در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان شد
هشدار رهبر انقلاب نسبت به تحریف شخصیت و راه امام(ره)
اصولی مانند اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بیاعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافیگری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بیملاحظه با قلدران بینالمللی، استقلال و رد سلطهپذیری و تاکید بر وحدت ملی.
اصولی مانند اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بیاعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافیگری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بیملاحظه با قلدران بینالمللی، استقلال و رد سلطهپذیری و تاکید بر وحدت ملی. رهبر انقلاب اسلامی در مقدمه سخنانشان در بیست و ششمین سالگرد عروج امام خمینی(ره)، با اشاره به نیمه شعبان، سالگرد میلاد حضرت ولیعصر(عج) موضوع منجی آخرالزمان را مورد اتفاق همه ادیان ابراهیمی خواندند و افزودند: همه مذاهب اسلامی این منجی را از ذریه پیامبر خاتم و به نام مهدی(عج) میشناسند که در این میان، شیعیان با ادله مسلم و قطعی، حضرت ولیعصر را با خصوصیات مشخص و معین، فرزند امام یازدهم میدانند و او را معرفی و اثبات میکنند. حضرت آیتالله خامنهای امیدآفرینی را بزرگترین خاصیت اعتقاد به ظهور مهدی موعود(عج) برشمردند و خاطرنشان کردند: شعله فروزان این اعتقاد عمیق و نجاتبخش، شیعه را در همه دورانهای تاریکی و ظلم، به آینده امیدوار و پرتحرک میسازد. رهبر انقلاب سپس در تبیین اهمیت موضوع اصلی سخنان امروزشان یعنی «تحریف شخصیت امام» افزودند: امام بزرگوار برخلاف برخی که سعی میکنند او را در زمان خودش محصور کنند، مظهر حرکت عظیم و تاریخ ساز ملت ایران است و طبعا تحریف شخصیت او، زیانهای فراوانی را در استمرار این حرکت ایجاد میکند بنابراین باید در این زمینه، کاملا هوشیار بود. حضرت آیتالله خامنهای، مکتب «فکری، سیاسی و اجتماعی» امام خمینی را «نقشه راه ملت ایران» برای دستیابی به اهداف بزرگی همچون عدالت و پیشرفت و اقتدار برشمردند و تاکید کردند: بدون شناخت «صحیح و تحریف نشده امام» امکان تداوم این نقشه راه وجود نخواهد داشت. رهبر انقلاب با اشاره به ابعاد برجسته فقهی، عرفانی و فلسفی امام راحل، شخصیت اصلی ایشان را تحقق مضمون آیات قرآنی دانستند که در وصف مجاهدان واقعی راه خدا تاکید میکنند که آنان بر این مسیر حق واقعی جهاد را ادا کردند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: امام عظیمالشأن ملت ایران، در مسیر ایجاد تحولی بینظیر در «تاریخ این سرزمین و دنیای اسلام»، نظام پوسیده و غلط سلطنت موروثی را برانداخت و بعد از دوران صدر اسلام، اولین حکومت متکی به اسلام را شکل داد و با تمام وجود، حق جهاد در راه خدا را ادا کرد. ایشان «جهاد درونی و معنویت عمیق» را مکمل جهاد سیاسی، اجتماعی و فکری امام بزرگوار برشمردند و در تبیین ابعاد مکتب امام خاطرنشان کردند: منظومه فکری که امکان این تحولات عظیم را ایجاد کرد مبتنی بر جهانبینی متکی بر توحید بود. رهبر انقلاب، به روز بودن را دومین ویژگی مکتب امام خمینی(ره) برشمردند و یادآور شدند: امام با تکیه بر منظومه منسجم فکری خود، برای مسائل مورد ابتلای جامعه ایران و جوامع بشری، راهحل میداد و ملتها، ارزش این راهحلها را احساس میکردند و به همین علت، مکتب امام در میان ملتها گسترش یافت.
ایشان، زنده بودن، پویایی، تحرک و عملیاتی بودن را از خصوصیات دیگر مکتب امام خمینی(ره) دانستند و خاطرنشان کردند: امام مثل بعضی از تئوریسازان روشنفکر و اندیشهپردازان ذهنی نبود که در محافل، حرفهای زیبا میزنند اما در میدان عمل کارآیی ندارند. رهبر انقلاب، ایجاد انگیزه، تحرک و امید در ملت ایران را پیامدهای مبارک پیروی از امام و مکتب امام خواندند و خاطرنشان کردند: ملت بزرگ ایران، هنوز با تحقق اهداف خود، فاصله بسیاری دارد اما مهم این است که ملت و جوانانش، با دلهایی پر از انگیزه و همت و امید، این راه روشن را ادامه میدهند. ایشان، تداوم صحیح این راه شوقآفرین را به شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام و اصول مکتب امام منوط دانستند و تاکید کردند: تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است و اگر راه امام(ره) گم یا فراموش یا خدایی نکرده عمدا به کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد. حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه استکبار جهانی و قدرتهای زورگو همچنان چشم طمع به ایران بهعنوان کشوری بزرگ و ثروتمند و مهم در منطقه دارند، خاطرنشان کردند: قدرتمندان دغلباز دنیا هنگامی از این طمع سیریناپذیر خود دست برخواهند داشت که ملت ایران به چنان پیشرفت و قدرتی برسد که امید آنها قطع شود. ایشان با یادآوری این نکته که مسیر پیشرفت و قدرت ملت ایران در گرو حرکت بر چارچوب اصول و مبانی مکتب فکری امام(ره) است، گفتند: با در نظر گرفتن این مسائل، خطر تحریف شخصیت امام بزرگوار(ره) اهمیت پیدا میکند و باید بهعنوان یک هشدار جدی برای مسوولان، صاحبنظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، علاقهمندان به راه امام و عموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهیان و حوزویان باشد.
رهبر انقلاب اسلامی موضوع تحریف شخصیت امام(ره) را موضوعی با سابقهای طولانی و از ابتدای انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: تلاش دشمن از ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام(ره) نیز این بود تا در تبلیغات جهانی، ایشان را یک انقلابی خشک و خشن و غیر قابل انعطاف و بدون عاطفه معرفی کند. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: امام بزرگوار(ره) در مقابل قدرتهای مستکبر، دارای شخصیتی قاطع و غیر متزلزل بود؛ اما در عین حال مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلدادگی در مقابل خدا وخلق خدا بهویژه قشرهای مستضعف بود.
ایشان با اشاره به تحریف دانسته یا ندانسته شخصیت امام در داخل گفتند: در زمان حیات امام(ره) عدهای هر حرفی را که به نظر آنها پسندیده میآمد به امام نسبت میدادند در حالی که هیچ ارتباطی باشخصیت ایشان نداشت. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بعد از رحلت امام(ره) این جریان ادامه داشت تا جایی که برخی امام را بهعنوان یک انسان لیبرال مسلک که هیچ قید و شرطی در رفتارهای سیاسی، فکری و فرهنگی ایشان وجود ندارد معرفی میکنند، در حالیکه این نگاه بهشدت غلط و خلاف واقع است. حضرت آیتالله خامنهای تنها راه شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام(ره) را، شناخت و بازخوانی اصول و مبانی مکتب فکری ایشان برشمردند و تاکید کردند: اگر شخصیت امام براساس این روش شناخته نشود ممکن است عدهای امام را براساس سلیقههای فکری خود معرفی کنند.ایشان با تاکید بر اینکه محبوبیت امام(ره) در میان مردم ماندگار است و دشمن نتوانسته است این محبوبیت را از بین ببرد، خاطرنشان کردند: بر همین اساس موضوع تحریف شخصیت امامِ نافذ در دلهای مردم، خطر بزرگی است که بازخوانی اصول و مبانی فکری امام(ره) مانع از شکلگیری این خطر میشود. رهبر انقلاب اسلامی، اصول و مبانی فکری امام(ره) را برگرفته از بیانات گوناگون ایشان در طول ۱۵ سال نهضت اسلامی و ۱۰ سال بعد از پیروزی انقلاب دانستند و افزودند: اگر این اصول کنار یکدیگر قرار گیرند، شاکلهای از شخصیت واقعی امام خمینی(ره) شکل خواهد گرفت.
حضرت آیتالله خامنهای قبل از تبیین هفت مورد از اصول و مبانی فکری امام(ره) چند نکته را درخصوص اصول امام بیان کردند: ۱- این اصول بهصورت مکرر در بیانات امام تکرار شده و جزو بینات امام است. ۲- این اصول نباید گزینشی انتخاب و بیان شوند. ۳- اصول امام منحصر در این هفت مورد نیست و صاحبنظران میتوانند با چارچوب تعیین شده، اصول دیگری از مکتب فکری امام را نیز استخراج کنند. ایشان سپس به بیان اصول هفتگانه مکتب فکری امام بزرگوار(ره) پرداختند و گفتند: «اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکایی»، یکی از این اصول است و امام(ره) همواره اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار میداد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ماهیت اسلام آمریکایی به دو شاخه آن یعنی «اسلام سکولار» و «اسلام متحجر» اشاره و خاطرنشان کردند: امام(ره) همواره افرادی را که قائل به جدایی جامعه و رفتار اجتماعی انسانها از دین بودند در کنار افرادی قرار میدادند که به دین نگاه عقبافتاده و متحجرانه و غیرقابل فهم برای انسانهای نواندیش داشتند.
حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه هر دو شاخه اسلام آمریکایی همواره مورد حمایت زورگویان جهانی و آمریکا قرار داشته است، افزودند: امروز نیز جریان منحرف داعش و القاعده و همچنین جریانهای به ظاهر اسلامی ولی بیگانه با فقه و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند. ایشان گفتند: از دیدگاه امام(ره) اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روشهای دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزههای علمیه بهدست میآید. رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در مکتب فکری امام(ره)، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک طرف و اسلام بیتفاوت در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشمدوخته به قدرتهای بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه میرسند و هر دو مردود هستند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: کسی که خود را پیرو امام(ره) میداند باید با اسلام متحجر واسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.
ایشان «اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و در مقابل بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی» را دومین اصل از اصول مبانی فکری امام(ره) برشمردند و افزودند: امام بزرگوار(ره) همواره به وعده الهی و صدق آن اعتقاد داشت و در مقابل به وعدههای مستکبران و قدرتمندان جهانی، مطلقا اعتماد نداشت. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این ویژگی بارز امام(ره) موجب شده بود که ایشان مواضع خود را صریح و قاطع و بدون رودربایستی بیان کند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به پاسخهای امام(ره) به نامههای برخی سران مستکبر که با صراحت و قاطعیتی تمام و در عین حال با ادب واحترام نگاشته شده بودند، گفتند: امام(ره) توکل به خدا را همچون خونی در شریان ملت ایران جاری کرد و ملت نیز اهل توکل به خدا و معتقد به نصرت الهی شد. ایشان با اشاره به بیاعتمادی مطلق امام(ره) به مستکبرین و بیاعتنایی کامل به وعدههای آنها، افزودند: امروز ما این موضوع را بهطور کامل لمس کرده و متوجه شدهایم که چرا نمیتوان به وعدههای مستکبرین اعتماد کرد زیرا آنها در جلسات خصوصی صحبتهایی را میکنند که در جلسات عمومی خلاف آن را میگویند و عمل میکنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه «اعتماد به خدا و بیاعتمادی به مستکبرین» از اصول مسلم مبانی فکری امام(ره) بود، خاطرنشان کردند: البته این موضوع به معنای قطع رابطه با دنیا نبود زیرا ارتباط در حد معمول و محترمانه وجود داشت ولی هیچگونه اعتمادی به مستکبران و دنباله روهای آنها وجود نداشت. «اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی» سومین اصل از اصول مبانی فکری امام(ره) بود که حضرت آیتالله خامنهای به آن اشاره کردند. ایشان با تاکید بر اینکه امام بزرگوار(ره) در مسائل مختلف اقتصادی، نظامی، سازندگی، تبلیغاتی و از همه بالاتر در مسائل انتخابات، همواره بهطور واقعی به نیرو و رای مردم اعتقاد داشت و معتقدِ تکیه به مردم بود، گفتند: در طول ۱۰ سال حیات امام(ره) بعد از انقلاب که هشت سال آن دوران جنگ تحمیلی بود، حدود ۱۰ انتخابات برگزار شد که حتی برای یک روز هم زمان برگزاری این انتخاباتها تغییر نکرد و در وقت مقرر خود برگزار شدند زیرا امام(ره) برای رای، افکار و تشخیص مردم به معنای واقعی کلمه، احترام قائل بود. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حتی در مواردی ممکن بود تشخیص و انتخاب مردم با نظر امام(ره) یکسان نبود اما امام برای آرای مردم احترام قائل بود. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سخنان امام(ره) که بارها مردم را ولی نعمت و خود را خادم مردم معرفی میکرد، خاطرنشان کردند: این تعابیر نشان دهنده جایگاه برجسته مردم و افکار و آرا و حضور آنان در نظر امام است. البته مردم هم به این دیدگاه پاسخ مناسب دادند و هرجا که انگشت اشاره امام(ره) بود، مردم با جان و دل در صحنه حاضر شدند. ایشان در جمعبندی این بخش از سخنان خود تاکید کردند: میان امام(ره) و مردم رابطهای متقابل وجود داشت. امام مردم را دوست داشت و مردم هم امام را. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به یکی از اصول مبانی مکتب فکری امام(ره) اشاره کردند و افزودند: در بُعد مسائل داخلی، امام طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان بود و نابرابری اقتصادی و اشرافیگری را با شدت و تلخی رد میکرد. حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه امام(ره) به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت اجتماعی بود، این موضوع را یکی از پر تکرارترین مطالب در بیانات امام و یکی از خطوط قطعی و روشن ایشان دانستند و گفتند: امام(ره) از یک طرف بر لزوم ریشهکن کردن فقر و محرومیتزدایی تاکید داشت و از طرف دیگر به مسوولان درخصوص خوی کاخنشینی و اشرافیگری و تجملگرایی هشدار میداد. ایشان با اشاره به تاکید مکرر امام(ره) مبنی بر اعتماد مسوولان به طبقات محروم و ضعیف، افزودند: امام بزرگوار(ره) همواره میگفت، این کوخنشینان و فقرا هستند که بدون اظهار نارضایتی از مشکلات و سختیها در صحنه حاضر هستند در حالیکه طبقات برخوردار، در مشکلات بیشتر ابراز نارضایتی میکنند.
ارسال نظر