ایسنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «ایمان‌و‌عمل صالح باعث کیفیت عمل می‌شود و امنیت اجتماعی برای جامعه به بار خواهد آورد»، گفت: اگر بخش زیادی از جامعه بر‌اساس ایمان و عمل صالح حرکت کنند جامعه امن خواهد بود. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در چهارمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور با تاکید بر اینکه «همه اجزای جامعه باید به کیفیت عمل‌شان و انجام کارها بر اساس ایمان توجه داشته باشند»، اظهار کرد: در جامعه‌ ما که متشکل از رهبری، مجلس، دولت و قوه‌قضائیه می‌شود به همراه دیگر بخش‌های جامعه همگی باید در کنار هم وظایف خود را انجام دهند؛ چراکه همه آنها اجزای یک پیکر واحد هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پیامی به اجلاس سازمان اسلامی دانشجویان ایران(سادا) در مشهد مقدس گفت: تشکل‌های اسلامی در سطح جامعه و به‌ویژه محیط‌های دانشگاهی، بازوی پرتوان نهضت اسلامی در شرایط سخت و عسرت قبل و بعد از انقلاب بوده و هستند. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: اگر دانشجو دید کسی یا گروهی خواسته و ناخواسته بستر اندیشه و تعقل را آلوده، مسموم یا افراطی می‌خواهد و برای این کار تلاش می‌کند، هم حق و هم وظیفه دارد که نگذارد{این اتفاق بیفتد} و بهترین کار در این مسیر تشکل سازمان‌ها بر اساس نظم و انتظام درست و معقول است.

امامی‌کاشانی: مسوولیت اخلال

در مذاکرات برعهده ۱+۵ است

ایرنا: خطیب نماز جمعه تهران گفت: استکبار و عوامل آنها بدانند کوچک‌ترین اسائه ادب به اماکن مقدسه با عکس‌العمل دنیای اسلام مواجه می‌شود و دنیای اسلام در مقابله با آنها وارد می‌شود. به گزارش «ایرنا»، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به نامه اخیر وزیر امور خارجه به وزرای امور خارجه کشورهای جهان گفت: همین نامه‌ای که وزیر محترم امور خارجه به تمام وزرای دنیا نوشته است نسبت به اینکه مواضع ما در برابر ۱+۵ چیست و اینکه آنچه ما باید به آن توجه کنیم و آنچه باید و شاید دنیا از نظر قوانین بین‌المللی آن را قبول دارد توجه کرده‌ایم و از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم. خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: هرگونه اخلال در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ پیش بیاید تمام مسوولیت آن با گروه ۱+۵ است نه ایران و این نکته مهمی است که برخاسته از قدرتی است که در کشور وجود دارد.

شریعتی جای میلی‌منفرد

در وزارت علوم را گرفت

الف: مجتبی شریعتی نیاسر با حکم وزیر علوم، معاون آموزشی وزارت علوم شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی مجتبی شریعتی نیاسر را به‌عنوان معاون آموزشی خود منصوب کرد. بر اساس این گزارش، جعفر میلی‌منفرد که پیش از این به‌عنوان معاون آموزشی وزیر علوم وقت در زمان وزارت رضا فرجی‌دانا منصوب شده بود از این معاونت رفت. میلی منفرد اولین وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس بود که نمایندگان به وی رای اعتماد ندادند.

رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

گروه خبر: صبح روز پنج‌شنبه و با اعلام رمز یا محمد رسول‌الله(ص) یا محمد رسول‌الله(ص) یا محمد رسول‌الله(ص)، توسط فرمانده رزمایش، امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی، رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرق کشور و آب‌های دریای عمان آغاز شد. همچنین به گزارش «ایسنا»، روز گذشته در مرحله دوم این رزمایش، پروازهای تاکتیکی جنگنده‌های اف ۴ و میراژ نیروی هوایی در پشتیبانی از یگان‌های نیروی زمینی با موفقیت انجام شد. در همین ارتباط روز گذشته امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه ما هر روز منطقه‌ رزمایش را رصد می‌کنیم از اخطار به به هواپیماهای شناسایی کشورهای فرامنطقه‌ای خبر داد. به گزارش «ایسنا»، او افزود: برگزاری این رزمایش باعث هیچ‌گونه اختلالی در روند پروازهای عبوری نشده است؛ اما با رصدهایی که انجام می‌دهیم هواپیماهای جاسوسی با وجود خاصیت پنهان‌کاری، کشف شده و به آنها اخطار داده می‌شود و این هواپیماها به ناچار از مهلکه دور می‌شوند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور خبر داد

ایران در آستانه سقوط جمعیتی

گروه خبر: رئیس سازمان ثبت احوال کشور روز گذشته از سقوط جمعیت کشور و کاهش آن خبر داد و گفت که ایران در آستانه سقوط جمعیتی است. محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور، که دیروز به‌عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران سخن‌ می‌گفت همچنین اعلام کرد که ۱۴ درصد خانواده‌های ایرانی تمایلی به داشتن فرزند ندارند و ۱۹ درصد نیز تک‌فرزند هستند. به گزارش «ایرنا»، وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز همچنان در حال کوچک شدن هستند گفت: در دهه ۶۰ و ۷۰ متوسط هر خانواده ۶ نفر بود که اکنون به ۳ نفر کاهش یافته است و نشان‌ می‌دهد که خانواده‌ها به تک‌فرزندی یا نداشتن فرزند تمایل بیشتری دارند. رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: این شیب نشان‌ می‌دهد جمعیت کشور رو به کاهش است و نرخ باروری در کشور به ۷/۱ درصد رسیده است که این نرخ با توجه به دو دهه افزایش جمعیتی که تجربه کرده بودیم نشان‌ می‌دهد دچار سقوط جمعیتی خواهیم شد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: ۳۰ درصد جمعیت ایران در روستاها ساکن هستند، ۴۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ۲۴ درصد این جمعیت زیر ۱۵ سال سن دارند، ۳۱ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند، ۳۹ درصد بین ۳۰ تا ۶۴ سال سن دارند و ۶ درصد جمعیت نیز بالای ۶۴ سال هستند. وی با استناد به آمار فوق افزود: این وضعیت بیان‌کننده این است که جمعیت ما جوان است و در اصطلاح «پنجره طلایی» نامگذاری می‌شود، اما این آمار بیانگر این است که دیر یا زود جمعیت جوان ما میانسال و پیر می‌شود و قابلیت جوانی و پویایی خود را از دست می‌دهد. ناظمی اردکانی تاکید کرد: در حال حاضر ولادت در کشور سالانه یک میلیون و ۴۰۰ نفر به ثبت می‌رسد، در حالی که فوتی‌ها ۴۰۰ هزار نفر هستند؛ ۸۰۰ هزار ازدواج سالانه رخ می‌دهد، اما متاسفانه ۱۶۰ هزار مورد به طلاق می‌انجامد. وی با بیان اینکه در دهه حاضر ولادت و ازدواج کاهش و فوتی‌ها و طلاق‌ها افزایش پیدا کرده‌اند گفت: خانواده ایرانی کوچک شده و در حالی که در دهه ۶۰ هر خانواده ۶ نفر عضو داشت، هم‌اکنون این تعداد به ۳ نفر کاهش پیدا کرده است.