گروه خبر: معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تسهیل ورود ایرانیانی که پس از انقلاب از کشور مهاجرت کرده‌اند به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی اشاره کرد و افزود: این مصوبه گام بزرگی است که برداشته شده است و به واسطه آن هر ایرانی می‌تواند آزادانه به کشور رفت و آمد داشته باشد.

بین ۳ تا ۵ درصد اپوزیسیون ایران هستند و ۹۵ درصد دیگر اگر مشکل قضایی، جنایی، مالی و سیاسی نداشته باشند، می‌توانند رفت‌وآمد کنند. این مصوبه ابلاغ و اجرایی شده است. حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه «ما ممنوع‌الورود نداریم»، تصریح کرد: وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و وزارت امور خارجه هیچ مشکلی با ورود و رفت و آمد ۹۵ درصد ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، ندارند. وی همچنین در این گفت‌وگو از تلاش جدی وزارت خارجه برای آزادی ۱۹ تن از ایرانیانی که در حوزه تحریم‌های هسته‌ای در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند، خبر داد.

بازگشایی دفتر جدید حفاظت منافع ایران

در ادامه معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ در دفاتر حفاظت منافع دیپلمات رسمی کشور مبدا حضور ندارد؛ اما اقدامات و خدماتی که در این دفاتر ارائه می‌شود تحت پوشش، نظارت و قوانین کشورهای مبدا است و مسوولان وزارت خارجه هر از چند گاهی به این دفاتر رفت و آمد دارند. حدود دو ماه پیش معاون اداری مالی وزارت خارجه به آنجا سرکشی داشت و گاهی هیات‌های بازرسی و نظارت به آنجا می‌روند.این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که قرار است در روزهای آینده دفتر جدید حفاظت منافع ایران بازگشایی شود و بعید است از وزارت امور خارجه در این مراسم مقامی حضور داشته باشد. وی افزود: معمولا هر نوع خدماتی که نسبت به اماکن کنسولی ارائه می‌شود، در چارچوب عمل متقابل است؛ اما تا الان هیچ درخواستی از سوی آمریکا در این‌باره و تغییر مکان دفتر حفاظت منافع این کشور مطرح نشده است. وی همچنین گفت: در دو سال گذشته تقاضای ایرانیان برای سفر به اروپا بیشتر شده است.

حادثه جده

قشقاوی با اشاره به دیداری که بعد از حادثه فرودگاه جده از سوی مسوولان ایرانی با مقامات سعودی صورت گرفته است، گفت: در دیدار با محمد بن نایف، ولیعهد فعلی عربستان، سعود الفیصل وزیر خارجه وقت و معاون او، همگی اذعان داشتند که جرم بزرگی صورت گرفته و اشد مجازات را برای عاملان آن‌ در نظر می‌گیرند؛ چراکه آبروی عربستان را به خطر انداختند.او با رد اخبار رفع تعلیق حج عمره در آینده نزدیک، درباره آخرین پیگیری‌ها از مجازات عاملان این حادثه گفت: طبق آخرین پیگیری و کسب اطلاع از سرکنسول ایران در جده و سفیرمان در ریاض قرار است پرونده در شعبه دادگاه جنایی به‌زودی مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد.