمریکایی در تهران و لانه جاسوسی به نقل از آیت‌الله رفسنجانی نوشت: «این مساله غیرممکن بود که سفارت آمریکا در تهران بازگشایی شود. با این حال این مساله به رفتار دو طرف بر می‌گردد.» به نقل از گاردین،‌ هاشمی‌رفسنجانی در این باره به سخنانی از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: «اگر آمریکایی‌ها مثل انسان برخورد کنند، ما با آنها مشکلی نداریم.» گاردین همچنین با اشاره به مساله فلسطین نوشت، آیت‌الله رفسنجانی عنوان می‌کند: ما از حق فلسطینی‌ها دفاع می‌کنیم؛ ما در هیچ اقدام نظامی در فلسطین مشارکتی نداریم اما در زمینه‌های سیاسی به آنها مشورت می‌دهیم. بنابراین مادامی که حق فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشود، ما نمی‌توانیم ارتباط خوبی با آمریکا داشته باشیم.»


مذاکره و احترام، راه برخورد با ایران

همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دنیا به این واقعیت مهم رسید که عاقلانه‌ترین راه‌حل در برخورد با ایران در همه موارد به‌خصوص مسائل هسته‌ای، مذاکره، احترام و گفت‌وگو است.