سیدحسین موسویان، عضو اسبق مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران طی سخنانی در دانشگاه دفاع ناتو در رم (Nato Defense college) به تشریح 10 توصیه در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش «ایلنا»، در این سخنرانی ژنرال‌ها و افسران عالیرتبه از کشورهای آمریکا، اروپا،‌ عربستان، قطر،‌ امارات،‌ اردن، ‌عراق، کانادا،‌ تونس،‌ مصر،‌ ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه آفریقا و همچنین برخی سفرای کشورها از جمله قطر، افغانستان و مصر نیز حضور داشتند. ۱۰ توصیه به ناتو در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه به شرح زیر است:


- قدرت‌های جهانی بیش از 40 سال است که از انجام تعهد خود برای نابودی سلاح‌های اتمی‌شان طفره رفته‌اند و معاهده NPT را نقض کرده‌اند. 5 قدرت جهانی عضو دائم شورای امنیت باید به تعهدات خود در قالب معاهده NPT گردن نهاده و حدود 22 هزار سلاح هسته‌ای موجود خود را نابود کنند؛ در این مورد هیچ تبعیضی قابل قبول نخواهد بود.


- قدرت‌های شرقی و غربی باید به استانداردهای دوگانه در زمینه خلع سلاح خاتمه دهند. قدرت‌های جهانی با کشورهای هند و پاکستان و اسرائیل، رابطه استراتژیک برقرار کرده در شرایطی که آنها معاهده NPT را نپذیرفته و صدها بمب هسته‌ای هم ساخته‌اند. متقابلا آنها به مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برخاسته و بدترین تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند؛ در حالی‌که ایران عضو NPT است و بمب هسته‌ای ندارد و انحرافی هم به سمت ساخت بمب نداشته است.


- قدرت‌های غربی باید به استراتژی مونوپولیزه کردن تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای خاتمه دهند. طبق ماده 4 معاهده NPT همه کشورهای عضو معاهده باید دسترسی برابر به تکنولوژی صلح‌آمیز داشته باشند. غرب از سال 1979 که انقلاب ایران رخ داده بدون توقف درصدد محرومیت ایران از تکنولوژی صلح‌‌آمیز هسته‌ای بوده است.


-حق مشروع کشورها برای دسترسی به تکنولوژی صلح‌‌آمیز در چارچوب معاهده NPT نباید گروگان اختلافات سیاسی کشورها شود. آمریکا و غرب حقوق مشروع ایران را به‌خاطر اختلافات سیاسی با این کشور به گروگان گرفته‌اند. گروگانگیری سیاسی حقوق مشروع کشورها نهایتا موجب قربانی شدن معاهده NPT خواهد شد.


-قدرت‌های جهانی به‌ویژه قدرت‌های غربی باید اهتمام ویژه و صداقت بیشتری برای تحقق طرح خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی به خرج دهند. ایران و همه کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اعراب همه با این طرح موافق و آماده هستند. اسرائیل تنها رژیمی است با 400 بمب هسته‌ای که مانع تحقق این طرح است و همزمان هم مورد حمایت آمریکا و غرب و شرق است.


-«چندجانبه‌گرایی جهانی در امر غنی‌سازی» راه برون رفت جهان از خطر اشاعه سلاح هسته‌ای است؛ قدرت‌های جهانی باید این ایده IAEA را جدی گرفته و غنی‌سازی در کل سطح جهان به‌صورت چند جانبه‌ انجام شود.


- اصول هسته‌ای مورد توافق با ایران بهتر است شامل کل منطقه خاورمیانه شود؛ از جمله اینکه ایران پذیرفته است:

الف ـ باز فرآوری پلوتونیوم نداشته باشد

ب ـ غنی‌سازی سطح بالا نداشته باشد

ج ـ حداکثر شفافیت را داشته و پروتکل‌های جهانی راستی‌آزمایی درچارچوب IAEA را اجرا کند

دـ غنی‌سازی را در حد نیاز مصرف داخلی داشته باشد

این‌گونه اصول برای دوره‌ای موقت خواهد بود اما اگر کل منطقه آن را بپذیرد، می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی باشد.


- اجماع دینی علیه سلاح کشتار جمعی

فتوای رهبر ایران علیه کلیه سلاح‌های کشتار جمعی می‌تواند آغاز یک حرکت دینی علیه این نوع سلاح‌ها باشد؛ علمای شیعه و سنی و علمای جهان مسیحیت و یهودیت با حمایت از فتوای مذهبی رهبر ایران می‌توانند یک اجماع جهانی دینی علیه تولید و گسترش سلاح‌های کشتارجمعی ایجاد کنند که بدون شک موثر و کارآمد خواهد بود.


- روابط ایران و غرب در آستانه تحولات بزرگی است که این تحولات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ایجاد این تحول نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. اگر توافق هسته‌ای انجام شود، منافع ایران و غرب در منطقه ایجاب می‌کند که در جهت صلح و ثبات و امنیت منطقه همکاری کنند. مقابله با تروریسم تکفیری و مدیریت بحران‌های جاری در منطقه بدون همکاری ایران و قدرت‌های جهانی امکان‌پذیر نخواهد بود.


- ایران و منطقه

منطقه در آتش آشوب و بحران می‌سوزد و خاورمیانه تا سقوط کامل فاصله‌ای ندارد. حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی، راهگشای گفت‌وگو و همکاری کشورهای منطقه در کنترل بحران‌های جاری در سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان خواهد بود. تا زمانی که کشورهای منطقه و ایران همکاری نداشته باشند، بحران‌های جاری نه‌تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه روند گسترشی خواهد داشت.