هشدار روحـانی  به تخـریب‌گـران

گروه خبر: رئیس‌جمهوری روز گذشته برای دومین بار از زمان آغاز به کار دولت یازدهم به شهر مقدس قم و و دیدار مراجع رفت. حسن روحانی در شرایطی دیروز در چهاردهمین سفر استانی‌اش عازم قم شد که ظرف چند روز گذشته دولتش بار دیگر با هجمه منتقدین علیه دستاوردهای اقتصادی‌اش روبه‌رو شده است و از همین رو دیروز در جمع مردم قم یک بار دیگر به منتقدین دولتش پاسخ داد.

پاسخ رئیس‌جمهوری به منتقدان عملکرد اقتصادی دولت:

تخریب‌گران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند

پاسخی البته تند‌تر از گذشته و این بار از شهری که مراجع آن چند روز پیش حمایت همه جانبه خود را از عملکرد دولت اعلام کرده بودند. روحانی دیروز در اجتماع بزرگ مردم قم، خطاب به منتقدانش گفت: «همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و هستند؛ اما تخریب‌گران جایی ندارند و خانه کهنه خود را ویران می‌کنند.» او به آنها گفت: «مگر آمار اقتصادی را نمی‌بینند، مگر کنترل تورم را نمی‌بینند، در این ۱۸ ماه، ۷ هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه‌اندازی شده است، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای فقط در سه استان خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان ایجاد شده، مگر آمار را نمی‌بینند که سهولت کسب و کار ۲۲ رتبه تغییر کرده و از ۱۵۲ به ۱۳۰ رسیده است؟» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: «مگر نمی‌بینند که در زمینه گاز در ماه‌های گذشته، ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز اضافه شده است، باید منصفانه قضاوت کرد، ظرفیت نفت، ۲۰۰ هزار بشکه در روز اضافه شده است، بیایید آمار سال ۹۳ را با سال‌های قبل مقایسه کنیم، اگر کار مهمی شده به دست شما مردم عزیز و بزرگوار ایران شده است.» آنچه موجب شد تا حسن روحانی روز گذشته در قم به منتقدان عملکرد اقتصادی دولت پاسخ داد، اعلام آمار تورم صفر درصد بهمن‌ماه سال جاری بود که چند روز پیش از سوی او اعلام شد. موضوعی که یک بار دیگر به دستاویزی برای مخالفان همیشگی دولت تبدیل شد تا همه دستاوردهای اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند؛ البته این تنها هجمه منتقدان به دولت در چند روز گذشته نیست. انتشار خبری مبنی برامضای نامه‌ای از سوی ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری که گفته می‌شود در آن از او خواسته‌اند به جای «پرداختن به مسائل حاشیه‌ای یا توهین و تحقیر منتقدین» به حل مشکلات متعدد اقتصادی و فرهنگی مردم ایران بپردازد، می‌تواند یکی دیگر از دلایل واکنش روز گذشته رئیس‌جمهوری باشد؛ نامه‌ای که البته هیچ نامی از امضا‌کنندگان پای آن نیست. اما بخش دیگری از سخنان روز گذشته حسن روحانی به مذاکرات هسته‌ای ارتباط داشت. او به منتقدان مذاکرات هسته‌ای نیز چنین پاسخ داد: «گام‌های مهمی در سیاست خارجی به‌ویژه ارتباط با همسایگان برداشته‌ایم، مسیر حل معضلات از جمله مساله هسته‌ای را با اقتدار بدون این که به صدایی از گوشه و کنار و حاشیه‌پردازی‌ها توجه داشته باشیم، ادامه داده‌ایم و تا نهایت ادامه خواهیم داد.»

روحانی همچنین تاکید کرد: ما در مذاکرات نه تحمیلی می‌پذیریم و نه ادامه تحریمی را خواهیم پذیرفت.

مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:

* دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند.

* حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند و زیر پرچم هیچ حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.

* به صراحت اعلام می‌کنم که دولت به قم و نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی نیاز دارد.

* حوزه بزرگ و عظیم قم همواره در برابر اباحی‌گری، لاابالی‌گری، انتقاد، تفسیر به رای و جمود ایستاده است و خواهد ایستاد.

*همه باید بدانند که تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که قبل از هر چیز دین مردم را از بین می‌برد.

**تبدیل دین جامع و نجات‌‌بخش اسلام به دینی خشک، جامد، خشن و غیر منعطف به آن معناست که به دوام و استمرار و قدرت دین ضربه وارد شود. همه باید بدانند که اسلام دین سمحه و سهله (تساهل و تسامح) است و در چارچوب طاقت بشر می‌باشد و دین خشونت و برای مشقت مردم نیست.

* سال گذشته در زمینه هسته‌ای گام مهمی برداشته شد که در سایه آن توافق موقت بخشی از تحریم‌ها برداشته شد.

*با منطق و استدلال، مذاکرات را ادامه می‌دهیم، اما طرف مذاکره باید بداند که ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد.

*ما در دنیا منزوی نیستیم و راه خود را ادامه خواهیم داد و در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم.

*دولت همانند همه روزهای تاریخ انقلاب، حمایت مردم مخصوصا حمایت مردم قم و حوزه علمیه و مراجع تقلید را طلب می‌کند و معتقدیم می‌توانیم دست به دست هم از پیچ و خم‌ها عبور کنیم.

*رویکرد دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان است.

*برای رسیدن به استقلال و رونق اقتصادی، رفاه مردم و اشتغال جوانان، راهی جز توسعه نداریم و این توسعه باید جامع و در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد.

*همه امور کشور باید به‌دست مردم اداره شود و دولت فقط خادم مردم است که وظیفه طراحی، تشخیص اولویت‌ها، نظارت، هدایت و اتصال بخش‌های غیردولتی را برعهده دارد.

*باید بخش خصوصی در همه عرصه‌ها ورود پیدا کند و البته باید شرایطی ایجاد شود که بخش خصوصی احساس کند همه حامی و پشتیبان او هستند و در این مسیر بانک‌ها نیز باید فعال شوند که هنوز سرعت عمل آنها مطلوب نیست.

*می‌توان به تعبیری گفت که قرارگاه خاتم‌الانبیا بار جنگ را بر عهده داشت و فرزندان این ملت در دفاع مقدس از سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی تا دیگر بخش‌ها در آن دوران برای کشور افتخار آفریدند و حالا که در دوران صلح به سر می‌بریم، باید فرصت در اختیار این عزیزانی که در آن دوران سخت امتحان خود را پس داده‌اند قرار گیرد تا کشور را بسازند.

حاشیه‌‌های سفر رئیس‌جمهوری به قم

رئیس‌جمهوری در چهاردهمین سفر استانی‌اش روز گذشته با قطار به قم رفت.

حسن روحانی در اولین بخش از برنامه‌های سفر خود به استان قم فرمان آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، صادر کرد.

رئیس‌جمهوری حرم حضرت معصومه (س) را زیارت کرد.

بخش اول آزادراه عظیم حرم تا حرم که از قم تا گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر احداث شده است با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هشدار روحـانی به تخـریب‌گـران