مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده‌ای از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، ۴ منبع درآمدی احزاب را تعیین کردند. بر این اساس، منابع درآمدی احزاب عبارت است از: حق عضویت اعضا، کمک‌ها و هدایای نقدی و غیر‌نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، وجوه حاصل از فعالیت‌های قانونی انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه و کمک‌ها و یارانه‌های دولتی. بنابر تبصره یک‌این ماده، دولت در راستای کمک به احزاب هر ساله ردیف بودجه‌ای را در بودجه سالانه پیش‌بینی می‌کند.

همچنین طبق تبصره ۲ این ماده هر گونه استفاده احزاب از منابع و امکانات دولتی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط احزاب موجب اعمال بندهای ماده ۱۹ این قانون می‌شود. نمایندگان همچنین با تصویب اخطار ماده ۷۵ قانون اساسی تبصره‌ای که کمک‌ها و هدایای نقدی و غیر‌نقدی احزاب را از پرداخت مالیات معاف می‌کرد، حذف کردند.

شرایط پرداخت یارانه به احزاب

همچنین نمایندگان با تصویب ماده‌ای دیگر از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، شرایط پرداخت مجدد یارانه به احزاب را تعیین کردند. بر اساس ماده ۱۷ این طرح، اختصاص اعتبارات کمک به احزاب، موضوع ماده ۱۶ این قانون، بر اساس دستورالعمل مصوب کمیسیون احزاب بوده و نظارت بر حسن انجام آن نیز بر عهده کمیسیون فوق است. تبصره این ماده نیز کلیه احزاب مشمول دریافت کمک را موظف می‌کند تا وجوه دریافتی را در راستای اهداف و برنامه‌های حزب به کار برده و در پایان سال مالی گزارش آن را به کمیسیون احزاب ارسال کنند. دریافت مجدد یارانه، منوط به ارائه گزارش مالی و تائید آن توسط کمیسیون احزاب است.

مجلس مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان را پس گرفت

از سوی دیگر نمایندگان با حذف ماده‌ای درخصوص «استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی» ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات را رفع کردند. نمایندگان با الحاق یک تبصره به این قانون قصد داشتند صلاحیت خود را برای دوره بعدی مجلس استمرار دهند که شورای نگهبان با این ماده نیز مخالفت کرد و نمایندگان در راستای رفع ایراد شورای نگهبان این ماده را حذف کردند. در این ماده آمده بود در صورت ثبت نام نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعد، صلاحیت آنان برای نمایندگی مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام کند.