گروه خبر: ششمین نشست مشترک دولت و مجلس شامگاه یکشنبه به میزبانی دولت برگزار شد؛ نشستی که حسن روحانی در آن با اشاره به موضوعاتی چون مذاکرات هسته‌ای، استیضاح وزیر آموزش و پرورش و مسائل اقتصادی، بر لزوم همدلی مجلس با دولت تاکید کرد.

حسن روحانی، در حالی که در سال‌جاری کار را برای دولت کمی سخت‌تر از قبل توصیف کرد، دولت را ادامه راه نیازمند کمک مجلس خواند. رئیس‌جمهوری در این نشست با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات هسته‌ای مربوط به همه اجزای نظام است، پیشرفت آن را در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شورای‌عالی امنیت ملی و قانون اساسی معرفی کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان کشور در چارچوب‌های مشخص شده از سوی رهبر معظم انقلاب که به‌طور شفاهی و کتبی ابلاغ شده حرکت می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده است، مذاکرات را مساله همه کشور خواند و ابراز امیدواری کرد که با کمک مجلس و حمایت مردم ضمن احقاق حقوق ملت و تامین منافع کشور به‌نتیجه قابل قبول و خوشحال‌کننده دست یابیم. مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را می‌توان محوری‌ترین موضوع سخنان حسن روحانی و علی لاریجانی، در نشست مشترک دولت و مجلس خواند.

در شرایطی که رئیس‌جمهوری حرکت مذاکره‌کنندگان را در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری توصیف کرد، علی لاریجانی نیز سوء‌ظن به یکدیگر در موضوع هسته‌ای را مضر دانست و تاکید کرد که اکنون بیش از هر زمانی به همدلی و همزبانی نیازمندیم و باید به هم اعتماد داشته باشیم. به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی با تاکید بر اینکه همه باید در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده تلاش کنیم، گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه مطلوبی برسد.رئیس قوه‌مقننه که مذاکرات هسته‌ای را پیچیده توصیف و بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تیم مذاکره‌کننده تاکید کرد، گفت: «مهم است حس کنیم که در یک جبهه واحد قرار داریم؛ زیرا در جبهه مخالف علنا گفته‌اند که ما به‌دنبال آن هستیم که پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنیم، بنابراین در مقابل چنین حریفی باید همصدا بود.»او با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای نبرد سنگین دیپلماتیک است، بار دیگر اعلام کرد که قطعا تمام مسوولان باید از تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کنند. لاریجانی افزود: «اکنون بیش از هر زمانی به همدلی و همزبانی نیازمندیم و باید به هم اعتماد داشته باشیم.»رئیس مجلس در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی مجلس برای تدوین برنامه ششم توسعه گفت: سیاست‌های کلی این برنامه در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شده و این موضوع بسیار ضروری است که تا مردادماه قانون برنامه به مجلس ارائه شود. از طرف دیگر دولت باید از ارائه یک کتاب قانون مفصل پرهیز کند؛ زیرا در چند سال اخیر متاسفانه حجم این برنامه قطور شده است.


وعده‌ها محقق شد

از سوی دیگر حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست با اشاره به اینکه شعار دولت از ابتدا این بود که علاوه بر مهار تورم از رشد منفی و رکود خارج شده و به سمت رونق حرکت کنیم، گفت: الحمدلله وعده‌های داده شده محقق شد و در سال ۹۳ نرخ تورم در کشور به کمتر از۲۵ درصد رسید و شاهد رشد ۳ درصدی در اقتصادکشور بودیم و البته پیش از تحقق این وعده، افرادی در کشور این امر را امکان‌ناپذیر می‌دانستند، اما گزارش بانک مرکزی نشان داد که در سال ۹۳ توانستیم به این رشد و کاهش تورم برسیم. روحانی درخصوص تدوین لایحه خروج از رکود در دولت گفت: در حال حاضر چند آیین‌نامه از این لایحه تدوین شده و مابقی این آیین‌نامه‌ها به سرعت در حال تصویب است.