فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از اخطار و اقدام تاکتیکی این قرارگاه برای برخورد با بیش از یک هزار و ۶۰۰ پرواز متخلف در آسمان کشور در ۹ ماه گذشته خبر داد. امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد از این اخطارها مربوط به هواپیماهای مسافربری خارج شده از مسیر هوایی مصوب بود که هدایت شدند تا از مسیرهای حیاتی و حساس ما عبور نکنند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: حدود ۶۰ درصد این پروازها مربوط به هواپیماهای شناسایی یا جنگنده فرامنطقه‌ای بودند که قصد نزدیک شدن داشتند؛ اما به موقع به آنها هشدار داده شد. امیر اسماعیلی ضمن تاکید بر اینکه شاهد تجاوز مرزی نبودیم، گفت: اگر نزدیکی آنها به مرزهای ایران بیش از حد می‌شد، هواپیماهای جنگی برای رویارویی با آنها برمی‌خاستند و سامانه‌های موشکی نیز روشن می‌شدند تا آنها را دور کنند. وی با بیان اینکه به تازگی پرواز مشکوکی در سطح کشور مشاهده نشده، تصریح کرد: اگر در فضای جمهوری اسلامی ایران پرواز مشکوکی را ببینیم، آن را ساقط خواهیم کرد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) به پروازهای فرامنطقه‌ای که قصد نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را دارند، هشدار داد و افزود: استراتژی دفاعی ما در مقابل این پروازها این است که باید از فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران دور شوند؛ زیرا در بحث رزمایش برابر قوانین بین‌المللی پس از اخطار اقدام تاکتیکی صورت می‌گیرد.

هشدار به پروازهای فرامنطقه‌ای

امیر اسماعیلی عنوان کرد: بارها اقداماتی را علیه پروازهای فرامنطقه‌ای انجام داده‌ایم؛ اما این اقدامات توسط مردم دیده نمی‌شود. وی اعلام کرد: هواپیماهای جاسوسی و شناسایی آمریکا اعم از «یو ۲»، «آرکیو ۴»، «ام کیو ۱» و هواپیماهای گشت دریایی به خاطر جمع‌آوری اطلاعات، وارد منطقه می‌شوند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) تاکید کرد: اقدام این هواپیماها را تحت نظر داشته و ضمن اقدام لازم آنها را از مرزهای خود دور می‌کنیم. امیر اسماعیلی ادامه داد: آنها با توجه به عملیات مخفی که انجام می‌دهند، انتظار ندارند که آنها را رصد کنیم؛ اما با فضل خداوند، آنها به موقع رویت و به آنها اخطارهای لازم داده می‌شود. وی تاکید کرد: پدافند هوایی با این‌گونه اقدامات تخاصمی تعارف ندارد و با جدیت با آنها برخورد می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: هواپیماها و کشورهای فرامنطقه‌ای متعلق به این منطقه نیستند که جمع‌آوری اطلاعات را حق خود بدانند. وی گفت: نباید به کشورهای فرامنطقه اجازه داده شود که در منطقه، آسمان و حتی فضای بین‌المللی بین کشورهای دوست، حاشیه خلیج فارس و دریای عمان پرواز و حضور داشته باشند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اعلام کرد: به نظر ما آن دسته از پرواز‌هایی که قصد جمع‌آوری اطلاعات دارند، خارج از مرزهای ایران پرواز بین‌المللی هستند و باید با احتیاط و بر اساس شرایط بین‌المللی رفتار کنند و در صورت تخطی با آنها برخورد جدی خواهد شد. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر اسماعیلی درباره اخطارهایی که به هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه‌ای در روزهای اخیر داده شده است نیز گفت: از این اقدامات در پدافند هوایی هر روز وجود دارد و اگر نباشد، روزمان روز نمی‌شود. بالاخره همه کشورهای حریف دوست دارند از کشور حریف اطلاعات جمع‌آوری کنند. ما اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی از کشورهای دشمن جمع‌آوری کرده‌ایم و این حق مسلم هر کشوری است که بخواهد از خود دفاع کند. اگر دفاع قرار است جامع و کامل باشد، باید اطلاعاتش جامع باشد. وی افزود: در مورد هواپیماهایی هم که اخیرا به آنها اخطار دادیم، پاسخ‌ها عموما عذرخواهی و دورشدن از منطقه بوده است؛ آنها می‌گفتند که به خاطر شرایط جوی و آب و هوایی اشتباها به مرزهای ایران نزدیک شده‌اند؛ البته این را هم بگویم که این هواپیماها به مرزهای ایران نزدیک شدند ولی تجاوز به مرزها نداشتند. اگر هواپیماهای ما هم به کشوری در هر نقطه‌ای نزدیک شود اگر مجوز پروازی نداشته باشد، به آنها اخطار می‌دهند و این قانون هوانوردی است.