تسنیم: محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت درباره حذف یارانه اقشار غنی کشور خاطرنشان کرد: در مجلس طرحی برای حذف یارانه ثروتمندان مطرح شد که با توجه به این موضوع سوالاتی در مورد آگاهی از برنامه دولت در سال آینده و موضوع حذف یارانه ثروتمندان پیش می‌آید. دولت برای سال آینده تصمیم دارد تا طبق قانون هدفمندی بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به‌صورت نقدی به خانوارها پرداخت کند. وی افزود: برای سال آینده باید پرداخت نقدی از سوی دولت کاهش یابد و بی‌تردید دولت از اینکه با کاهش سهم پرداخت نقدی به اشتغال، تولید و درمان بپردازد، استقبال می‌کند. ما هم‌اکنون مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که کل اعتبارات عمرانی ما ۴۲ هزار میلیارد تومان است و تازه این در صورتی است که کل این مبلغ به بخش عمران تخصیص یابد.

نوبخت افزود: سال گذشته مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه سبد کالا دادیم و سعی داریم نهایت خدمت ارائه شود تا احتمالا احساس تبعیض در جامعه ایجاد نشود چرا که ما نمی‌خواهیم جامعه دچار پریشانی شود کما اینکه حتی اگر اطلاعات ما کامل شود ما به منابع حاصله برای بهره‌برداری در مسائل اشتغال و بهداشت نیاز مبرم داریم و با حذف یارانه ثروتمندان نیز موافقیم اما این کار باید به‌صورت عادلانه صورت گیرد. اگر مجلس محترم بتواند کمک کند و بگوید چه‌کسانی را از دریافت یارانه حذف کنیم ما اطاعت و اجرا خواهیم کرد، اما به هر ترتیب ما هنوز شناسایی کافی از این افراد نداریم.

وی با بیان اینکه از سقف مبلغ ۲۲۴هزار میلیارد تومانی منابع عمومی، ۲۰۷هزار میلیارد تومان برای ۶ ماه اول از سوی مجلس تصویب شده است، عنوان کرد: با توجه به تصویب مبلغ ۲۰۷ هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان از پیش‌بینی انجام شده کمتر تخصیص داده شد اما کسری وجود ندارد و ما نباید حرف برخی از نمایندگان را به حساب مجلس بگذاریم، مجلس برای ۶ماه دوم نیز تعیین کرد که اگر منابع بیش از این بود مبلغ ۲۲۴ هزار میلیارد تومان را در ۶ ماه دوم هزینه کنیم و حتی اگر منابع از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بیشتر باشد اولویت مصرف آن نیز تعیین شده است، بنابراین مجلس کار صحیحی انجام داد و همچنین تعیین کرد تا در سال آینده کمتر از امسال پرداخت طرح‌های عمرانی نداشته باشیم.

سخنگوی دولت افزود: چون قیمت نفت در سال آینده کمتر از امسال است منابع حاصل از هدفمندی نیز تقلیل می‌یابد و ان‌شاءالله مجلس شورای اسلامی در این فرآیند به‌نحو شایسته عمل خواهد کرد و دولت نیز کنار مجلس فعال است.

نوبخت خاطرنشان کرد: عیدی کارمندان بی‌شک از سال قبل بیشتر خواهد بود اما این موضوع پس از تصویب دولت اعلام خواهد شد.