لغو باورپذیر تحریم‌ها در برابر اعتمادسازی ایران

گروه دیپلماسی: گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا در حالی امروز شنبه وارد چهارمین روز خود می‌شود که وزرای خارجه دو کشور چهار دور رایزنی‌های فشرده را از ژنو تا پاریس برگزار کردند. سه دور گفت‌وگوی هشت ساعته فشرده، جدی و خبرساز ظریف و کری در هتل «ماندارین اورینتال» ژنو که به پیاده روی در کنار رودخانه «رون» انجامید، باعث شد تا مجددا کری از بلغارستان راهی پاریس شود تا دیدار چهارم خود با ظریف را که یک ساعت به طول انجامید، برگزار کند.

وزیر خارجه آلمان در دیدار با محمدجواد ظریف:

تحریم‌ها باید به شکل باورپذیری لغو شود

سپس وزرای خارجه ایران و فرانسه نیز رایزنی‌های خود را از سر گرفتند. اهمیت مذاکرات به حدی رسیده است که رئیس‌جمهوری آمریکا مجددا در کنگره از وتوی تحریم‌های جدید سخن به میان آورده است. همزمان خبرنگار المانیتور گفت که ایران و آمریکا در حال تهیه پیش‌نویسی هستند که در مذاکرات روز یکشنبه با ۱+۵ مطرح شود. سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا نیز این گفت‌وگوها را «سازنده» خوانده و گفته است که طرفین طیف وسیعی از موضوعات را با حضور گروه کوچکی از مذاکره‌کنندگان، مورد بحث قرار دادند. همچنین محمد جواد ظریف در تور اروپایی خود راهی برلین و بروکسل شد و با وزیر خارجه آلمان و جانشین کاترین اشتون درخصوص موضوع هسته‌ای و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه ایران و آلمان در دیدار خود بر لزوم دسترسی هرچه سریع‌تر به توافق جامع با لحاظ کردن ملاحظات و نظرات اساسی دو طرف تاکید کردند. به گزارش «ایرنا»، محمد جواد ظریف در چارچوب رایزنی‌های خود با مقامات اروپایی عصر پنج‌شنبه وارد برلین پایتخت آلمان شد و با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد که در این دیدار، طرفین ضمن استقبال از رشد همکاری‌های فی‌مابین، بر گسترش هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در تمامی ابعاد تاکید کردند. اشتاین مایر در این دیدار با اشاره به رسیدن مذاکرات به مرحله‌ای حساس، گفت که نمی‌توانیم برای مدت نامحدود نتیجه‌ مذاکرات را به تاخیر اندازیم. به گفته وزیر خارجه آلمان، مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله‌ای «سرنوشت‌ساز» شده است و راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید بدون هیچ شک و ابهامی، به‌صورت دائمی مسدود شود و در مقابل، تحریم‌ها به‌صورت باورپذیری لغو ‌‌شوند.

ظریف و اشتاین مایر همچنین آخرین تحولات مربوط به منطقه به‌ویژه عراق و سوریه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند و بر لزوم برخورد قاطع و همه‌جانبه با خشونت و افراطی‌گری و نیز گروه‌های تروریستی تاکید کردند. ظریف پیش از ترک ژنو، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درخصوص سفرهای خود به برلین، بروکسل و فرانسه گفت: «فرصت کوتاه است، اما باید از این فرصت‌ها بهترین استفاده را بکنیم.» یک دیپلمات ایرانی حاضر در مذاکرات گفت طرفین همچنان روی همه‌ موضوعات از غنی‌سازی اورانیوم، رآکتور اراک و بحث تحقیق و توسعه‌ برنامه‌ هسته‌ای گرفته تا چگونگی رفع تحریم‌ها علیه ایران، با هم اختلاف‌نظر دارند. با این حال این دیپلمات نسبت به رسیدن به توافقی جامع تا پیش از زمان تعیین شده خوشبین است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز در حال خروج از محل مذاکرات، در گفت‌وگو با شبکه‌ خبر گفت که سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی وجود دارد، ولی امیدمان را از دست نداده‌ایم. عراقچی با جدی دانستن مذاکرات مستقیم بین دو طرف گفت که هنوز طرفین فاصله زیادی تا یک توافق دارند و هنوز زود است که در باره نتیجه مذاکرات قضاوتی بشود. او اشاره کرد که کار دشوار است و اینکه جدیت بر فضا حاکم بوده و همین‌طور بعد از دیدار دوجانبه‌ وزیران خارجه ایران و آمریکا در روز چهارشنبه، آنها مسیر ادامه‌ مذاکرات را برای تیم‌های مذاکره‌کننده دو کشور تعیین کردند. معاون وزیر خارجه‌ ایران در سخنانی مشابه، اظهار نظرهای پیشین مقامات غربی به مرتبط بودن موضوعات مورد بحث اشاره کرد و گفت که نباید موضوعات را ساده گرفت و بار دیگر تاکید کرد که تا روی همه‌ موضوعات توافق نشود، توافقی صورت نمی‌گیرد.

تاکید بر رسیدن به توافق جامع

ظریف پس از رایزنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان عازم بروکسل شد و با فدریکا موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در دیدار ظریف و موگرینی بر اهمیت حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران تاکید شد. در بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که روی پایگاه اطلاع رسانی این نهاد قرار گرفت، به نقل از موگرینی آمده است که در این دیدار، «ما پایبندی قاطع خود را به یک راه‌حل دیپلماتیک که نگرانی‌های بین‌المللی را درباره صلح آمیز بودن صرف ماهیت موضوع هسته‌ای ایران برطرف کند، مورد تاکید قرار دادیم. مذاکرات باید در چارچوب زمان مورد توافق به نتیجه برسد». براساس این گزارش، موگرینی و ظریف همچنین موضوعات مختلف دیگری را از جمله درباره منطقه خاورمیانه همچون وضعیت عراق، سوریه، افغانستان و تروریسم داعش مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار پرتنش اوباما و کنگره

هم راستا با گفت‌وگوهای ظریف و کری، باراک اوباما و رابرت منندز برای تبادل نظر و گفت‌وگو در مورد دور جدید تحریم‌های احتمالی کنگره آمریکا علیه ایران با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از نیویورک تایمز، بنا به گفته منبعی که در این دیدار حضور داشته است، روز پنج‌شنبه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و رابرت منندز نماینده دموکرات کنگره آمریکا برای تبادل نظر و گفت‌وگو در مورد اینکه در حالی که دولت اوباما در حال مذاکره با ایران بر سر مساله هسته‌ای‌اش است آیا سطوح تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران اقدام درستی است یا خیر با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار پرتنش اوباما اعلام کرد که از حق وتوی خود برای باطل کردن طرح صدور دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که توسط رابرت منندز، نماینده دموکرات نیوجرسی و مارک کرک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا مبنی‌بر صدور تحریم‌های جدید علیه ایران پیش از پایان مذاکرات چند جانبه ایران و کشورهای ایران و گروه ۱+۵ در تابستان امسال استفاده خواهد کرد.

این دیدار در هتل «هیلتون» واقع در بالتیمور که کنفرانس دوروزه کنگره آمریکا در این مکان در حال برگزاری است انجام شد. همچنین بنا به گفته یکی از سناتورها اوباما در این دیدار با بیان اینکه صدور تحریم‌های جدید علیه ایران ضمن تضعیف موضع او در مذاکرات باعث می‌شود که مذاکرات از مسیر اصلی خود خارج شود از سناتورهای آمریکایی خواست تا طرح صدور تحریم‌های جدید علیه ایران را به سرعت متوقف کنند. اوباما همچنین تاکید کرد که صدور تحریم‌های جدید علیه ایران باعث خواهد شد که در صورت شکست مذاکرات تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) جوامع بین‌المللی آمریکا را به جای ایران برای به بن‌بست رسیدن مذاکرات مقصر بدانند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «او هم‌اکنون فشارهایی را که سناتورهای آمریکایی با آن مواجه هستند درک می‌کند اما از آنها خواست تا به جای اتخاذ تصمیم‌های کوتاه‌مدت سیاسی افق دید خود را در مساله برنامه هسته‌ای ایران افزایش دهند.» رابرت منندز نیز با بیان اینکه اوباما با گفتن این جملات به او توهین می‌کند خطاب به اوباما، گفت: «من بیش از ۲۰ سال است که همه تمرکز و وقت خود را روی کندسازی برنامه هسته‌ای ایران معطوف کرده‌ام و همواره به‌دنبال دستیابی به اهداف بلندمدت در این زمینه بوده‌ام.» یکی دیگر از سناتورها به شرط فاش نشدن نامش در این باره گفت: «در این دیدار ضمن اینکه دو طرف مواضع خود را به‌صورت جدی و صریح بیان کردند، اما فضای دوستانه‌ای بر این دیدار حاکم بود.»

پیشرفت رو به جلو در مذاکرات

همزمان با این تحولات، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دیدارهای دوجانبه هیات آمریکایی و ایرانی و دیگر اعضای گروه ۱+۵، گفت: «مذاکرات روند رو به جلویی را طی کرده است.» مری‌هارف در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «مذاکرات روند رو به جلویی تاکنون داشته است. تیم‌های مذاکراتی در حال حاضر به‌صورت دوجانبه و یکجانبه مذاکرات را برگزار می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم به پیشرفت در مذاکرات ادامه دهیم. ما اکنون به لحظه کنونی تمرکز کرده‌ایم که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

سه روز گفت‌وگوی معاونان

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا امروز شنبه در حالی سومین روز رایزنی‌های خود را از سر می‌گیرند که دیروز جمعه دومین روز از این گفت‌وگوها را درخصوص برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند. سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزارت خارجه ایران و وندی شرمن به همراه ویلیام برنز اعضای تیم مذاکره‌ کننده آمریکا این دور از رایزنی‌ها را انجام دادند. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز چهارشنبه به همراه محمد جواد ظریف مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای راهی شهر ژنو شد. معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا دیروز طی دو نوبت صبح و بعدازظهر درخصوص توافق‌نامه جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند و آن گونه که سیدعباس عراقچی اعلام کرده بحث‌های بسیار فشرده‌ای انجام شده و قرار است رایزنی‌ها تا روز یکشنبه که دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور سایر اعضای ۱+۵ برگزار می‌شود، ادامه یابد. خبرنگار آمریکایی ال مانیتور در این باره نوشته است که ظاهرا طرف‌های ایرانی و آمریکایی در حال تهیه پیش‌نویسی هستند که قرار است چند روز دیگر یعنی در هجدهم ژانویه (۲۸ دی) در مذاکرات مطرح شود. طرفین در نوامبر (آذر) گذشته، مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ (۹ تیر ۹۴) تمدید کردند، ولی باید چارچوب توافق هسته‌ای تا ماه مارس (اسفند) تعیین شود. به گزارش «تابناک»، یکی از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات به شرط فاش نشدن نامش به المانیتور گفته است که طرفین در حال کار روی یک چارچوب واقعی هستند و نه پیش‌نویس آن. او ادامه داده است که در روزهای آینده روشن خواهد شد که طرفین تا چه حد در این کار پیش رفته‌اند.

توافق پایدار خواست ایران است

از سوی دیگر، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت که اگر بنا به رسیدن توافق در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ باشد، خواسته ایران رسیدن به توافق از نوع پایدار است. سردار اسماعیل قاآنی پنج‌شنبه شب در یادواره شهدای سرداران گردان الحدید که در مسجد امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد، افزود: «ایران اسلامی با ادامه مذاکرات با آمریکا مشکلی ندارد و اگر قرار به دستیابی به توافق طرفین باشد باید موارد توافق پایدار و بنیادین باشد.» او افزود: «توافق طرفین در مذاکرات یکی از شیوه‌های حل مشکلات هسته‌ای ایران است، اما هرگز نباید فکر کنیم که بی‌انصاف‌ترین دشمن ایران به این توافق رضایت داده باشد.» سردار قاآنی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه شهدا موفق شده استقلال و اقتدار خود را در جهان حفظ کند؛ بنابراین نمی‌تواند با توافقی صوری در مذاکرات هسته‌ای دلخوش کرده و به دشمن اعتماد کند.»

ظریف پس از دیدار با کری:

به ژنو برمی‌گردم و با وزرای خارجه ١+٥ تلفنی گفت‌وگو می‌کنم

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارش با کری در پاریس گفت که این رایزنی به پیشنهاد همتای آمریکایی صورت گرفته و بعد از دیدار با فابیوس به ژنو بازگشته و تلفنی با وزرای خارجه ١+٥ گفت‌وگو می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف با بیان اینکه دیدارش با جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس در ادامه مذاکرات هسته‌ای ژنو است، گفت: «در این نشست‌ها درباره موانع رسیدن به تفاهم بحث کردیم.» محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: «با توجه به اینکه وزیر امور خارجه آمریکا هم برای دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه به پاریس سفر کرده بود، کری پیشنهاد داد تا مذاکراتی با هم در پاریس داشته باشیم.» او تاکید کرد: «در راستی این دیدارها تلاش می‌کنیم به مذاکرات کمک کنیم.» ظریف گفت: «قرار شد همکارانمان گفت‌وگوها را ادامه دهند تا زمینه‌های جدیدی برای پیشرفت مذاکرات حاصل شود.» او ادامه داد: «پس از پایان دیدارها در پاریس به ژنو باز خواهم گشت و تلفنی با وزرای خارجه گروه ۱+۵ مذاکره خواهم کرد.»

اوباما به کنگره هشدار داد که از حق وتوی خود برای باطل کردن تحریم‌های جدید استفاده می‌کند

المانیتور: ایران و آمریکا در حال تهیه پیش‌نویسی هستند که در مذاکرات روز یکشنبه مطرح شود

چهارمین دور رایزنی‌های ظریف و کری در پاریس برگزار شد

لغو باورپذیر تحریم‌ها در برابر اعتمادسازی ایران