در مسیر مذاکرات، دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید

گروه خبر: «دوران فشارها از طریق اعمال تحریم به پایان رسیده است.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته با بیان این جمله در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس در جریان است یک بار دیگر بر پایان تحریم‌ها تاکید کرد. موضوعی که این روزها مهم‌ترین محور مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را تشکیل می‌دهد. روحانی که دیروز با هدف شرکت در مراسم آغاز بهره‌برداری از بزرگ‌ترین فاز پارس‌جنوبی، وارد عسلویه در استان بوشهر شده بود همچنین گفت: «ما با اتکال به خداوند و پشتیبانی مردم و مقام معظم رهبری با قامتی استوار در برابر کشورهای قدرتمند، با منطق ایستاده‌ایم و به حول و قوه الهی در مسیر مذاکرات دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کسی نمی‌تواند امید و تدبیر ما را تحریم کند، گفت: «اراده، ایمان، ایثار و فداکاری ملت ایران تحریم بردار نیست، اگرچه سختی‌هایی وجود دارد، اما راه را ادامه می‌دهیم.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در مراسم بهره‌برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی، با بیان اینکه شرایط تحریم ظالمانه‌ای که بر ما تحمیل شده بود، هنوز هم ادامه دارد، اضافه کرد: «ما در برابر تحریم‌های ظالمانه سر فرود نیاوردیم و به بدخواهان گفتیم ما می‌ایستیم و در مقاومت‌مان به مدد حق پیروز خواهیم شد.»

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: «من به صراحت به سران پنج کشور در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در سال قبل و امسال و در سایر مواقعی که فرصت گفت‌وگو ایجاد شد، این جمله را گفتم که تحریم‌ها، خلاف قانون و حقوق بشر است و کار شما از لحاظ تاریخی برایتان شرمندگی درست می‌کند.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «خوشحالم از اینکه افتتاح فاز۱۲ پارس جنوبی با مذاکرات تیم مذاکره‌کننده کشورمان با قدرت‌های جهانی و با سالگرد ملی شدن صنعت نفت کشور همزمان شده است. امروز افتتاح بزرگ‌ترین پروژه در صنعت نفت و گاز کشور نشان می‌دهد که صنعت نفت ما به معنای واقعی کلمه ملی شده است.»

مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی را در ادامه می‌خوانید:

*کار بزرگی که در ۱۷ ماه گذشته در تکمیل پروژه‌های مختلف انجام شده، ادامه زحماتی است که در دولت‌های گذشته انجام شده است.

*امیدواریم با تلاش پیگیر، ظرف سه سال آینده فازهای دیگر تکمیل شود و به نقطه‌ای درخصوص درآمدهای گازی برسیم که معادل ۸/ ۵ میلیون بشکه نفت می‌باشد که این کار بزرگی است.

*ما برای عبور از مشکلات و دستیابی به وعده‌های داده شده، به نصرت خداوند و حمایت‌های مردم امید بسته‌ایم و رشد اقتصادی و کاهش تورم را در شرایط تحریم محقق کرده‌ایم.

*در سال گذشته و در منطقه پارس جنوبی به مردم وعده دادیم که صد میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد، آن روز برخی از کارشناسان به ما انتقاد می‌کردند که چرا این آمارها را اعلام می‌کنید و من به آنها گفتم به وزیر نفت و همه مسوولان و دست اندرکاران در عرصه نفت، اطمینان دارم و آنها نیز به قولی که داده بودند عمل کردند.

*امروز و در پایان سال ۹۳ تولید گاز کشور صد میلیون متر مکعب اضافه شد که کاری بسیار بزرگ و عظیم است و خوشبختانه این تحولات مثبت اقتصادی همچون کاهش نرخ تورم از ۷/ ۳۴ درصد در اسفند ۹۲ به زیر ۱۶ درصد در اسفند ۹۳، در شرایط تحریم محقق شد که البته این آغاز کار است و باید به رونق شتابنده قابل‌قبول برای مردم برسیم.

*خوشبختانه در زمستان امسال به‌خاطر افزایش تولید گاز توانستیم سوخت بسیاری از واحدهای نیروگاهی و صنعتی را تامین کنیم و این کمک بزرگی به محیط زیست بوده است.

*اگر به محیط زیست توجه نشود، توسعه توسط خود توسعه نابود می‌شود و توسعه اقتصادی پایدار، ضمیمه فرهنگ و محیط زیست می‌خواهد و دولت در عرصه حفظ محیط زیست به‌ویژه بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل مصرفی گام‌های بزرگی برداشته است.

*دولت یازدهم به معنای واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند و این درحالی است که برخی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی تنها شعار است.

*در زمستان سال ۹۲ در تامین گاز مصرفی خانگی و واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها مشکلاتی داشتیم، امسال مشکلات ما بسیار کم بود؛ زیرا همین فازهای تکمیل شده پارس جنوبی تولیدشان به مدار آمد و توانست روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کند.

*با افتتاح مرحله به مرحله فازها و بهره‌برداری از آنها ان‌شاء‌الله سال آینده در زمینه تولید گاز وضعیت بهتری خواهیم داشت.

*افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی نشان داد که تحریم‌ها دلیل مذاکره نبوده وگرنه این طرح‌ها به‌ثمر نمی‌نشست. ما موفق شدیم در زمان تحریم طرح‌هایی چنین بزرگ را به سرانجام برسانیم.

*علت مذاکره ما تکیه بر منطق و تامین منافع متقابل است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد، به نفع منطقه، جهان و ۱+۵ است، ما کاری را انجام می‌دهیم که منافع همه در آن لحاظ شده باشد.

*با افتتاح این طرح بزرگ به دنیا اعلام می‌کنیم که دوران فشار از طریق اعمال تحریم به پایان رسیده است.

بر اساس این گزارش، فاز ۱۲ به عنوان بزرگ‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی، معادل سه فاز استاندارد است و روزانه ۸۱ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. این فاز در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع واقع شده است و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک و در ٦٥ کیلومتری شرق عسلویه قرار دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با بهره‌برداری کامل از فاز ١٢ روزانه ٣ میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٦٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود که به این ترتیب فاز ١٢ میدان گازی پارس‌جنوبی از نظر حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری و تولید، بزرگ‌ترین فاز این میدان به حساب می‌آید.