گروه خبر: سرانجام موج انتقادها به اظهارات علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، او را برای توضیح به دادگاه ویژه روحانیت کشاند. چندی پیش از قول یونسی در همایش «هویت ایرانی» در تهران نقل شده بود: «امپراتوری ایران به پایتختی بغداد مانند گذشته در طول تاریخ احیا شده است. بغداد مانند گذشته حوزه تمدنی، فرهنگی و هویتی ماست. جغرافیای ایران و عراق قابل تجزیه نیست و فرهنگمان غیرقابل‌تفکیک است. تمام منطقه خاورمیانه ایران است و تمام ملت‌های منطقه بخشی از ایران هستند و ما خواهان تاسیس اتحادیه ایران در منطقه هستیم.» به‌دنبال این اظهارات سیل انتقادها از سوی برخی جریان‌ها با وجود ارائه توضیحات از سوی یونسی آغاز شد، و تعدادی از نمایندگان مجلس طی تذکری خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نسبت به اظهارات یونسی درباره عراق خواستار عزل وی از سوی رئیس قوه‌مجریه شدند. البته دامنه این انتقادها به منتقدان داخلی خلاصه نشد تا آنجا که ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری عراق، در تماس با تلویزیون العربیه از اظهارات علی یونسی گلایه کرد.

با جدی‌تر شدن موج انتقادها به علی یونسی، او در برنامه‌های مختلف بارها در مورد سخنانش توضیح داد و از سوی دیگر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز اعلام کردند که سخنان یونسی تحریف شده است. وزیر اطلاعات اسبق حتی سه‌شنبه شب نیز در دیدار نوروزی با نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برداشت‌های اخیر برخی رسانه‌ها از سخنانش اظهار کرد: آنچه گفتم حرف جدیدی نبود. ملت ایران در طول تاریخ با ملت‌های همسایه خود پیوند قومی و فرهنگی داشته است. ملت و جمهوری اسلامی ایران از اتفاقاتی مانند آنچه برای ایزدی‌ها و سایر اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی در عراق و سوریه رخ داد، متاثر شد. به گزارش «ایرنا»، او تاکید کرد: برخی جریانات سیاسی سخنم را به گونه دیگری منعکس کردند؛ به‌طوری‌که رسانه‌های خارجی که ضد جمهوری اسلامی ایران هستند و از نفوذ معنوی ایران در منطقه خاورمیانه ناراحتند، سخنانم را تحریف کردند و به فضاسازی رسانه‌ای پرداختند. یونسی همچنین گفت: ایران همواره بر تمامیت ارضی و استقلال کشورهای خاورمیانه تاکید می‌کند.

حضور یونسی در دادگاه ویژه روحانیت

با این وجود روز گذشته دادستان دادگاه ویژه روحانیت از صدور قرار تامین و تفهیم اتهام برای علی یونسی خبرداد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی در گفت‌وگو با میزان با اعلام این خبر اظهار کرد: طی گزارش و شکایت مراجع امنیتی و قوه‌قضائیه درخصوص اظهارات وی که دارای وصف اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب بود روز سه‌شنبه (۲۶ اسفندماه سال ۹۳) در دادسرای ویژه روحانیت تهران حاضر و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تامین مناسب آزاد شد. وی گفت: اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشراکاذیب به وی تفهیم و دفاعیات از سوی وی ارائه شد و پرونده در دادسرای ویژه روحانیت تهران مراحل بررسی را طی خواهد کرد. در خبری دیگر احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از یونسی به دادگاه ویژه روحانیت خبر داد و گفت که اظهارات وی، موجب تضعیف دولت و حاشیه‌سازی برای کشور شده است.