دنیای اقتصاد: علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری که روز دوشنبه برای شرکت و سخنرانی در مراسم اختتامیه گردهمایی علمای جهان اسلام برای فلسطین که به دعوت مجمع جهانی بازگشت به فلسطین انجام شد، به لبنان رفته بود طی مصاحبه‌هایی که با تلویزیون المنار و تلویزیون اوتی‌وی (otv) لبنان داشت، گفت: «ایران آماده همکاری با کسانی است که در مقابل توسعه‌طلبی‌های صهیونیست‌ها ایستادگی می‌کنند.» به گزارش «ایسنا» او با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه ایران و لبنان گفت که این روابط استراتژیک و راهبردی است.

ولایتی در رابطه با ترویج ایران هراسی از سوی برخی کشورهای منطقه و اقدامات تکفیری و افراط‌گرایی و همچنین حمله به یمن نیز گفت: «آنها برای توجیه اقدامات غیر قانونی خود به ایران هراسی دامن می‌زنند و این در شرایطی است که ایران همیشه حامی منافع کشورهای منطقه بوده و سیاست حسن همجواری و برقراری روابط دوستانه و مسالمت آمیز با کشورهای مربوطه را دنبال کرده و می‌کند.» او تاکید کرد اگر کمک و همکاری ایران به‌طور مثال در عراق نبود، بی‌تردید بغداد در اختیار گروه‌های افراطی و داعش قرار می‌گرفت. در سوریه هم به این صورت در مقابل جنایات تکفیری‌ها ایستادگی شده است و حمایت ایران علیه ملت منطقه نیست، بلکه در جهت حفظ استقلال و به نفع مردم منطقه است. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره روابط ایران و عربستان با اشاره به اینکه عربستان به اقدامات مثبت ایران پاسخ مثبت نداده و نمونه آن بمباران بی‌دلیل مردم مظلوم یمن است، گفت: «البته یمنی‌ها این ظرفیت را دارند که مشکلات خودشان را در صورت مداخله نکردن عوامل خارجی به انجام رسانند.»

همچنین ولایتی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر تاکید کرد: «ما به عراق کمک می‌کنیم برای اینکه به نفع مصلحت ما و ملت‌های منطقه است و این کشور باید یکپارچه و امن باشد.» او با تاکید بر این موضوع که ایران جلوی تلاش‌های آمریکا برای تقسیم عراق و دیگر کشورهای منطقه را می‌گیرد، گفت: «هرگونه تحولات منفی درکشورهای همسایه بر ما تاثیر می‌گذارد، ما ۱۵ کشور همسایه هستیم و بر این اساس تحرکات و رفتارهای خود را تنظیم می‌کنیم.» به گزارش «ایسنا»، ولایتی همچنین به‌طور جداگانه با شبکه تلویزیونی (otv) لبنان مصاحبه کرد و درخصوص پرونده هسته‌ای گفت: «هنوز مذاکرات ادامه دارد و البته دارای پیچیدگی‌‌هایی است که باید گفت‌وگو صورت گیرد و البته در هر صورت روابط ایران بدون توجه به این مهم با کشورهای منطقه از جمله سوریه، لبنان، عراق و... دیرینه و ادامه‌دار خواهد بود.»

دیدار ولایتی با بشار اسد

از سوی دیگر مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در ادامه سفر به لبنان، روز سه شنبه وارد سوریه شد و در اولین دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق دیدار کرد. ولایتی در این دیدار تاکید کرد که توهمات و تصورات شوم برخی کشورها برای تسلط بر منطقه و ایجاد تفرقه و تجزیه برخی از کشورها هرگز تعبیر نخواهد شد. به گزارش «ایرنا» از روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک، ولایتی افزود: «جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در کنار مقاومت دولت و مردم سوریه حضور خواهد داشت.»

بشار اسد هم در دیدار مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه محور مقاومت در منطقه شکل گرفته و کسی نمی‌تواند آن را درهم بشکند، گفت: «بی‌تردید به پیروزی خواهیم رسید.» رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب و مسوولان جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل و لازم را به مسائل منطقه‌ای، جهانی و همچنین سوریه دارند، به ارائه تحلیلی از منطقه پرداخت و از رهبری انقلاب، مسوولان و مردم ایران در حمایت از مقاومت مردم و دولت سوریه، قدردانی کرد. بشار اسد ادامه داد: «تاکنون حمایت عربستان، ترکیه و برخی دیگر از کشورها نتوانسته مقاومت را از بین ببرد و ان‌شاء‌الله شاهد پیروزی‌های روزافزون خواهیم بود.» رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد بدون حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران این توفیقات امکان پذیر نبود و پیروزی در برابر تروریسم، برخی کشورهای منطقه، تفکرات تفرقه‌افکنانه، افراط‌گرایی، پیروزی جمهوری اسلامی ایران و سوریه است.

ولایتی روز دوشنبه به‌عنوان میهمان ویژه و سخنران اختتامیه همایش علمای جهان اسلام برای فلسطین به دعوت کمپین جهانی بازگشت به فلسطین به لبنان سفر کرد و در جریان این سفر با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، نبیه بری رئیس مجلس، تمام سلام نخست‌وزیر، ژنرال میشل عون رئیس حزب جریان آزاد ملی و تعداد دیگری از شخصیت‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد. مشاور مقام معظم رهبری روز سه‌شنبه و در ادامه سفر خود به منطقه از مرز زمینی لبنان وارد سوریه شد.

اتهامات پرونده آمیا دروغ است

از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با یک شبکه تحلیلی- خبری آرژانتین با بیان اینکه اتهامات علیه ایران در پرونده آمیا نادرست و دروغ است، به آرژانتین توصیه کرد که ابزار دست صهیونیست‌ها نشود؛ زیرا دشمنی صهیونیست‌ها علیه ایران روشن و واضح است. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی، درخصوص پرونده آمیا و دخالت ایران در این انفجار گفت: «ما این را یک اتهام می‌دانیم، یک اتهام بی پایه و کاذب و به آرژانتین هم نصیحت می‌کنیم که ابزار دست صهیونیست‌ها نشود.»