گروه خبر: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: ما تابع همان فتوای رهبری هستیم؛ ایشان فتوا داده‌اند و فتوای ایشان منتشر شده و همه هم می‌دانند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری فرامنطقه‌ای العهد (وابسته به حزب‌‌الله لبنان)، در پاسخ به این سوال که به نظر شما توافق احتمالی هسته‌ای، چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و مسائل داخل ایران و مسائل منطقه خواهد گذاشت، گفت: در هر دو مورد تاثیرش مثبت است.

اولا در ایران وضعمان به حالت عادی برمی‌گردد. ما در حالت عادی مشکلی در کشور نداریم. منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم، هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم.وی ادامه داد: روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود، تولیدمان خیلی بالا می‌رود. ما الان تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولید نقد سرمایه‌گذاری شده‌مان راکد است؛ یک دفعه تجارتمان چند برابر و تقویت می‌شود و ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود؛ البته ممکن است از لحاظ اقتصادی خیلی زود و فوری از فردا نتیجه ندهد؛ ولی از لحاظ روانی مثبت است چون همین حالت روانی خودش یک مانعی است و این اصلاح می‌شود.


نگران سوریه هستم

رفسنجانی در پاسخ به سوالی در مورد آینده منطقه نیز گفت: من نگرانم که بالاخره دولت سوریه اکثر منابعش خشک‌شده و می‌خواهد زندگی کند. ‌حامی جدی مالی تسلیحاتی و خیلی چیزهای دیگر هم ندارد؛ ‌خیلی از شهرهای مهمش اشغال شده‌؛ مراکز نفتی‌اش یا تعطیل شده یا غارت می‌شود؛ گازش کما بیش دارد همین‌طور می‌شود؛ ‌منابع فسفاتش آسیب دیده و میلیون‌ها آواره دارد و خیلی مساله دارد و خب بالاخره با کمک مقاومت، ایران و حزب‌الله سرپا مانده‌اند؛ ولی روز به روز هم تروریست‌ها دارند تقویت می‌شوند. حالا دیگر به هرحال به جایی بند هستند که دارند تقویت می‌شوند؛ نگرانم که چه اتفاقی در آنجا بیفتد. ‌


دنیا این را فهمیده که اگر خدای ناکرده الان دولتش (سوریه) سقوط کند آن منطقه می‌شود قلمرو ترویست‌های بدتر از لیبی فعلی. او افزود: بالاخره سوریه یک سد بزرگی در مقابل کارهای تجاوزگری اسرائیل بود و می‌تواند بعدا باشد؛ بنابراین مجموعه این عوامل جای نگرانی پیش می‌آورد؛ خود غربی‌ها هم ترسیده‌اند غربی‌ها می‌دانند که اگر آنجا مرکز تلاش و فعالیت تروریست‌ها شود به همه اطراف سرایت می‌کند و دیگر خیالشان راحت نخواهد بود و تروریسم هر گوشه دنیا را تهدید خواهد کرد و از هر گوشه دنیا ارتزاق می‌کند که بسیار خطرناک است. ‌اگر روزی سوریه دست تروریست‌ها باشد جنگ داخلی بیشتر می‌شود و مردم سوریه بیشتر پایمال می‌شوند و درآن صورت لبنان مشکل واقعی پیدا می‌کند و عراق هم نا‌امنی‌اش قوی‌تر می‌شود و بعد هم در کشورهایی مثل ترکیه، عربستان، کویت و اینجاها هم مساله ایجاد می‌شود و خیلی اتفاقات می‌افتد.