گروه دیپلماسی: همزمان با آتش بس پنج روزه در یمن که 22 اردیبهشت از سوی عربستان اعلام شد، نشست سه روزه برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن روز یکشنبه در ریاض، بدون حضور نماینده‌ای از جنبش انصارالله (شیعیان حوثی) آغاز به کار کرده است. تحلیلگران حضور نداشتن شیعیان در گفت‌وگوهای ملی و همچنین برگزاری این نشست در ریاض را باعث ناکامی این گفت‌وگوها در رسیدن به یک وضعیت روشن در بحران یمن می‌دانند.

موضوعی که مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل نیز بر آن صحه گذاشت و با تاکید بر اینکه «امور یمن ربطی به کشورهای دیگر از جمله حکومت سعودی ندارد»، گفت که با توجه به اینکه حکومت سعودی یک طرف قضیه است باید هر اجلاسی درباره یمن در یک محل بی‌طرف برگزار شود. به گزارش «ایرنا»، علی‌اکبر ولایتی بعداز دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «بهتر است هر اجلاسی درباره یمن فقط بین یمنی‌ها و با وساطت سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و در یک محل بی‌طرف برگزار شود.» ولایتی که صبح دوشنبه برای شرکت در مراسم اختتامیه همایش «علمای بین‌المللی برای فلسطین» وارد لبنان شد، با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در «عین التینه» محل اقامت رئیس مجلس لبنان دیدار کرد. رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره اجلاس یمن در ریاض تاکید کرد: «برگزاری این اجلاس باید مشروط بر این باشد که بمباران‌های وحشیانه سعودی‌ها در یمن و کشتن مردم بی‌گناه غیرنظامی متوقف شود.» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: «امروز کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه، عراق و یمن در معرض تهاجم تکفیری‌ها، افراطیون و مزدوران بیگانه‌ای که به دنبال ایجاد اختلال در کشورهای اسلامی هستند، قرار دارند، بنابراین لازم است در فواصل نزدیک بین مسوولان کشورهای اسلامی از جمله ایران و لبنان که با یکدیگر سابقه تشریک مساعی علیه این نوع تخریب‌ها در جهان اسلام را دارند، تبادل نظر صورت گیرد.» همزمان، عضو جنبش انصارالله یمن درخصوص موضوع گفت‌وگوهای ملی یمن در ریاض گفت که این جنبش هیچ تمایلی برای حضور در نشست ریاض ندارد و عربستان را دشمن خود می‌داند.

«سید زیاد» عضو دفتر سیاسی انصارالله روز دوشنبه در نشست تخصصی بررسی آثار و پیامدهای حمله آل سعود به یمن که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، افزود: «در نشست ریاض کسی نیست که بگوید من نماینده مردم یمن هستم و در واقع هدف این نشست تبدیل یمن به چند دولت کوچک است.» عضو جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه ما مخالف برگزاری نشست ریاض هستیم، یادآور شد: «عربستان را دشمن خود می‌دانیم و برگزاری نشست برای حل بحران یمن را در یک کشور غیردشمن می‌پذیریم.» پیش‌تر «ریاض یاسین» وزیرامورخارجه دولت فراری یمن گفته بود که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور متواری یمن که در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برد، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) را برای برگزاری کنفرانس گفت‌وگوهای ملی بین گروه‌های سیاسی در نظر گرفته است. او افزود: «هادی از مقامات سیاسی یمن خواسته در این مذاکرات که با هدف تغییر اوضاع کنونی کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند.» منصور هادی مارس (اسفند) گذشته خواستار انتقال جلسات گفت‌وگوی ملی یمن، از صنعا به ریاض پایتخت عربستان سعودی شده بود. او دلیل این کار را نامناسب بودن شهر عدن برای برگزاری این‌گونه کنفرانس‌ها اعلام کرده بود. عربستان از ششم فروردین با بهانه‌جویی و ادعاهایی مانند بازگرداندن عبدربه منصور هادی، با کمک آمریکا و ائتلافی از چند کشور عربی تهاجم هوایی خود به یمن را آغاز کرد اما ایران از همان آغاز حملات، ضمن محکوم کردن این اقدام، تاکید کرد که این منازعه راه‌حل نظامی ندارد .