خبرگزاری تسنیم: محمد‌جواد ظریف، وزیرخارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس بازبینی معاهده منع اشاعه هسته‌ای در نیویورک، آمریکا به سر می‌برد، دیروز در دانشگاه نیویورک درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و نیز مسائل منطقه‌ای به سخنرانی پرداخت. وزیر خارجه ایران در جریان این سخنرانی، درباره دیداری که با جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا، در نیویورک داشت و نیز تعیین چارچوب زمانی برای دستیابی به توافق تا ۳۰ ژوئن گفت:‌ «ما چارچوب زمانی برای ادامه تلاش‌ها تعیین کردیم. ما توافق کردیم که اساسا بدون توقف و پس از اولین هفته کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی تلاش‌ها را ادامه دهیم. فردا صبح همکاران ما در سطح معاونان و مدیران کل فعالیت برای گرد هم آوردن تمام عناصر یک پیش‌نویس را آغاز خواهند کرد.»

او با اشاره به اینکه متن پیش‌نویس دارای پرانتزهایی خواهد بود، گفت: «ما درباره کلیات به توافق کلی رسیده‌ایم. اینکه چگونه این توافق را به سندی مکتوب و الزام‌آور تبدیل کنیم که تایید یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت را نیز خواهد داشت، این امر نیاز به کار زیادی خواهد داشت؛ زیرا بخش سخت کار در جزئیات است. ما برخی جزئیات را در لوزان بررسی کردیم، اما مقداری باقی مانده که شامل تمام حوزه‌ها می‌شود. ما نیاز داریم که در چند ورق تمام جزئیات را بیان کنیم. معتقدم که این کار را می‌توانیم و باید انجام دهیم. معتقدم این فرصتی برای تمام ما است که نباید از دست بدهیم. از افراد انتظار دارم که با حسن نیت کار را آغاز کرده و ادامه دهند.»

ظریف درباره مسائل باقیمانده گفت: «پرانتزها و مشکلات برای نگارش درباره همه مسائل وجود دارد.» او تاکید کرد که مذاکره در ملأ ‌عام بدترین کاری است که می‌توان انجام داد. «برخی از اینکه من این را می‌گویم ناراحت هستند، اما ما متعهد به این امر هستیم. ما سرمایه سیاسی زیادی را در این فرآیند صرف کرده‌ایم.»

او در ادامه با اشاره به تفاهم سیاسی لوزان گفت: «در لوزان و چند ساعت پس از اینکه به توافق رسیدیم در صفحه توئیتر خود نوشتم که توافق همان‌گونه که هست خوب بوده و کسی نباید آن را تحریف کند. اعتقاد دارم که نباید یک توافق خوب را تحریف کنیم.»

وزیر خارجه تاکید کرد:«تفاهم لوزان تمام نیازهای همه را منعکس نمی‌کند؛ زیرا اگر چنین باشد توافقی منعقد نمی‌شود. بنابراین همه باید منعطف بوده و مصالحه کنند و فکر می‌کنم که مردم اهمیت این فرصت برای دستیابی به توافق را می‌دانند. این توافقی عالی برای ما، آمریکا یا اتحادیه اروپا نیست، اما بهترین چیزی است که می‌توانستیم به‌دست آوریم، بهترین چیزی است که هر کسی می‌توانست به دست آورد و به نظر من متعادل است. زمان مشخص خواهد کرد که آیا می‌توانیم با یک توافق متعادل به‌سر کنیم یا نه و اکنون دو ماه باقی است.»