گروه خبر: «اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم، ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟» این مهم‌ترین بخش از سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان بخش کشاورزی بود که صبح دیروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

حسن روحانی همچنین در این مراسم با انتقاد از عملکرد صداوسیما در بیان خدمات دولت به ویژه در بحث آب گفت که «صداوسیما در انتقادات که ما انتقادات را قبول داریم، صد درصد از انتقاد از دولت استفاده می‌کند و خوب هم هست دستشان درد نکند، اما در بیان خدمات دولت نمی‌دانم چه طوری است که زبان حرکت نمی‌کند که بیاید و بگوید که دولت چه کرده، خدمات دولت چه بوده، یک مشکلی در این روند لابد وجود دارد یا در دوربین‌های صداوسیما یک مشکلی است یا در فرستنده‌هایشان یک مشکلی است.» این برای چندمین بار است که در ماه‌های اخیر، رئیس دولت یازدهم از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما درخصوص عملکرد دولت انتقاد می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس دولت یازدهم صبح یکشنبه در مراسم تجلیل از تولید‌کنندگان برتر بخش کشاورزی با یادآوری اینکه کشور ایران به سمت خشکسالی حرکت می‌کند، تاکید کرد: «مبنای کار ما در کشاورزی باید براساس طبیعت نیمه خشک تنظیم شود.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت مصمم به سرمایه‌گذاری در بخش آب است، گفت: «باید آب را به درستی مهار و استفاده کنیم تا بهره‌وری علمی و صحیح داشته باشیم.» روحانی با مروری کوتاه بر اقدامات انجام شده در حوزه آب از سال گذشته گفت: «حرکت بسیار خوبی آغاز شده که ان‌شاءالله آثار آن امسال و سال‌های آینده در استان‌های مختلف قابل مشاهده خواهد بود.» روحانی همچنین افزود: «ما در کشاورزی پیش از آنکه کار را آغاز کنیم، به دنبال ماشین آلات آن در صنعت می‌رویم هنگام برداشت محصول نیز از صنعت کمک می‌گیریم، بنابراین کشاورزی و صنعت باید در کنار یکدیگر باشند و این گونه نیست که کشاورزی روبه‌روی صنعت باشد.» او ادامه داد: «اگر در بخش کشاورزی ما نتوانیم، درآمدها و ارزش افزوده را بالا ببریم کشاورزی تعطیل می‌شود. یکی از معانی این پدیده رنج‌آور مهاجرت از روستا به شهر، می‌تواند پشت کردن به کشاورزی و روی آوردن به خدمات و صنعت باشد. روستاهای ما باید زنده و آباد بماند.» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود، این اقتدار است. البته که هست، ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.» روحانی ادامه داد: «رسیدن به خودکفایی شدنی است و باید روی پای خود بایستیم. کشاورز باید به اندازه کافی درآمد داشته باشد. اصرار نکنیم فقط به تولید این محصول. کشاورز باید به اندازه مخارج زندگی پول استحصال کند، در غیر این صورت با سخنرانی و تشویق و شعار درست نمی‌شود، ما در مقام عمل باید اقدام کنیم.»

انتقاد از صداوسیما

حسن روحانی در پایان با انتقاد از اطلاع‌رسانی صداوسیما تاکید کرد: «دولت کارهای بزرگی در این ۱۶ ماه در حوزه آب انجام داده است، شما کشاورزان باید بدانید، چون رسانه‌ها چندان به دولت کمک نمی‌کنند و صداوسیما در انتقادات که ما انتقادات را قبول داریم، صد درصد از انتقاد از دولت استفاده می‌کند و خوب هم هست دستشان درد نکند، اما در بیان خدمات دولت نمی‌دانم چه‌طوری است که زبان حرکت نمی‌کند که بیاید و بگوید که دولت چه کرده، خدمات دولت چه بوده، یک مشکلی در این روند لابد وجود دارد یا در دوربین‌های صداوسیما یک مشکلی است یا در فرستنده‌هایشان یک مشکلی است.»