دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی امنیت عراق را امنیت خود می‎داند، گفت: «ارتش عراق به کمک ایران در حال پیشروی و تصرف سرزمین‌های اشغالی توسط گروهک تروریستی داعش است.» علی یونسی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از اقلیت‌های مذهبی در عراق افزود: «منافع مشترک ایران و عراق اقتضا می‌کند که ایران از این کشور حمایت کند.»

او با بیان اینکه همان خطراتی که عراق را تهدید می‌کند، ایران را نیز مورد تهدید قرار داده است، تاکید کرد که فاجعه‎ای که به نام داعش وارد عراق شده برای ما نیز خطر آفرین است. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام اقلیت‏های دینی و مذهبی تاکید کرد: «البته این فاجعه همه مردم عراق از جمله شیعه و سنی را درگیر کرده است و جمهوری اسلامی برای امنیت منطقه و مردم عراق باید با تروریست‏ها مقابله کند.»

او همچنین اربعین را مانوری مردمی برای نشان دادن اقتدار مردم شیعه جهان دانست و ادامه داد: «این کار بزرگی بود که دولت ایران و عراق به‌صورت مشترک انجام دادند و در تاریخ بی‌سابقه بود که جمعیتی به این عظمت و میلیونی در راهپیمایی بزرگ اربعین در امنیت کامل شرکت کنند.»

به گفته یونسی، ارتش عراق به کمک ایران هر روز قدم به قدم در حال پیشروی و عقب راندن گروه تروریستی داعش و در حال تصرف مناطقی اشغالی است. او ابراز امیدواری کرد که به‌زودی سرزمین پاک عراق از وجود این گروهک تروریستی پاک شود.

افزایش مناسبات تهران-بغداد

از سوی دیگر سیدمحسن حکیم، مشاور سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق که به تهران سفر کرده است در گفت‌وگو با «ایرنا» مناسبات بین عراق و ایران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت رئیس وزیران و رئیس مجلس در اولین سفرهای خود از ایران بازدید کردند و این نشانگر وجود روابط مستحکم و خوب بین دو کشور است.

او ادامه داد در آینده نزدیک نیز فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق از ایران دیدن می‎کند که این دیدار نیز موجب گسترش بیش از پیش مناسبات و روابط دوجانبه بین بغداد و تهران می‎شود. مشاور سیاسی مجلس اعلام تاکید کرد مسوولان دیگر عراقی هم به صورت پیوسته و مستمر به ایران سفر کرده و متقابلا مقام‏های ایرانی نیز از عراق دیدن می‏کنند که این رفت و آمدهای دیپلماتیک بیانگر توسعه روابط است.

ایران اقلیت‎های مذهبی عراق را تنها نمی‏گذارد

در عین حال نماینده اقلیت‏های آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمک‏های ایران در مرز عراق منتظر اجازه ورود به این کشور است، تاکید کرد که ایران هرگز اقلیت‏های مذهبی عراق را تنها نگذاشته است. «یوناتن بت کلیا» درباره کمک ایران به اقلیت‏های مذهبی عراق گفت که پس از اولین حمله‏ای که داعش به اقلیت‏های مذهبی کرد، ایران کمک‏های خود را به عراق فرستاد.