تابناک: طی چند سال اخیر و به موازات ادامه روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، عربستان سعودی مکررا با طرح این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، تهدید کرده در صورت وقوع این امر، این کشور نیز به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت خواهد کرد. در تازه ترین نمونه از این اظهارات، سفیر عربستان در بریتانیا از روی میز بودن همه گزینه‌ها در مقابل ایران سخن گفته است. محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در لندن در گفت‌وگویی با روزنامه «تلگراف» به موضوع هسته‌ای ایران پرداخته و تهدید کرده در صورت به نتیجه نرسیدن روند دیپلماتیک در این موضوع، کشورش برای مقابله با ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت خواهد کرد.

او اظهار کرد که سیاست عربستان سعودی از زمان ملک فهد تاکنون، مبتنی بر تلاش نکردن برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده، اما همچنین مدعی است«از زمانی که مشخص شد ایران سیاستی را دنبال می‌کند که می‌تواند به سمت برنامه ساخت سلاح کشتار جمعی متمایل شود»، رویکرد عربستان نیز تغییر کرده است. این مقام سعودی افزود: «این موضوع کل چشم‌انداز منطقه را تغییر داد.» محمد بن نواف گفت: «ما همواره حمایت خود را از حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران به شیوه‌ای دیپلماتیک و از طریق مذاکرات اعلام کرده‌ایم. ما از تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه قدردانی می‌کنیم؛ اما مشروط به اینکه هرگونه توافق نهایی، جامع و مانع بوده و به شکلی نباشد که به ایران مجوزی برای ادامه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه بدهد. من نمی‌خواهم وارد جزئیات و شواهد شوم.»

بن نواف که از اعضای ارشد خاندان سعودی به شمار می‌رود، در این مصاحبه ادعا کرده که مذاکرات باید منجر به گرفتن تعهداتی جدی از ایران شود مبنی بر اینکه این کشور اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد کرد. او در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفت: «اما اگر این اتفاق رخ ندهد، آن‌گاه همه گزینه‌ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود.» سفیر عربستان در لندن همچنین مدعی شده است: «برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی مستقیم را متوجه کل منطقه کرده و منبع و انگیزه مهمی برای اشاعه هسته‌ای در سرتاسر خاورمیانه، از جمله در اسرائیل (فلسطین اشغالی) ایجاد می‌کند.» این عضو خاندان سعودی در بخش دیگری از مصاحبه خود، دلیل حمله کشورش به یمن را نیز تلاش برای مبارزه با نفوذ ایران در این کشور عنوان و ادعا کرد: «شورشیان حوثی تحت حمایت ایران، صنعا را تحت کنترل گرفته و سپس در پی تصرف عدن برآمدند و به همین دلیل، توسل به حملات هوایی، برای به عقب برگرداندن این پیشروی و باز گذاشتن مسیر برای دستیابی به یک راه حل سیاسی ضروری بود.» او مدعی شد ایران از حوثی‌ها به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد تمایلات سلطه طلبانه خود در منطقه استفاده می‌کند.

همچنین بن نواف در پاسخ به خبرنگار تلگراف، این موضوع را که عربستان سعودی دارای تمایلات سلطه طلبانه در منطقه است رد کرد و گفت: «عربستان سعودی آن‌گونه تمایلاتی را که دیگران برای منطقه دارند، ندارد. تمام دغدغه ما، حفاظت از ثبات و امنیت خود، جهان عرب و جهان اسلام است.»