ایرنا: معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تعرفه‌های بندری با تغییرات جدید از اول خرداد ماه سال جاری اجرایی می‌شود، گفت: در تعرفه‌های جدید اصلاح منطقی رعایت شده که تغییرات قابل‌توجهی در آن مشاهده می‌شود. جلیل اسلامی افزود: تغییرات مطلوبی اتفاق افتاده و اساس کار مشابه مبنای تعرفه‌ای است که در دنیا وجود دارد. وی تصریح کرد: علاوه بر آن در حال تحقیق روی الگویی هستیم که معمولا در ترمینال‌ها و بنادر برای حجم مشخصی از ترافیک کانتینری و غیرکانتینری مرسوم است که نتایج آن در طول سال اعلام خواهد شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش ارزی افزایش سنواتی ابلاغ نکرده‌ایم، یادآور شد: غیر از مواردی که در کتابچه تعرفه سازمان بنادر رسما ابلاغ شده، تخفیف‌های چهارگانه‌ای هم برای سایز کشتی‌ها، میزان کانتینر ورودی و ترانشیپ منت در نظر گرفته‌ایم. اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد عنوان شده برای الگوهای خاص ترافیک می‌توان جدا از موارد قید شده در کتابچه، در قالب توافق جداگانه عمل کرد.

وی اظهار کرد: از آنجا که حجم کتابچه تعرفه‌ها به نصف کاهش یافته سعی کرده‌ایم به حدی شفاف‌سازی و خلاصه‌سازی رعایت شود که پیچیدگی‌های قبلی به حداقل برسد و استنباط از آن آسان‌تر شود. معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر در پایان گفت: با اعلام تعرفه‌های جدید که از ابتدای خرداد ماه اجرایی می‌شود، سال ۹۴ نقطه شروع تغییرات بنیادین در ساختار تعرفه‌ای عملیاتی بنادر خواهد بود.