گروه ترجمه: «آنشو جین» پیش از آنکه سکان رهبری دویچه بانک، بزرگ‌ترین بانک آلمان را در دست بگیرد، ۱۷ سال موفقیت‌آمیز را در این بانک سپری کرده بود. این تجربه‌ای تامل‌برانگیز بوده است. او در سال ۲۰۱۲ در کنار «یورگن فیچن»، ریاست دویچه بانک را به عهده گرفت. اکنون پس از گذشت سه سال ناامیدکننده، دوران مدیریت او به پایان رسیده است.

روز یکشنبه هفتم ژوئن، دویچه بانک اعلام کرد که جین در پایان ماه جاری از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و «جان کرایان»، عضو شورای نظارتی دویچه بانک و رئیس سابق بخش دارایی‌های بانک یو-بی‌اس، جانشین او خواهد شد. فیچن هم چندی پیش اعلام کرد از سمتش کناره‌گیری می‌کند. او در مه سال ۲۰۱۶ کناره‌گیری خواهد کرد و به این ترتیب در آن زمان کرایان به تنهایی رهبری دویچه بانک را به عهده خواهد گرفت. اما جین بزرگ‌ترین قربانی این رویداد است. سه سال پیش افراد بسیاری گمان می‌کردند تا زمانی که جین به تنهایی زمام امور را به دست گیرد، فیچن بر کار وی نظارت می‌کند. جین غیرآلمانی زبانی است که بانک سرمایه‌گذاری دویچه در لندن را تاسیس کرده است.

اما در حقیقت مشخص شده است که این تجربه بانکداری سرمایه‌گذاری جین بود که نقطه ضعف او به شمار می‌رفت. تاسیس اداره بانکداری سرمایه‌گذاری برای دویچه بانک به ویژه با افزایش فرانشیز درآمد ثابت، موجب شد که این بانک نسبت به مقررات فزاینده و تاثیرات مداخلات بانک مرکزی در فعالیت‌های تجاری، آسیب پذیر شود. جریمه ۵/ ۲ میلیارد دلاری این بانک به دلیل دستکاری نرخ بهره میان بانکی موسوم به لایبور را می‌توان در رفتارهایی که در فعالیت‌های قبلی جین روی می‌داد، ردیابی کرد. مساله دیگری که زمانی جالب به نظر می‌رسید این است که جین آلمانی نیست، اما این بریتانیایی متولد هند یک کسب و کار بین‌المللی را اداره می‌کند. زمانی ترفیع او در دویچه بانک به‌عنوان نمونه‌ای از رویکرد جهانی این بانک محسوب می‌شد. اما اکنون، مردم آلمان تمایل اندکی به‌صورت‌حساب‌هایی دارند که در خارج روی هم تلنبار شده است. این صورت‌حساب‌ها چه مربوط به بانک‌های آلمانی باشد یا شرکای آنها در حوزه یورو، باید در آلمان پرداخت شوند.

این نقطه ضعف‌ها به تشریح رهبری غیر ماهرانه مشترک جین و فیچن کمک می‌کند. فیچن یک بانکدار شرکتی محسوب می‌شود. ترکیب رهبری جین و فیچن به نفع هیچ‌کس نبود و هم اهمیت این بانک سرمایه‌گذاری را پنهان کرد و هم بدگمانی شدیدی نسبت به آن به وجود آورد. زمانی که دو رئیس دویچه بانک در ماه آوریل از برنامه جدید پنج ساله این بانک رونمایی کردند، این احساس سردرگمی استراتژیک نمایان شد. این برنامه شامل اقداماتی رادیکال، همچون تبدیل دویچه بانک به یک بانک سرمایه‌گذاری مستقل مثل گلدمن ساکس است که به خروج از برخی کشورها و جدا شدن از پست بانک می‌انجامد. همچنین در این برنامه جزئیاتی از تعهد این بانک به کاهش ۵/ ۳ میلیارد یورویی(۹/ ۳ میلیارد دلاری) هزینه‌ها اعلام نشده است. البته جین و فیچن قول داده‌اند تا پایان ماه جولای جزئیات این اقدام را منتشر کنند.

اما این تاریخ برای سرمایه‌گذاران بسیار طولانی است. هم اکنون سرمایه‌گذاران به دلیل کاهش ارزش سهام دویچه بانک که درپی دو بار افزایش سرمایه این بانک از سال ۲۰۱۲ تاکنون رخ داد، زیان دیده‌اند. همچنین از زمان اعلام استراتژی جدید دویچه بانک، ارزش سهام این بانک بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است و در نشست سالانه این بانک در ماه مه تقریبا دو پنجم سرمایه گذاران علیه تیم مدیریتی رای دادند. با این وجود وظیفه کرایان، رئیس جدید دویچه بانک، آسان‌تر خواهد بود. او شریک ارشد فیچن خواهد بود. او از شم مالی برخوردار است و می‌تواند درباره اینکه کدام بخش دویچه بانک پولساز است و کدام بخش پولساز نیست، بهتر تصمیم‌گیری کند و درنتیجه سرمایه را به‌طور مناسب‌تری به این بخش‌ها اختصاص دهد. اما مشکل اصلی دویچه بانک این است که نمی‌داند واقعا می‌خواهد چه باشد. جین نتوانست به‌طور رضایت‌بخشی به این پرسش پاسخ دهد و درنتیجه هزینه آن را پرداخت کرد؛ بنابراین کرایان اگر می‌خواهد برای مدتی طولانی در این بانک بماند باید پاسخ مناسبی برای این پرسش بیابد.