صیانت از حق‌الناس؛ هدف وزارت کشور

گروه خبر: یک‌سال تا انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان باقی است، با این حال وزیر کشور دیروز در همایش تخصصی معاونان سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور با توصیه‌های خود به معاونانش، زنگ آغاز انتخابات آینده را به صدا درآورد. زنگی زودهنگام که البته شاید با آغاز به کار همایش‌های وحدت اصولگرایان و همایش آتی اصلاح‌طلبان برای رسیدن به همگرایی چندان هم زود نباشد. به هر حال او دیروز با بیان اینکه کلید انتخابات آینده در وزارت کشور با هدف صیانت از حق‌الناس و مراقبت از اجرای دقیق قانون و رفتارهای خودمان از هم‌اکنون زده شده است، در عین حال خطاب به معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور گفت: ما هیچ دِینی به هیچ کس نداریم؛ نه به جریانات سیاسی، نه به افراد و نه به گروه‌های سیاسی. وزیر کشورهمچنین خطاب به معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور توصیه کرد که از انجام هر گونه اقدام شبهه‌برانگیز در انتخابات بپرهیزند. به گزارش «ایرنا»، رحمانی فضلی تصریح کرد: هر یک از مدیران و معاونان وزارت کشور که خود را مدیون کسی بداند و این تفکر باعث شود تاثیری در روند انتخابات و تعیین افراد داشته باشد، در قیامت باید پاسخگو باشد و در این دنیا نیز من او را رها نخواهم کرد و باید پاسخگو باشد. وزیر کشور در ادامه از تمامی مدیران و معاونان خود به‌ویژه در بخش سیاسی و امنیتی خواست، حتما از رفتارها، عملکردها، بازدیدها، جلسات، تعاملات و علایق خود مراقبت کنند تا این موضوع بر روند انتخابات آتی تاثیر سوء نگذارد و موجب اتهام‌زنی‌ها و تحلیل‌های نادرست برخی احزاب عمدا یا سهوا نشود. او همچنین از صدور بخشنامه وزارت کشور به همه مدیران و معاونان سیاسی این وزارتخانه خبر داد و گفت: مطابق آن همه مدیران سیاسی و کسانی که در وزارت کشور در سطوح مختلف مدیریتی هستند اگر قصد حضور در انتخابات آتی را دارند، باید تا اول اسفند امسال استعفای خود را اعلام کنند و پس از این تاریخ، استعفایی را از آنها نمی‌پذیرم. وی اظهار کرد: یعنی هر کس که می‌خواهد به عرصه سیاسی برود، برود. نباید از ظرفیت وزارت کشور در این زمینه استفاده شود. رحمانی فضلی همچنین اعلام کرد: کلید انتخابات از امروز با هدف صیانت از حق‌الناس و اجرای دقیق قانون و مراقبت از رفتارهای ما زده شده است که امیدواریم با سربلندی هر چه تمام‌تر از این موضوع بیرون آییم.

انتخابات از حالا شروع شده است

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه باید ازانتخابات با دقت، مسوولانه، قانونی، از سر ایمان و اعتقاد صیانت کنیم، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: رهبر معظم فرمودند این حق‌الناس است و حق‌الناس چیزی است که اگر خدشه‌ای درآن وارد شود دیگر توبه و استغفار شامل آن نمی‌شود. به‌خصوص در این حق‌الناس که عمومیت دارد. امکان رضایت و حلالیت گرفتن ندارید. این جزو حق‌الناس‌هایی است که امکان جبران وجود ندارد. وی با بیان اینکه ما متولیان حق‌الناس در اجرای قانون هستیم، تاکید کرد: مسوولیت انتخابات در دولت تدبیر و امید در حوزه اجرا برعهده ما است و باید انتخاباتی قانونی، کاملا آزاد، سالم و باشکوه باشد. رحمانی‌فضلی گفت: اگر اقدامات، فعالیتی یا کاری از هم‌اکنون در حوزه اجرایی شما مدیران صورت پذیرد که خدشه‌ای در باور مردم یا نگرانی در اذهان ایجاد کند یا حتی ابهامی در ذهن فعالان حوزه سیاسی بر جای گذارد، یقین بدانید نتیجه انتخابات هر چه باشد به آن شبهه و خدشه وارد خواهد شد. وی خطاب به معاونان سیاسی و امنیتی خود گفت: انتخابات از الان برای ما شروع شده است نه از خرداد سال بعد. وزیر کشور با بیان اینکه ما هم دارای اندیشه سیاسی هستیم، گفت: ما نیز هوادار برخی افکار یا جریانات سیاسی هستیم و حتما تحلیل مشترک سیاسی با برخی‌ها داریم و از عناصر سیاسی هستیم؛ اما در حوزه کار و امانتداری از حق‌الناس و حوزه اجرای قانون؛ مدیون هیچ کس نیستیم. وی تاکید کرد: هر کس خود را مدیون بداند و حرکت و خطوطی در دلش باشد که تاثیری در روند انتخابات بگذارد مطمئن باشد که مردم آنها را رها نخواهند کرد.

اجازه نخواهیم داد در حق هیچ‌کس ظلم شود

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه از نمایندگان مردم و مسیر قانونی حمایت می‌کنم، گفت: هر کس از صندوق‌های رای به‌عنوان منتخب مردم و طی طرق اجرایی و نظارت حکومتی بیرون آید، نماینده مردم است و اجازه نخواهیم داد در حق هیچ کس ظلم شود مگر آنچه قانون حکم می‌کند. وی خطاب به معاونان سیاسی امنیتی استان‌ها گفت: می‌دانم چه مشکلاتی در حوزه‌های مختلف استانی متوجه شما است و شما چگونه با صبر و تامل و تعامل و کار کارشناسی شده امور را دنبال می‌کنید. وزیر کشور، ثبات و آرامش را اصلی‌ترین نیاز سیاست داخلی در اوضاع کنونی برشمرد و گفت: شما متولی ثبات و آرامش هستید و هرکس بخواهد ثبات و آرامش را بر هم بزند، در مسیر خاص دشمن حرکت کرده است.

معاونت سیاسی

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی‌فضلی دیروز در حاشیه این نشست گفت: هیچ شخصی از سوی رئیس‌جمهور برای معاونت سیاسی به بنده ابلاغ نشده است. وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر «اخیرا عنوان شده آقای رئیس‌جمهور شخص آقای صالحی امیری را به‌عنوان معاون سیاسی وزارت کشور به شما ابلاغ کرده و گویا شما در برابر این معرفی نظر مثبتی نداشته‌اید و به‌نوعی مقاومت کرده‌اید؟» گفت: خیر؛ بنده مگر جرات دارم مقاومت کنم. من به رئیس‌جمهور علاقه‌مند هستم و هرچه ایشان بگوید اطاعت می‌کنم. به‌گفته وزیر کشور، تاکنون شخصی برای معاونت سیاسی وزارت کشور منصوب نشده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی همچنین افزود: موضوع اسیدپاشی اصفهان کماکان در دستورکار است و هر هفته معاون امنیتی بنده با مسوولان اصفهان و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات جلسه دارند و مسائل را بررسی می‌کنند.