اختلاف‌نظرها مقداری کمتر شده است
گروه دیپلماسی: در کمتر از 10 روز مانده به ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر)، متن توافق جامع همچنان در هتل کوبورگ وین در حال نگارش است. اگرچه طرفین توانسته‌اند بخش عمده‌ای از اختلافات موجود را حل کنند، اما همچنان پرانتزهای اختلافی میان ایران و گروه 1+5، سرعت و پیشرفت گفت‌وگوها را کند کرده است. در همین ارتباط عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه اختلاف‌نظرهایی که درخصوص متن توافق‌نامه وجود دارد مقداری کمتر شده، اما پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم نیست، گفت: «احتمالا ظریف و کری آخر هفته به وین می‌روند.» در یک هفته اخیر رسانه‌های خبری از تمدید چند روزه مذاکرات در مهلت تعیین شده خبر می‌دهند، موضوعی که برخی وزرای خارجه 1+5 از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با اشاره به آن گفته است که اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است.

در همین خصوص، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه به روزهای آخر مذاکرات و به مهلت تعیین شده نزدیک می‌شویم، گفت: «همان گونه که بارها گفته شد، این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفت‌وگو کنیم این کار را انجام خواهیم داد. آنچه برای ما مهم است رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ایران است که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم‌ها هم برداشته شود. امیدواریم ان‌شاء‌الله در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود.»

به گزارش «ایرنا»، عباس عراقچی افزود: «اختلاف‌نظرهایی که درخصوص متن توافق‌نامه وجود دارد مقداری کمتر شده، اما پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم، نیست.» او ادامه داد: «اختلافات در بعضی مسائل جدی‌تر است و به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارد و امیدواریم در جریان ملاقات وزرای امور خارجه در لوکزامبورگ بحث بیشتری درخصوص چند موضوع کلیدی مورد اختلاف صورت گیرد.» عباس عراقچی که پیش از پرواز به لوکزامبورگ برای پیوستن به ظریف و گفت‌وگو با وزرای خارجه سه کشور اروپایی، با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین سخن می‌گفت،‌ افزود: «متن مربوط به توافق‌نامه، متن پیچیده‌ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهم‌تر به لحاظ سیاسی دارد. باید بررسی‌های کاملی روی آن صورت گیرد. این کار ابتدا در سطح کارشناسان، سپس در سطح معاونان انجام می‌شود.» عراقچی با اشاره به اینکه عازم لوکزامبورگ است، افزود: «آقای ظریف هم به لوکزامبورگ می‌آیند و با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی ملاقات خواهیم کرد و دیدار گروهی به اتفاق خانم موگرینی خواهیم داشت، همچنین ملاقات‌های دوجانبه‌ای با وزرای امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان خواهیم داشت.»

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیروز دوشنبه به لوکزامبورگ رفت تا با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر اروپایی عضو ۱+۵ آخرین روند نگارش متن توافق جامع را بررسی کنند. در همین خصوص محمدجواد ظریف از تهران به لوکزامبورگ رفت و سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی که از چهارشنبه هفته گذشته در وین در حال مذاکره برای نگارش متن توافق هستند، از اتریش به او ملحق شدند. لوران فابیوس، فرانک والتر اشتاین مایر و فیلیپ هاموند وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا همراه با فدریکا موگرینی درمذاکره با تیم ایران در جریان آخرین تحولات نگارش متن توافق جامع قرار گرفتند. معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: «احتمال می‌رود در پایان این هفته جان کری وزیر امورخارجه آمریکا هم به وین سفر کند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با وی صورت گیرد.» عراقچی افزود: «احتمال می‌رود باقی وزرای خارجه ۱+۵ هم به مذاکرات ملحق شوند. این ماراتن به تدریج به لحظات آخر خود نزدیک می‌شود و امیدواریم خداوند آنچه را که خیر و صلاح است مقرر کند.» مذاکره‌کننده ارشد ایران در پایان گفت: «پس از پایان مذاکرات لوکزامبورگ به وین باز خواهیم گشت و مذاکرات را ادامه خواهیم داد و ظریف پس از عزیمت به تهران احتمالا آخر هفته به وین بازخواهد گشت.»


اهمیت دستیابی به توافق خوب

همزمان، وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به لوکزامبورگ گفت: «همه طرف‌های مذاکره‌کننده از زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود.» به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف درباره روند نگارش متن توافق‌نامه نهایی هسته‌ای با اشاره به تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای لوزان گفت: «همچنان اختلافاتی باقی مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است، با این حال تلاش می‌کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.» ظریف تاکید کرد که اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است.


دسترسی‌های لازم

یک مقام آمریکایی روز یکشنبه در واکنش به مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص کلیات طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای گفت: «واشنگتن توافقی را که در آن دسترسی‌های لازم ارائه نشده باشد، امضا نمی‌کند.» به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته سایت شبکه «بلومبرگ»، این مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن با توافقی که در آن دسترسی‌ها و اقدامات شفاف‌ساز لازم برای ارزیابی کامل برنامه هسته‌ای ایران لحاظ نشده باشد، موافقت نخواهد کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.


ایران انعطاف بیشتری نشان دهد

از سوی دیگر «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت که ایران برای رسیدن به توافق با گروه 1+5 باید انعطاف بیشتری نشان دهد. به گزارش «رویترز»، هاموند در جمع خبرنگاران گفت: «شرکای ایرانی ما باید انعطاف بیشتری نشان دهند، اما روند گفت‌وگوها در حال انجام است و همواره انتظار داریم تا آخرین مهلت یا حتی بعد از آن ادامه یابد.» هاموند که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده است، ادامه داد: «به نظر من مذاکرات جدی اکنون در حال انجام است و طی هفته آینده نیز ادامه می‌یابد و امیدوارم شاهد پیشرفت‌های واقعی بیشتر باشیم.» او در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل چند روزی تمدید خواهد شد یا خیر، نیز گفت: «فعلا نمی‌دانیم، باید دید چه پیش خواهد آمد، فعلا به سختی تلاش می‌کنیم.» همزمان فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران طی چند روز آینده به نتیجه برسد.

ورود به مرحله نهایی مذاکرات

همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت در نشست با وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه و بریتانیا، در مورد موضوعات اصلی باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای، بحث می‌شود. فدریکا موگرینی درخصوص دستور کار نشست چهارجانبه لوکزامبورگ گفت: «داریم وارد مرحله نهایی مذاکرات می‌شویم و می‌خواهیم در مورد موضوعات اصلی باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت‌وگو کنیم.»