آمار منتشر شده در آخرین هفته آذرماه حاکی از آن است که تورم مواد خوراکی در اکثر گروه‌ها کاهشی بوده است. بر اساس گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در هفته مورد بررسی از ۱۱‌گروه مواد‌خوراکی بهای ۶ گروه کاهشی بوده و ۳ گروه نیز بدون تغییر قیمت این هفته را پشت‌سر گذاشته‌اند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته بهای برخی از خوراکی‌ها به دلیل نوسانات آب و هوایی و کاهش عرضه افزایش قیمت را ثبت کرده بود؛ اما با بررسی گزارش جدید خرده‌فروشی به‌نظر می‌رسد که آرامش به بازار خوراکی‌ها بازگشته است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۸ آذر سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

افت ماهانه بهای سبزی‌های تازه

بانک مرکزی آخرین تغییرات قیمتی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۸ آذرماه را منتشر کرده است. در این هفته نوسان هفتگی بهای مواد خوراکی نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته است و تغییرات قیمتی در سطح محدود (کمتر از ۲ درصد) بوده است. در هفته پایانی آذرماه؛ از ۱۱ گروه مواد خوراکی ۶ گروه «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «چای» طی هفته کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. همچنین در این هفته بهای دو گروه «سبزی‌های تازه» و «میوه‌های تازه» طی هفته افزایش یافته و بهای گروه‌های «حبوب»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» طی هفته بدون تغییر بوده است. در این هفته بهای سبزی‌های تازه با رشد ۲/۱ درصدی بیشترین تورم هفتگی را ثبت کرده است. تورم این گروه که تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی و کاهش عرضه صیفی‌جات در بازار افزایش قابل‌توجهی داشت و مورد توجه برخی از رسانه‌ها و محافل خبری قرار گرفته بود، در این هفته به دوران کم نوسان گذشته بازگشته است. همچنین تورم ماهانه گروه سبزی‌های تازه در گزارش جدید خرده‌فروشی، به منفی ۹/۳ درصد رسیده و نشان می‌دهد روند قیمتی این گروه در ماه آذر کاهشی بوده است. گروه سبزی‌های تازه از خوراکی‌هایی مانند: «خیار»، «گوجه فرنگی»، «سیب زمینی» و «سبزی‌های برگی» و سایر صیفی‌جات تشکیل شده است. این کالاها در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت‌های نسبی، بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، حال آنکه بهای این خوراکی‌ها، در این هفته روند کاهشی در پیش گرفته است. بر این اساس قیمت هر کیلو «گوجه فرنگی» در هفته انتهای آذرماه به ۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است، این در حالی است که ماه گذشته قیمت هر کیلو از این خوراکی معادل ۶ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده بود، این روند نشان می‌دهد که در بازه ۳۰ روز، حدود هزار تومان از بهای «گوجه فرنگی» کاسته شده است. سایر کالاهای این گروه نیز نسبت به ماه گذشته روند کاهشی پشت‌سر گذاشته‌اند: بر این اساس، بادنجان معادل ۷/۱۲ درصد، کدو سبز معادل ۳/۱۷ درصد و خیار معادل ۷/۲ درصد نسبت به ماه گذشته ارزان‌تر شده است. در مجموع می‌توان مشاهده کرد که سطح قیمتی گروه سبزی‌های تازه نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و به‌نظر می‌رسد با افزایش عرضه کالاهای این گروه سطح قیمتی این گروه در هفته آتی نیز پایین آید.

مرغ و تخم‌مرغ ارزان شد

بررسی‌ها حاکی از آن است که در هفته انتهای آذر تورم هفتگی دو‌گروه مرغ و تخم‌مرغ منفی بوده و از سطح قیمتی این دو گروه کاسته شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده بهای گوشت مرغ در هفته مورد بررسی ۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته است. قیمت هر کیلو مرغ طی هفته از ۶ هزار و ۱۰۰ تومان به حدود ۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است؛ اما در بازه ماهانه و طی ماه آذر ۳/۷ درصد به بهای گوشت مرغ افزوده شده است. قیمت گوشت مرغ نسبت به سال گذشته نیز مانند روند هفتگی آن، مسیر نزولی را پشت‌سر گذاشته و طی یک سال ۶/۱۰ درصد ارزان‌تر شده است. بر اساس آمار در هفته انتهایی آذر سال گذشته بهای هر کیلو مرغ معادل ۶ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شده بود و نسبت به قیمت حال حاضر آن ۷۰۰ تومان در هر کیلو گران‌تر به فروش رسیده بود. در هفته مورد بررسی علاوه‌بر افت هفتگی قیمت گوشت مرغ، از بهای تخم‌مرغ نیز کاسته شد. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی، تورم هفتگی گروه مرغ معادل منفی ۲/۱ درصد گزارش شده و بهای یک شانه دو کیلویی از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است، البته طی یک‌ماه و نسبت به انتهای آبان ماه ۶/۶ درصد به قیمت تخم‌مرغ افزوده شده است. بنابراین آمارها گویای این مطلب است که روند تغییرات قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازه ماهانه و هفتگی تقریبا مشابه هم بوده است، البته در بازه سالانه تورم گروه تخم‌مرغ معادل ۱/۲ درصد گزارش شده که با توجه به تورم منفی گوشت مرغ، تغییرات قیمتی این دو گروه طی یک سال متمایز از یکدیگر بوده است.

رشد بهای میوه‌های تازه در آذر

در هفته منتهی به ۲۸ آذر قیمت گروه میوه‌های تازه در بازه زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه روند صعودی را پشت‌سر گذاشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده تورم هفتگی این گروه معادل ۷/۰ درصد بوده است، همچنین در بازه ماهانه ۹/۱۲ درصد به سطح قیمت‌های این گروه افزوده شده است. این افزایش قیمت در بازه زمانی سالانه به مراتب بیشتر است و طی یک سال قیمت گروه میوه‌های تازه به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافته است. تورم ۴۰ درصدی گروه میوه‌های تازه در بین ۱۱ گروه مواد خوراکی بیشترین مقدار عنوان شده است. برخی از کالاهای این گروه مانند «هندوانه» تاثیر قابل‌توجهی در بالا بودن تورم مواد خوراکی داشته است، به نحوی که طی یک سال ۱۳۴ درصد به قیمت هندوانه افزوده شده است، همچنین در این مدت ۶۴ درصد به قیمت نارنگی و ۳۶ درصد به بهای لیمو شیرین افزوده شده است. سایر میوه‌های خوراکی نیز نسبت به انتهای آذر سال گذشته افزایش قیمت در بازه ۱۳ تا ۲۳ درصد را پشت‌سر گذاشته‌اند. در بازه سالانه به جز میوه‌های تازه با تورم ۴۰ درصد و سبزی‌های تازه با تورم ۲۸ درصد سایر گروه‌های خوراکی تورم زیر ۱۱ درصد را طی یک سال ثبت کردند که نشان می‌دهد به جز دو گروه مذکور، نوسان قیمتی در سایر اقلام خوراکی در بازه محدود شکل گرفته است. در این هفته بهای سه گروه «روغن نباتی»، «قند و شکر» و «لبنیات» طی هفته ثابت بوده است. همچنین طی ماه آذر نیز بهای این سه گروه تغییری نداشته و تورم ماهانه این سه گروه معادل صفر گزارش شده است.

کاهش قیمت خوراکی‌ها در انتهای پاییز