گروه دیپلماسی: با وجود تلاش‎های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا برای ممانعت از وضع تحریم‎های جدید علیه ایران در مدت زمان انجام مذاکرات و تاکیدشان بر تضعیف مذاکرات در صورت اعمال تحریم‎های جدید، یک سناتور تندرو آمریکایی در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که تشدید تحریم‎ها علیه ایران از نخستین دستورکارهای کنگره جدید آمریکا خواهد بود که در ماه آینده میلادی کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی مشهور است، در همین رابطه گفت که رای‌گیری در مورد مصوبه تشدید تحریم‎ها علیه ایران از اولین دستور کارهای یکصد و چهاردهمین کنگره آمریکا خواهد بود. کنگره جدید آمریکا تحت تسلط جمهوری‌خواهان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این کنگره در جریان فعالیت خود که از ماه آینده میلادی آغاز می‌شود در برابر مذاکرات هسته‏ای سنگ‌اندازی کند. این سناتور ایالت کارولینای جنوبی که در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی سخن می‌گفت افزود: «من اینجا هستم تا به شما آقای نخست‌وزیر بگویم که کنگره از رهنمود شما پیروی خواهد کرد.»

به گزارش «ایسنا»، در واقع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به استفاده ایران از پهپاد انتحاری در رزمایش دریایی محمد رسول‌الله(ص) در خلیج‌فارس از شدت عصبانیت، اعمال تحریم‌های گسترده‌تر و جدی‌تر علیه ایران را خواستار شد.

بنیامین نتانیاهو در جریان دیدار روز شنبه‌اش با لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی با بیان این ادعا که رژیم صهیونیستی امروز با دو چالش بزرگ ایران و تشکیلات خودگردان مواجه است، به استفاده ایران از پهپاد انتحاری بدون خلبان در مانور خلیج‌فارس اشاره کرد و مدعی شد: «جناب سناتور نیازی به قانع کردن شما نیست که بگویم ماموریتی که ما با آن مواجهیم این است که از دستیابی این نظام خطرناک به سلاح‌های هسته‌ا‌ی جلوگیری کنیم.» نتانیاهو در ادامه خواستار اعمال تحریم‌های گسترده‌تر و جدی‌تر از جانب کنگره علیه ایران شده است.

زمان و مکان مذاکرات هنوز مشخص نیست

از دیگر سو در شرایطی که پس از برگزاری آخرین گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، گمانه‌زنی‏هایی راجع به زمان و مکان مذاکرات بعدی مطرح شده است، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این گمانه‌زنی‎ها گفت که هنوز زمان و مکان مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ مشخص نشده است. به گزارش پایگاه خبری الف، عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، گفت اینکه این مذاکرات در چه سطوحی برگزار خواهد شد، نیز مشخص نشده است. عراقچی تاکید کرد که‌ در صورت مشخص شدن این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد. براساس این گزارش؛ برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار است با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شود.

شفافیت ایران در حوزه هسته‏ای

در عین حال محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در دیدار اودیسه نورهیم سفیر جدید نروژ در ایران تاکید کرد که سیاست‎های ایران در مقوله‎های مختلف نظیر انرژی هسته‏ای، شفاف بوده است و هیچ نگرانی درباره فعالیت صلح‌آمیز ایران وجود ندارد. نهاوندیان افزود: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همه کشورهای جهان براساس احترام متقابل است.» به گزارش «ایسنا»، نهاوندیان در این دیدار تاکید کرد: «ما از حضور، همکاری و سرمایه‌گذاری تمام اعضای اتحادیه اروپا از جمله نروژ در بخش‎های اقتصادی و فرهنگی استقبال می‏کنیم.»