رویترز: نخست‌وزیران کشورهای ترکیه و عراق روز پنج‌شنبه در آنکارا با هم دیدار و درباره گسترش همکاری‌ها برای مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی گفت‌وگو کردند. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، در این دیدار گفته است که دولت این کشور از ترکیه و جامعه جهانی انتظار حمایت و همکاری بیشتری دارد. آقای العبادی در کنفرانس خبری خود گفته است فهرستی از درخواست‌های عراق تسلیم دولت ترکیه شده و ترکیه نیز قول همکاری داده است. کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، آموزشی و حمایت‌های هوایی از جمله درخواست‌های عراق از ترکیه ذکر شده است. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفته است گفت‌وگوهایی در این زمینه در حال انجام است و این کشور از هیچ کمکی به عراق در مبارزه با گروه داعش کوتاهی نخواهد کرد. دیدار اوغلو و العبادی در آنکارا

رویترز: نخست‌وزیران کشورهای ترکیه و عراق روز پنج‌شنبه در آنکارا با هم دیدار و درباره گسترش همکاری‌ها برای مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی گفت‌وگو کردند. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، در این دیدار گفته است که دولت این کشور از ترکیه و جامعه جهانی انتظار حمایت و همکاری بیشتری دارد. آقای العبادی در کنفرانس خبری خود گفته است فهرستی از درخواست‌های عراق تسلیم دولت ترکیه شده و ترکیه نیز قول همکاری داده است. کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، آموزشی و حمایت‌های هوایی از جمله درخواست‌های عراق از ترکیه ذکر شده است. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفته است گفت‌وگوهایی در این زمینه در حال انجام است و این کشور از هیچ کمکی به عراق در مبارزه با گروه داعش کوتاهی نخواهد کرد.

سرنوشت نامعلوم اولین اسیر

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

رویترز: یوسف ال‌کساسبه، پدر خلبانی که به چنگ داعش افتاده، از نیروهای داعش خواست به جان فرزندش رحم کرده و با او به عطوفت رفتار کنند. خلبان جنگنده اف−۱۶ نیروهای ائتلاف، در حوالی شهر رقه به اسارت تروریست‌های داعش درآمد. یوسف ال‌کساسبه از داعش خواسته با پسرش همانند یک میهمان رفتار کنند. او در پیامی خطاب به نیروهای داعش گفته است: «ما همگی مسلمانیم. به فرزندم رحم کنید و او را ببخشید.» معاذ ال‌کساسبه که به خاندان‌های معروف اردن تعلق دارد، نخستین سرباز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است که به اسارت تروریست‌های خلافت اسلامی در می‌آید. نیروهای داعش در ماه‌های گذشته هزاران نفر از سربازان سوری و عراقی را پس از تسلیم شدن آنها کشته‌اند. روز چهارشنبه داعش در کانال‌های توییتری خود عکس خلبان اردنی و کارت شناسایی او را منتشر کرد اما تاکنون هیچ شرط و تقاضایی برای آزادی او مطرح نکرده است. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از داعش خواسته که با این خلبان اسیر با انسانیت و رعایت حقوق ملل رفتار کنند. اسارت ستوان ۲۶ ساله اردنی، موقعیت دشواری را برای دولت اردن فراهم کرده است. این کشور در کنار عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و قطر در شمار کشورهای عربی است که به ائتلاف جهانی ضد‌داعش پیوسته است. این ماموریت در داخل اردن موجب بحث بوده است.

درگیری میان نیروهای دولتی

و شبه‌نظامیان در لیبی

خبرگزاری فرانسه: در درگیری میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان در شرق بنغازی در لیبی ۱۴ نفر کشته شدند. محافل امنیتی لیبی می‌گویند گروه «فجر لیبی»، روز پنج‌شنبه (۴ دی) با کمک قایق‌های تندرو به یک مخزن نفتی در بندر السدره موشک پرتاب کرد. سه قایق توسط سربازان دولتی ساقط شد اما در ادامه درگیری‌ها، ۱۹ سرباز محافظ مخازن جان خود را از دست دادند. تعدادی از شبه‌نظامیان نیز کشته ‌شدند که شمارشان مشخص نیست. از زمان شروع درگیری‌های تازه در لیبی در ۱۳ دسامبر، تولید نفت این کشور از ۸۰۰ هزار بشکه در روز به ۳۵۰ هزار بشکه رسیده است.