رسوایی مالی سناتور ضدایرانی

گروه جهان: ضدایرانی‌ترین دموکرات آمریکایی که تاکنون همپای جمهوری‌خواهان بر تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه ایران تاکید دارد با یک دردسر بزرگ مواجه شده است. او متهم است که از مزایای دفتر کاری‌اش غیرقانونی استفاده کرده و باید در این زمینه پاسخگوی دادستان‌های آمریکایی باشد.

اتهام فساد مالی علیه یکی از دموکرات‌های ارشد آمریکا

به گزارش سی‌ان‌‌ان، وزارت دادگستری آمریکا در حال تدارک مقدمات برای ایراد اتهام فساد مالی علیه رابرت منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی است. سناتور منندز از اعضای بلندپایه حزب دموکرات است که در کمیته روابط خارجی سنا عضویت دارد و از طراحان طرح اخیر برای بازبینی توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره است.

در این‌باره افراد مطلع از پرونده سناتور منندز به سی‌ان‌ان گفته‌اند: اتهامات علیه رابرت منندز روی ارتباط او با سالمون ملگن، یکی از حامیان مالی این سناتور دموکرات، متمرکز است. پیش‌تر گفته می‌شد که سالمون ملگن سفرهای پر هزینه‌ای را برای رابرت منندز ترتیب داده و در عوض از حمایت این سناتور دموکرات برخوردار شده است. در گزارشی که در این‌باره تهیه شده آمده است که اریک هولدر،دادستان کل آمریکا، به دادستان‌ها برای ایراد اتهام علیه این سناتور دموکرات چراغ سبز نشان داده است و احتمالا در هفته جاری این اتهامات اعلام خواهند شد. «تریشیا انرایت»، مدیر روابط‌عمومی دفتر رابرت منندز، در این زمینه گفته است: همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام کردیم، معتقدیم کلیه اقدامات سناتور مبنای قانونی داشته و درست بوده اند. اسناد و مدارک این مساله را در نهایت تایید خواهند کرد. این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. دو منبع پلیس به رویترز گفته اند که «اف‌بی‌ای» تحقیقات گسترده‌ای درخصوص فساد مالی سناتور رابرت منندز انجام داده است.

یکی از این منابع پلیس به رویترز گفته است: تحقیقات «اف‌بی‌ای» در آستانه تکمیل است. به نوشته روزنامه واشنگتن پست «اف‌بی‌ای» گفته است به زودی تحقیقات خود را در اختیار دادستان‌ها قرار خواهد داد. رابرت منندز اما می‌گوید که تاکنون هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و مطیع قانون بوده است. او اضافه می‌کند: «من همواره سعی کرده‌ام کارهایم مطابق با قانون باشد و از آن تخطی نکنم».

رابرت منندز نزدیک به ۲۰ سال است که زیر بیرق دموکرات‌ها قرار دارد ولی این اواخر با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در زمینه سیاست خارجی واشنگتن به مشکل برخورده است. یکی از موارد مورد اختلاف منندز با باراک اوباما به موضوع هسته‌ای ایران باز می‌گردد. به‌عکس بیشتر دموکرات‌ها، منندز برای تحریم‌های بیشتر علیه تهران با جمهوری‌خواهان همنوا بوده است. روزنامه نیویورک تایمز پیش‌تر در مورد اختلافات این سناتور ارشد دموکرات با رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته بود که سناتور رابرت منندز از ایالت نیوجرسی هشدار داده است که تا دو ماه به باراک اوباما زمان می‌دهد تا درخصوص ایران تصمیم‌گیری کند و پس از آن تهدید وتوی رئیس‌جمهوری را نادیده می‌گیرد و تحریم‌های جدید علیه ایران را به رای می‌گذارد. منندز در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهوری یا کسانی از کاخ سفید با او لابی کرده‌اند، گفته بود که از کاخ سفید تماسی دریافت نمی‌کند. برخی کارشناسان می‌گویند که این حرف در واقع تایید شکاف و اختلاف بین باراک اوباما و منندز، دموکرات عالی‌رتبه در کمیته روابط خارجی سنا است.

گفته می‌شود که حملات سناتور منندز به اوباما در چند وقت اخیر به دلیل ارتباط با ایران و کوبا، بسیار افزایش یافته است. آمریکا قصد دارد تا روابط خود را با کوبا از سر بگیرد و با ایران نیز بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش به توافق برسد.

سناتور رابرت منندز یک آمریکایی کوبایی تبار است و یکی از سیاستمداران مطرح اسپانیایی زبان در آمریکا است. وی در سال ۲۰۱۲ توانست برای بار دوم در انتخابات سنا پیروز شود. رابرت منندز به مدت ۱۴ سال در مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشت. او یکی از طراحان معروف لایحه منندز-کرک است که در پی آن قرار است چنانچه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه نرسد، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران اتخاذ کنند. طرح کرک ـ منندز در دسامبر سال ۲۰۱۳ به سنا معرفی شده اما دموکرات‌های هم‌حزب باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون با به رأی گذاشتن آن در سنا موافقت نکرده‌اند. کاخ سفید تأکید دارد که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات اتمی با ایران را به خطر بیندازد.

رسوایی مالی سناتور ضدایرانی