آقای وزیر! مراقب باشید، رانت پدرتان را از بین نبرید

گروه خبر: علی جنتی این روزها به شدت تحت‌فشار است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از نخستین روزهای آغاز به کارش در دولت یازدهم تحت فشار منتقدان قرار داشته است، این روزها به بهانه آنچه تک‌خوانی یک زن در یک آلبوم موسیقی خوانده شده، زیر تیغ مخالفان قرار گرفته است. با این تفاوت که چند روزی است دامنه این انتقادها به مراجع تقلید هم تسری یافته است. تکذیب‌های او و وزارت تحت‌امرش هم مبنی‌بر اینکه هیچ زنی در یک آلبوم موسیقی تک‌خوانی نکرده، نتوانسته از شدت انتقادها به عملکرد او و وزارتخانه تحت امرش کم کند. دیروز اما شدیدترین این انتقادها از زمان آغاز به کارش از سوی آیت‌الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به او و دولت وارد شد. به گزارش سایت‌های خبری انتخاب و تابناک، آیت‌الله یزدی با هشدار به برخی وزرای دولت یازدهم، به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «در حوزه کاری خودتان، منافع اسلام، منافع انقلاب و منافع کشور را بر همه چیز مقدم بدارید. وقتی می‌گوییم منافع اسلام؛ یعنی مسلمات دینی و احکام شرعی که مراقبت از آنان وظیفه هر مسلمانی است و اگر نسبت به آنها کوتاهی، سستی یا مخالفتی بشود، مردم ما ساکت نخواهند نشست و در درجه اول، مقامات روحانی و عالی و به خصوص مراجع معظم تقلید سکوت نخواهند کرد.» رئیس اسبق قوه‌قضائیه اضافه کرد: «بنده بالاخص به وزیر ارشاد تذکر می‌دهم که آقای وزیر ارشاد! به معاونت موسیقی‌تان تذکر بدهید که موسیقی در اسلام حرام است. شما نمی‌توانید موارد شبهه را تشخیص بدهید. تمسک به موارد شبهه، موجب می‌شود آهسته آهسته مرزها را زیر پا بگذارید و به عنوان مشتبه در حرام بیفتید.» آیت‌الله یزدی در ادامه سخنانش اضافه کرد: «تک‌خوانی زن بدون تردید حرام است. همه مراجع هم مخالف هستند، حتی همخوانی‌هایی که در بینش تک‌خوانی زن باشد هم حرام است. ترویج موسیقی اصولا حرام است.» او ادامه داد: «متاسفانه می‌بینیم وزیر ارشاد هر روز یکسری جشن‌ها برگزار می‌‌کند و هزینه‌هایی را بر بیت‌المال تحمیل می‌کند. آقای وزیر ارشاد! بدانید با این کارها محبوبیت خودتان را در پیش متدینین و مراجع معظم از دست خواهید داد.» آیت‌الله یزدی در ادامه، خطاب به علی جنتی که پسر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی است، گفت: «آقای وزیر! مراقب باشید، رانت پدرتان را از بین نبرید. اگر از رانت پدرتان به وزارت رسیده‌اید، مراقب باشید به وظیفه خودتان عمل کنید و اگر به وظیفه‌تان عمل نکردید منتظر حمایت نباشید بلکه منتظر مخالفت باشید و بدانید با راهی که پیش گرفته‌اید فردا _ پس فردا اگر مراجع علیه شما چیزی بگویند در آینده هم نمی‌توانید زندگی درستی داشته باشید.» دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش گفت: «من مدتهاست سکوت کرده‌ام. من مدتها در این نظام حرفی نزده‌ام، اما امروز می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و به شما بگویم آن مرد و زنی که حتی بچه به بغل می‌آید و در راهپیمایی شرکت می‌کند به‌خاطر من و شما نیست که می‌آید، به‌خاطر اسلام، نظام، انقلاب، امام، رهبری و دین است که می‌آید. شما خودتان را گم نکنید. اگر چند روزی در موضع قدرت قرار گرفته‌اید مواظب باشید حریم اسلام را حفظ کنید و بدانید اگر حکومت، پشتوانه مردمی‌اش را از دست بدهد اساس آن آسیب می‌بیند و شما در پیشگاه الهی مسوول خواهید بود.»

هشدار به رئیس‌جمهوری

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنانش به حسن روحانی رئیس‌جمهوری هشدار داد و از او خواست در موضع‌گیری‌ها و سخنانی که ایراد می‌کند مواظب باشد تا خدای ناکرده برای کسب رضایت بخشی از مردم، از منویات مقام معظم رهبری و آرمان‌های امام راحل، زاویه پیدا نکرده و اعتمادی که مردم به ایشان کرده‌اند با موضع‌گیری‌های خاص و بیان برخی مسائل، خدشه‌دار نگردد. نایب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و رئیس کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی در جلسه این کمیسیون خطاب به رئیس‌جمهور افزود: «شما باید بدانید اعتمادی که مردم به شما کرده‌اند با تنفیذ مقام معظم رهبری، مشروعیت پیدا می‌کند. مطمئن باشید با اتخاذ چنین رویه‌ای بخش عمده‌ای از جامعه را از دست خواهید داد و خدای ناکرده آهسته آهسته محبوبیت‌تان آسیب می‌بیند.»

انتقاد از جمع‌آوری دیش‌های ماهواره

در همین حال به گزارش انتخاب، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تهدیدهای مختلف فرهنگی علیه نسل جوان کشور، گفت: «باید با مصون‌سازی، آسیب‌پذیری فرهنگی جوانان کشور را به حداقل برسانیم.»

به گزارش «انتخاب»، علی جنتی شنبه شب در جمع نمازگزاران مسجد جامع گرمسار افزود: «چاره‌ای جز این نداریم که از نظر فرهنگی و دینی، جوانان کشور را در برابر مسائل سوء فرهنگی واکسینه کنیم.» او با بیان اینکه نه می‌توانیم همه دیش‌های ماهواره را از روی بام‌ها جمع کنیم و نه می‌شود شبکه‌های اجتماعی را به‌‌‌طور کامل بست، ادامه داد: «هر کجا دیش‌های ماهواره را جمع کردیم، دو روز بعد دیش‌ها برگشت و انگار فقط برای کار و کاسبی نصّاب‌ها دیش‌ها را جمع می‌کنیم.» او تاکید کرد: «امروز قدرت‌های جهانی برای همه کشورها نقشه دارند و به بهانه جهانی شدن، می‌خواهند تمام ملت‌ها شبیه خودشان شوند؛ یعنی حتی زبان و نوع لباس پوشیدن کشورهای جهانی سومی مثل آنها شود.» جنتی با تاکید بر ایجاد پایداری فرهنگی در کشور به منظور مصون ماندن از آسیب‌های فرهنگی دشمن، تاکید کرد: «دشمن از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال تغییر رفتار شهروندان به‌ویژه جوانان ایران است.»