گروه دیپلماسی: دولت آمریکا درخواست آرژانتین برای طرح پرونده انفجار مقر یهودیان آرژانتین (آمیا) در مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرد. رسانه‌های آرژانتینی دیروز (چهارشنبه) گزارش دادند که جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده است که دولت باراک اوباما قصد ندارد موضوع تحقیقات در پرونده «آمیا» را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بگنجاند. به گزارش «ایرنا»، خبرگزاری اسپانیایی «افه» در این زمینه به نقل از جن ساکی نوشت: «مذاکرات با ایران همچنان بر موضوع هسته‌ای متمرکز است و این وضعیت ادامه خواهد یافت.» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره درخواست وزارت خارجه آرژانتین گفت که چارچوب مذاکرات هسته‌ای روشن است و صرفا بحث هسته‌ای در این مذاکرات مطرح است و موضوعات دیگر مطرح نیست. مرضیه افخم افزود: «در بحث آمیا موضوع کاملا داخلی است و ما هرگونه دخالت و حضور برخی کشورها در مسائل آرژانتین را رد می‌کنیم.» او گفت: «ایران پرداختن به موضوع آمیا را مساله داخلی آرژانتین می‌داند و ما مواضعمان را نسبت به این پرونده قبلا اعلام و هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرده‌ایم.»

«هکتور تیمرمن» وزیر خارجه آرژانتین روز گذشته از طریق ارسال نامه‌هایی برای سفیران آمریکا و رژیم صهیونیستی در بوئنوس آیرس، از دولت آمریکا خواسته بود موضوع انفجار «آمیا» در سال ۱۹۹۴ میلادی را در فهرست مذاکرات با ایران بگنجاند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد این درخواست گفت: «دولت آمریکا در طول ۲۱ سال گذشته همراه با آرژانتین و جامعه بین‌المللی برای کشف حقیقت در مورد مرگ ۸۵ نفر در این حمله تروریستی تلاش کرده است.» او افزود: «این تحقیقات باید ادامه یابد و دولت آرژانتین باید آن را هدایت کند. ما در گذشته با ارائه اطلاعات در این زمینه به دولت آرژانتین کمک کرده‌ایم و به این شیوه ادامه خواهیم داد.» تیمرمن روز گذشته در حاشیه برگزاری یک نمایشگاه، به خبرنگاران آرژانتینی خبر داده بود که با ارسال نامه‌ای برای «جان کری» همتای آمریکایی‌اش، از وی خواسته است پرونده آمیا به فهرست مذاکرات هسته‌ای با ایران اضافه شود. انفجار آمیا در ژوییه ۱۹۹۴(تیر ۱۳۷۳)، در بوئنوس‌آیرس رخ داد و ۸۵ کشته برجای گذاشت. رسیدگی به این پرونده در طول ۲۰ سال گذشته به جایی نرسیده و دولت آرژانتین نتوانسته است عوامل اصلی این بمب‌گذاری را شناسایی و دستگیر کند. با این حال، «آلبرتو نیسمان» دادستان یهودی قبلی پرونده که چند هفته پیش و درست ساعاتی پیش از حضور در صحن علنی کنگره آرژانتین برای طرح اتهام علیه خانم «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهوری این کشور به طرز مشکوکی در آپارتمانش با شلیک گلوله درگذشت، در سال ۲۰۰۶ ایران را به طراحی و حمایت از این انفجار متهم کرده بود.

ایران همواره هر گونه دخالت در این ماجرا رد کرده اما آمادگی خود را برای همکاری با دولت آرژانتین برای کشف حقیقت در انفجار آمیا اعلام کرده است. در همین راستا، وزیران خارجه دو کشور ایران و آرژانتین بهمن ۱۳۹۱ یادداشت تفاهمی را امضا کردند که بر اساس آن، یک کمیته حقیقت‌یاب متشکل از حقوقدانان برجسته بین‌المللی برای کشف ماهیت انفجار آمیا تشکیل می‌شود.

در حالی که دولت آرژانتین و بیشتر خانواده‌های قربانیان از تشکیل این کمیته حمایت کرده‌اند، رژیم صهیونیستی، سران دو تشکل عمده یهودی آرژانتین و نیسمان - دادستان پرونده- از همان ابتدا به مخالفت شدید با آن برخاسته و همه تلاش خود را برای ممانعت از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به کار گرفته‌اند. برخی از کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی در آرژانتین، مرگ مشکوک «نیسمان» را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند و معتقدند قتل احتمالی او با هدف اعمال فشار و تضعیف دولت خانم فرناندز و نیز جلوگیری از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب صورت گرفته است.