هم‌صدایی ایران و عراق درباره مسائل منطقه عکس: president.ir

گروه خبر: نزدیک به گذشت یک سال از انتخاب فواد معصوم به ریاست‌جمهوری عراق، او عصر سه‌شنبه وارد تهران شد تا اولین سفرش به ایران را در کارنامه روابط دیپلماتیکش ثبت کند. «روحانی» و «فواد معصوم» تاکید کردند

هم‌صدایی ایران و عراق درباره مسائل منطقه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در سفری که بهمن ماه سال گذشته به عراق داشت نامه دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را به فواد معصوم رئیس‌جمهوری این کشور تقدیم کرده بود. دعوتی که سرانجام روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری عراق به آن پاسخ مثبت داد. فواد معصوم در بدو ورود به تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. اما استقبال رسمی از او روز گذشته در مجموعه سعدآباد صورت گرفت. به این ترتیب در نخستین ساعات روز گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی روسای‌جمهوری دو کشور آغاز شد و به‌دنبال آن نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه، به ریاست روسای‌جمهوری دو کشور برگزار شد. فواد معصوم در حالی روز سه‌شنبه قدم به خاک ایران گذاشت که این روزها آتش جنگ بیش از هر زمان دیگری در منطقه شعله‌ور است؛ از این رو روسای‌جمهوری دو کشور روز گذشته درباره مسائل منطقه به‌خصوص مسائل یمن، مذاکرات هسته‌ای، داعش، سوریه و ریزگردها گفت‌وگو و رایزنی کردند. همچنین با توجه به طرح اخیر کنگره آمریکا مبنی بر تقسیم این کشور به سه بخش سنی‌نشین، کردنشین و شیعه‌نشین و تصویب تجهیز تسلیحاتی نیروهای پیشمرگه کرد و عشایر سنی عراق به‌صورت مستقیم و بدون هماهنگی با دولت عراق در سنای آمریکا، گفته می‌شود که فواد معصوم در این سفر با توجه به نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد. به همین دلیل روز گذشته حسن روحانی در نشست مشترکش با رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه سخن و اظهارنظری که در آن نشانه‌ای از برهم خوردن وحدت عراق باشد، مخالف است و ملت بزرگ عراق نیز اجازه نخواهد داد کسانی در آن سوی آبها و در محافل خود بخواهند در مسیر تفرقه و انشقاق در این کشور سخن گفته و تصمیم بگیرند.

اهمیت وحدت در عراق

همچنین روز گذشته روسای‌جمهوری ایران و عراق، با اشاره به اهتمام جدی مسوولان دو کشور برای توسعه روابط، بر همفکری، هماهنگی و همکاری برای شناسایی راه‌های گسترش مناسبات تهران - بغداد و نیز حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای تاکید کردند. حسن روحانی در نشست مشترک با فواد معصوم، با تاکید بر اهمیت وحدت و اتحاد ملت عراق برای حفاظت از نعمت مردمسالاری در این کشور گفت: خوشحالیم که همه طوایف در عراق اعم از شیعه، سنی و کرد، نقش خود را در حفاظت از این نعمت ایفا کرده و ملت‌های دیگر منطقه نیز به آنها در این مسیر کمک کرده‌اند. روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت و ثبات در عراق به عنوان کشور همسایه اهتمام دارد، اظهار کرد: زمانی که تروریست‌ها و داعش به مناطقی از عراق حمله کرده و آنجا را اشغال کردند جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که به ندا و درخواست دولت عراق برای کمک پاسخ مثبت داد. ما زمانی که احساس کردیم برخی از مناطق اقلیم کردستان و اربیل در معرض خطر است به آنها برای مبارزه با تروریست‌ها یاری رساندیم و همچنان در این مسیر در کنار دولت و ملت عراق خواهیم بود.

ریزگردها؛ مشکل مشترک

رئیس‌جمهوری سپس با تاکید بر اینکه منافع دو کشور در مسائل اقتصادی به‌هم گره خورده است، به کاهش ناعادلانه قیمت نفت و ضرر همه صادرکنندگان از این بابت اشاره کرد و خواستار همفکری و هماهنگی بیشتر برای تعادل بازار شد.

رئیس شورای‌عالی محیط زیست به مساله ریزگردها و آثار آن در دو کشور هم اشاره کرد و گفت: ریزگردها به مشکلی مشترک برای ما و منطقه تبدیل شده بنابراین باید همه کشورهای منطقه در این‌باره به یکدیگر کمک کنند.

امنیت عراق، امنیت ایران

روحانی همچنین در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری عراق گفت: ایران آماده است در راستای حفظ ثبات، امنیت و مقابله با تروریسم، هر مساعدتی را که دولت عراق بخواهد، انجام دهد. رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین خاطر‌نشان کرد: ایران هرگونه کمکی که دولت عراق برای مقابله با تروریست‌ها بخواهد ارائه می‌کنیم؛ زیرا ما امنیت عراق را امنیت ایران

می‌دانیم.

لزوم آتش‌بس فوری در یمن

او با بیان اینکه مردم یمن به کمک‌های دارویی، پزشکی و به مواد غذایی نیازمند هستند، گفت: در یمن باید یک آتش‌بس فوری واقعی و نه آتش‌بسی در مقام سخن اتفاق بیفتد.

قدردانی از پشتیبانی ایران

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق با بیان اینکه عراق از ثبات و امنیت در منطقه دفاع می‌کند، تاکید کرد:‌ تهران و بغداد در مورد بسیاری از مسائل منطقه دارای تفاهم و هم‌صدایی هستند و ما از پشتیبانی ایران برای مبارزه با داعش قدردانی می‌کنیم و انتظار داریم دیگر کشورهای منطقه نیز از عراق حمایت و پشتیبانی کنند؛ زیرا این خطر اگر مهار نشود کل منطقه را در بر خواهد گرفت.

هم‌صدایی ایران و عراق درباره مسائل منطقه