تسنیم: نخستین جلسه هم‌اندیشی درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال خرد و کوچک، با هدف تجمیع اعتبارات و منابع، هماهنگی سازمانی و هم‌افزایی اجرایی افزایش بهره‌وری، فراگیری جامعه هدف و افزایش پوشش منطقه‌ای برگزار شد.

نخستین جلسه هم‌اندیشی درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال خرد و کوچک در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به ریاست ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور قائم مقام وزیر، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاون سازمان بسیج سازندگی، سرپرست صندوق کارآفرینی امید، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، معاون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

ربیعی در این جلسه با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و امکانات متعددی که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد بر ضرورت هماهنگی همه دستگاه‌ها در کنار هم و اهمیت برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی مطلوب کارها تاکید و ضمن اشاره به اینکه مدیریت منابع و اعتبارات دستگاه‌ها با خود آنها باشد، گفت: باید با هماهنگی و تعامل در جهت هم‌افزایی حرکت کنیم. در این حرکت لازم است طرح‌ها در یک منطقه متمرکز نشود و ظرفیت‌ها و برنامه‌ها را به‌طور عادلانه در مناطق تقسیم و اجرا کنیم.


طراحی فرآیندها و پروژه‌ها مهم است و باید به طراحی‌ها توجه ویژه‌ای شود. مطالعات خوبی در زمینه آمایش سرزمین به تفکیک استان‌ها انجام شده که لازم است برای بهره‌برداری مناسب در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آموزش نیروی انسانی، بازاریابی و راه‌اندازی بازارچه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت درخصوص راه‌اندازی بازارچه‌ها لازم است با هماهنگی استانداران راه‌اندازی این بازارچه‌ها پیگیری شود. وی تصریح کرد: برای حمایت از خرید داخلی باید آیین‌نامه تنظیم شود. باید با یک تفاهم ذهنی و عمومی بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم و پایان سال آمار موفقی را از اشتغال‌زایی ارائه دهیم.


ربیعی در ادامه خاطرنشان کرد: آیین‌نامه و یک دستور کار مشخص لازم است که باید حداکثر ظرف دوهفته تنظیم شود. در این آیین‌نامه ضروری است برش جغرافیایی برنامه‌ها مشخص، رسته‌های فعالیت تعیین و نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط کاملا شفاف بیان شود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تعامل ارزشمند و ضروری است مشابه آن در کلیه استان‌ها انجام شود. توجه به توسعه و حمایت از مشاغل خرد و کوچک در حال حاضر یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مشکل بیکاری است.


در ادامه این نشست حسن طائی، معاون اشتغال وزیرکار با مروری بر برنامه‌های حوزه معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال، هدف از تشکیل این جلسه را تجمیع اعتبارات و منابع، هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری دانست و گسترش مخاطبان و جامعه هدف و بهره‌مندی و پوشش مناطق جغرافیایی بیشتر را از دیگر نتایج این حرکت برشمرد.