گروه خبر: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران تنها لنگر مطمئن منطقه است که می‌تواند نقش اساسی در حفظ و ثبات آن ایفا کند، گفت: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به دنبال تجزیه کشورهای منطقه است.به گزارش « ایرنا» آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی روزگذشته در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تشریح اوضاع منطقه و جهان پرداخت و افزود: این روزها منطقه، جهان و کشورمان در وضعی است که باید بسیار هوشیار باشیم.وی یادآور شد: در روزهای اخیر صحبت‌هایی از تبدیل کشور سوریه، عراق و یمن به کشورهای کوچک‌تر علنی شده و اینکه از ایران حرفی زده نشده به دلیل این است که ایران کشوری مستحکم است.

برای مذاکره‌کنندگان در داخل ایجاد مزاحمت نکنیم

هاشمی‌رفسنجانی از کنگره آمریکا و لابی اسرائیل به‌عنوان مهم‌ترین مزاحمان و مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران یاد کرد و افزود: در این شرایط نباید در داخل برای افرادی که مذاکره می‌کنند مزاحمت ایجاد کنیم بلکه باید همدل و همراه آنان باشیم؛ البته این به معنای آن نیست که نظرهای مخالف نادیده گرفته شود بلکه باید منطق حاکم باشد تا از دل این اختلاف‌نظرها، مسائل اجتماعی حل شود.وی تاکید کرد: بیکاری و تورم که حقیقتا بیش از تحمل مردم طبقات متوسط به پایین است؛ مشکلات واقعی کشور هستند چراکه فساد از اینها بیرون می‌آید و خانواده‌ها متضرر و مایوس می‌شوند.همچنین به گزارش «ایسنا» وی در ادامه افزود: کسی هم از روز قیامت و ظهور امام زمان (عج) خبر ندارد و هرکس برای ظهور امام زمان وقت تعیین کند، دروغگو است. وی در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید منطق در اختلاف نظرها حاکم شود، افزود: اگر اختلافات مناسب بیان شود مشکلات حل می‌شود. در انتخابات نمی‌توانیم بگوییم همه به یک جا رای دهند. باید با آزادی، ادب، منطق و با پذیرش نظر اکثریت وحدت خود را حفظ کنیم. در این فضا اگر تحریم‌ها هم رفع نشد ما مسیر خود را ادامه می‌دهیم؛ ولی اگر تحریم‌ها رفع شد خواهیم دید چه فضایی برای توسعه کشور فراهم می‌شود.

حاشیه‌های سخنرانی هاشمی

در همین حال بر اساس گزارش‌ها سخنرانی دیروز هاشمی در دانشگاه امیرکبیر با حاشیه‌هایی همراه بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیش از ظهردیروز با سر دادن شعارهایی نسبت به حضور وی در دانشگاه امیرکبیر اعتراض کردند.همچنین به گزارش «ایسنا» در سخنرانی دیروز هاشمی دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند؛ عده‌ای به طرفداری از هاشمی و تعدادی به مخالفت با او.در همین حال به گزارش «ایرنا»، سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز گذشته در توضیح برخی تجمعات در این دانشگاه گفت: روز گذشته تعدادی از دانشجویان که تعداد آنها به ۶۰ تا ۷۰ نفر می‌رسید از ما خواستند یک اعتراض آرام برگزار کنند و ما هم از دانشجویان خواستیم به دلیل اینکه برنامه امروز گرامیداشت روز استاد است جو دانشگاه را سیاسی نکنند و کار به مقابله نکشد.