وزیر کار با تاکید بر اینکه پایه بسیاری از نا‌آرامی‌ها و نارضایتی‌‌ها، براساس بیکاری‌‌های گسترده، گریبان برخی کشورها را خواهد گرفت، گفت: برنامه‌‌های عملیاتی توسعه همکاری‌‌های جنوب - جنوب تدوین می‌شود.

علی ربیعی در نشست وزرای کار کشورهای جنبش عدم تعهد که با حضور مدیرکل سازمان بین‌المللی کار برگزار شد، افزود: بسیار خرسندم که بار دیگر در کنار هم در سایه جنبش عدم تعهد قرار گرفته‌ایم و ضمن دیدار، مواضع روشن خود را تبیین می‌کنیم.رئیس نشست وزرای کار کشورهای جنبش عدم تعهد اظهار کرد: این نشست مهم، فرصتی برای مبادله تجربیات و تبادل نظرات درباره مهم‌ترین موضوعاتی است که بر دنیای کار، به ویژه آینده کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند. جنبش عدم تعهد و اعضای آن نقشی اساسی در این پارلمان ۳ جانبه جهانی کار دارند و ‌باید منادی عدالت برای استفاده از فرصت‌های برابر جهانی و مبارزه با فقر و نابرابری تحمیلی باشند.


وی افزود: جنبش عدم تعهد، با ظرفیت گفت‌وگوی میان دولت‌ها و گفت‌وگوی اجتماعی نهادهای مدنی فرصت مناسبی برای مفاهمه، بررسی و اتخاذ مواضع مشترک و تاثیرگذاری در روندهای جهانی است. همان‌گونه که مدیرکل ILO در سخنان افتتاحیه نشست جاری کنفرانس بین‌المللی کار به درستی اظهار کردند، ما در این پارلمان ۳ جانبه جهانی کار، فرصت داریم که به مسائلی رسیدگی کنیم که بر زندگی کاری میلیون‌ها انسان در اقصی نقاط جهان تاثیر خواهند گذاشت؛ به این معنی که هر دستاوردی که ما در این نهاد کسب می‌کنیم، می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه، مهم و مشخصی در پی داشته باشد.وزیر کار ادامه داد: ما با طیفی از مسائل موثر بر کار روبه‌رو هستیم. یک دسته از آن مسائل، در کشورهای توسعه‌‌یافته، در حال توسعه و عقب‌‌مانده به‌طور مشترک در جریان هستند. من فکر می‌کنم کنفرانس و سازمان بین‌المللی کار بیشتر معطوف به آن موارد است؛ اما معتقدم دنیای کار بسیاری از کشورهایی که در اینجا جمع شده‌اند با چالش‌‌های مضاعفی درگیر است که طرح و بحث پیرامون این مسائل ضروری است.ربیعی گفت: از جمله این مسائل می‌توان به روند مهاجرت کارگران، انزوای آنان در جوامع مهاجر‌پذیر، خشونت نژاد‌پرستانه علیه آنها و در نظر گرفته نشدن حقوق آنها اشاره کرد. این نیروهای کار، عمدتا از کشورهایی هستند که عضو این جنبش هستند.وی یادآور شد: خشونت و تنش تحمیلی، جنگ و کشتار در تعدادی از کشورهای عضو ما، گسترش افراطی‌گری، جنگ‌های قومی و حتی اقداماتی برای بر هم زدن مرزهای سیاسی، مداخلات گسترده کشورهای توسعه‌یافته که در مجموع منجر به بیکاری گسترده‌تر، فقدان سرمایه‌گذاری و عدم امنیت سرمایه‌‌گذاری برای سرمایه‌‌گذاران شده است.وزیر کار گفت: وزرای عدم تعهد نیز در آخرین کنفرانس وزرای خارجه جنبش که در الجزایر برگزار شد مراتب نگرانی خود را از چالش‌های جدی در عرصه اشتغال و کمبود گسترده کار شایسته با آثار ویژه بر جوانان که جهان با آن روبه‌رو است، اعلام کردند. به دلایل فوق ، سرعت اشتغال‌زایی در کشورهای ما به اندازه‌ای نیست که بتواند پا به پای نیروی کار در حال رشد پیش برود. اگر این روند به همین روال باشد شرایط به تدریج وخیم‌تر شده و معتقدم پایه بسیاری از نا‌آرامی‌ها و نارضایتی‌‌ها، براساس بیکاری‌‌های گسترده، گریبان برخی کشورها را خواهد گرفت.ربیعی افزود: با توجه به این موضوع قویا از سازمان ملل متحد خواسته شده تا مساله چالش جهانی بیکاری جوانان را از طریق توسعه و اجرای راهبردهایی مرتفع کنند که به جوانان در سراسر دنیا فرصتی واقعی برای داشتن یک کار شایسته و مولد داده شود.وی خاطرنشان کرد: ما ناچاریم و راهی به جز این نداریم که این کنفرانس‌ها را از نشستی ساده به تدوین برنامه‌های عملیاتی توسعه همکاری‌های جنوب - جنوب متکی سازیم. در این زمینه ارتقای ظرفیت مولد، اشتغال و کار شایسته، برای فقرزدایی و رشد اقتصادی فراگیر، پایدار و برابر در تمامی سطوح، از جمله اصول اساسی جنبش عدم تعهد محسوب می‌شود که باید در سایه همکاری‌های منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های دانش و سرمایه‌گذاری یکدیگر به آن کمک کنیم.