دنیای اقتصاد: سخنگوی کمیسیون تلفیق دیروز گفت که بخش‌های دیگری از بند ط تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور که مرتبط با جریمه مشمولان غایب از سربازی است، توسط این کمیسیون تصویب شد. براساس این تبصره، جریمه سربازان غایب زیر دیپلم ۱۰، دیپلم ۱۵، فوق‌دیپلم ۲۰، کارشناسی ۲۵، کارشناسی ارشد ۳۰ و دکترا ۳۵ میلیون تومان و مقاطع بالاتر تا سقف ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین افرادی که همسر دارند به ازای همسر و هر فرزند، پنج درصد از جریمه آنها کاهش می‌یابد. گروه خبر: در شرایطی که از دیروز ثبت‌نام برای جریمه نقدی مشمولان غایب شروع شده، یک نماینده مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد در کمیسیون تلفیق، حداقل جریمه نقدی مشمولان غایب، ۱۰ میلیون تومان مصوبه شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از دو ماه پیش که دولت لایحه بودجه سال ۹۴ را به مجلس فرستاده و مشخص شده با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، برای بخشش مشمولان غایب، جریمه در نظر گرفته شده، تاکنون، مبالغ مختلفی در این باره مطرح شده است؛ در روزهای نخست، گفته شد مبلغ جریمه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. همین چند روز پیش هم مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان حداقل جریمه عنوان شد؛ اما اکنون یک عضو کمیسیون تلفیق می‌گوید جریمه مشمولان غایب سربازی از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. در این باره سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت که این کمیسیون در مصوبه‌ای میزان جرایم تعیین شده برای معافیت از خدمت سربازی مشمولان غایب ۸ سال و بیشتر از آن را تعیین کرد. محمد مهدی مفتح توضیح داد: «طبق مصوبه کمیسیون کسانی که ۸ سال به بالا غیبت از سربازی دارند با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف می‌شوند، در واقع جرایمی را به تصویب رساندیم تا بر اساس آن فردی که بیش از ۸ سال غیبت از سربازی دارد بتواند با پرداخت این جرایم معافیت بگیرد.» به گفته مفتح، بر اساس بخشی از بند ط تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۴ این جرایم برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون،‌ دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس‌۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون است که با پرداخت این جرایم این دسته از افراد از خدمت سربازی معاف می‌شوند. سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید مجدد بر اینکه این میزان از جرایم برای مشمولان غایب بیش از ۸ سال است،‌ گفت: به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه اضافه می‌شود. غیبت بیش از ۶ ماه نیز یک سال محسوب می‌شود. برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع جرایم کم می‌شود. همچنین جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص نحوه و طول مدت خدمت سربازانی که تا پایان امسال وضعیت سربازی خود را مشخص کرده‌اند، توضیحاتی ارائه داد. سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره گفت: با توجه به اینکه از سال آینده طول مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه خواهد شد؛ بنابراین آن دسته از مشمولانی که تا پایان امسال نسبت به تعیین‌تکلیف سربازی خود اقدام کنند، مدت سربازیشان ۲۱ ماه خواهد بود. او ادامه داد: «ممکن است برخی مشمولان امسال برای وضعیت سربازی خود اقدام کنند؛ اما در سال آینده به سربازی اعزام شوند که طول مدت خدمت سربازی این افراد نیز ۲۱ ماه خواهد بود.» کمالی با اشاره محدودیت‌های موجود و نیز ظرفیت مراکز آموزشی سربازان اضافه کرد: «در این شرایط قادر به اعزام تمام مشمولان در سال ۹۳ نیستیم.»

دیروز ثبت‌نام برای جریمه نقدی مشمولان غایب شروع شده است و تا ۱۵ اسفند در دفاتر پلیس ۱۰+ ادامه دارد. بنا به اعلام مسوولان نظام وظیفه، درخواست مشمولان غایب با بیش از هشت سال غیبت که تاکنون تعیین‌تکلیف خدمتی نشده‌اند از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفندماه امسال در قالب طرح خرید جریمه غیبت سربازی ثبت می‌شود.

هزینه معافیت سربازان غایب