گروه خبر: در حالی که چند روز پیش سخنگوی دولت به‌طور تلویحی برخی تغییرات در کابینه یازدهم را تایید کرده بود، روز گذشته محمد نهاوندیان اعلام کرد تاکنون هیچ تصمیمی در این باره اتخاد نشده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به تغییرات مدیریتی در دولت یازدهم، گفت: «آنچه تاکنون در این باره منتشر و اعلام شده، تنها فرآیند طبیعی و عادی ارزیابی‌ها است.» با این حال خبرها از تصمیم دولت برای جایگزینی برخی وزرا از جمله وزرای صنعت و معدن و ورزش حکایت دارند. البته نهاوندیان دیروز در حاشیه همایش «همدلی و همزبانی، رونق اقتصاد و اشتغال» تنها در مورد تغییرات کابینه سخن نگفت. او درباره ورود شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به ایران پس از رفع تحریم‌ها گفت: «‌تمایل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از آسیا، آمریکا و اروپا نشان‌دهنده قدرت اقتصاد و مقاومت مردم ایران است که برای حضور در اقتصاد ایران به تحریم‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند.» به گزارش «ایرنا»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «اقتصاد ایران اولویت‌ها و اهداف خود را دارد و برای تحقق این اهداف و در چارچوب مقررات از هر فرصتی که در دسترس باشد، استفاده خواهد کرد.» نهاوندیان اضافه کرد: «بنابراین در شرایط فعلی که در مرحله شکستن تحریم‌ها قرار داریم از هر امکانی که برای تحریم‌شکنی مفید باشد، استفاده خواهیم کرد، البته باید کاملا هوشمندانه و هوشیارانه از فرصت‌هایی که سبب افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصاد می‌شود، بهره‌گیری کنیم.»

هشدار درباره صندوق توسعه ملی

همچنین نهاوندیان در این همایش با تاکید بر اینکه طرفین ایرانی در مذاکرات هسته‌ای صادق هستند، تصریح کرد که در رویکرد برد-برد گام‌های جدی برداشته شده، بنابراین طرف‌های مقابل نیز باید گام‌های جدی در این زمینه بردارند. رئیس دفتر ریاست جمهوری اضافه کرد: «در آستانه عصر جدیدی از اقتصاد ایران قرار داریم که علاوه‌بر گشایش‌ها در فضای تعاملات بین‌المللی، تدوین برنامه ششم توسعه نیز در دستور کار قرار دارد که به همین دلیل نگاه جدید به اقتصاد ایران همراه با طراحی و سمت‌و‌سوهای جدید خواهد بود.» به گفته او، تجربیات گذشته نشان می‌دهد که می‌توان از رشد ۸ درصدی اقتصاد حرف زد، اما در عمل به رشد منفی ۸/ ۶ درصد رسید یا اینکه از کاهش فشار بر مردم و عدالت اقتصادی سخن گفت اما تورم ۴۰ درصدی را بر مردم تحمیل کرد. بنابراین حرف مبنای تحقق اهداف اقتصادی یک کشور نیست. او اضافه کرد: «اصلاح نظام مالی در فصل جدید اقتصاد ایران یک پیش شرط جدی است و به‌نظر می‌رسد در تمام برنامه‌های توسعه‌ای گذشته تکیه به درآمدهای نفتی بوده در حالی که از این پس اقتصاد ایران باید به‌دنبال منابع مالی جدید باشد.» به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، صندوق توسعه ملی نباید به خزانه دوم تبدیل شود تا دسترسی به آن سهل و آسان باشد. به گفته نهاوندیان در واقع باید منابع دولتی به سمت سرمایه‌گذاری پیش بروند و دسترسی به منابع مالی بازارهای جهانی تسهیل شود.

نگران مسائل پس از تحریم هستیم

در همین حال روز گذشته محمدرضا باهنر، نایب‌‌رئیس مجلس در این همایش با اعلام اینکه در جلسه‌ای با وزیر اقتصاد اعلام کردم که نگران لغو تحریم نیز هستیم، چون نمی‌دانیم بعد از تحریم چه اتفاقی رخ می‌دهد، آیا صادرات روان می‌شود یا واردات، گفت: «دولت هنگام عبور از رکود مردم را هم عبور دهد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، باهنر با تاکید براینکه نگرانی جدی برای مسائل بعد از تحریم و اتفاقاتی که بعد از آن خواهد افتاد هستیم، افزود: «مسائل کلان و کلی کشور که ارتباط به منافع و امنیت ملی دارد نباید رنگ و لعاب سیاسی بگیرد چون
«بگم بگم‌ها» تنها در دو، سه ماه قبل از هر انتخاباتی وجود دارد و در طول سال باید از سیاسی کردن مسائل دوری کرد.

انتقاد از برخی دلواپسی‌های هسته‌ای

باهنر به مسائل هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: «هر وقت دلواپسی مطرح می‌شود تفاسیری به‌دنبال آن وجود دارد، اما یک زمان آنقدر زیاد می‌شود که نکند تیم مذاکرات رفته و همه چیز را فروخته است! اینها کینه‌توزانه و بغض‌آلود است، این دلواپسی‌ها نباید وجود داشته باشد.» نایب‌رئیس مجلس به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات اشاره کرد و گفت: «در هیچ موردی ندیدیم که از اعتماد به تیم مذاکره‌کننده حرفی نزده باشند و این نشان می‌دهد که نباید از اعتماد به تیم مذاکره‌کننده فرو گذاشت.» باهنر با تاکید براینکه دلواپسی ناشی از نااطمینانی و بی‌اعتمادی به تیم مذاکره‌کننده خوب نیست، گفت: «این جزو خیانت‌های بزرگی است که برخی ناآگاهانه دنبال می‌کنند.»