واکنش مردم به تفاهم سیاسی ایران و 1+5

خبرآنلاین نوشت: مردم تهران بامداد جمعه پس از صدور بیانیه مشترک توسط ۱+۵ و احقاق حقوق ایران شادی خود را با حضور در خیابان‌ها ابراز کردند. از سوی دیگر محمد جواد ظریف و تیم هسته‌ای پنجشنبه شب به هنگام ورود به ایران مورد استقبال جمعی از مردم قرار گرفتند. همچنین انتشار آخرین توئیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره بیانیه مشترک سبب شد تا موجی از پیام‌های تشکر پای این نوشته وزیر امور خارجه نوشته شود. از دوستت داریم تا پیام‌هایی که رفاه زندگی آینده را برای مردم خواستار شدند و گروهی که ابراز امیدواری کردند همچنان ایران مقتدر به پیش برود و با لغو تحریم‌ها، روزگار بهتری پیش روی کشور باشد.

رکوردشکنی ظریف و کری از ۱۹۱۹

همچنین به گزارش «ایرنا»، مذاکرات لوزان جز خبرهای رسمی، چندین رکورد داشت که می‌توان از حضور هشت روزه وزیر امور خارجه آمریکا در یک کشور دیگر برای یک موضوع مرتبط با یک کشور دیگر و همچنین هفت وزیر خارجه و ده‌ها معاون و مقام کشورهای مختلف و همچنین کار مداوم صدها خبرنگار اشاره کرد. طولانی‌ترین مدت مذاکرات بین یک وزیر خارجه آمریکا با یک همتای خود از سال ۱۹۱۹ تاکنون مربوط به نشست ۹ ساعته کری و محمدجواد ظریف در لوزان است که در آن مهم‌ترین مسائل مربوط به تفاهم نهایی بررسی شد. از سوی دیگر تاکنون سابقه نداشته است که وزیر خارجه آمریکا هشت روز از خاک کشور خود برای یک ماموریت دیپلماتیک دور باشد و در این مدت به نیویورک سفر نکند.

تسلیت جان کری به حسین فریدون

عصر ایران نوشت: در پی درگذشت والده حسن روحانی رئیس‌جمهوری، جان کری وزیر خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته با حضور در محل اقامت هیات ایرانی در لوزان سوئیس درگذشت وی را به حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری تسلیت گفتند.