نوبخت: همه اقدامات ما در چارچوب قانون است

گروه خبر: تایید قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور، تکذیب مجدد خبر برداشت ۱/۴ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی و تکذیب برکناری وزیر کشور از مهم‌ترین محورهای سخنان روز گذشته سخنگوی دولت بود. محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری‌اش با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا یارانه ایرانیان خارج از کشور قطع شده است گفت: بله این خبر درست است و همچنین برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نیز به شکل حساب شده عمل خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی دولت با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اینکه ۵ سال و از سال ۸۹ از تاریخ اجرای هدفمندی یارانه‌ها گذشته و این طرح باید متوقف می‌شد این‌طور نیست و ما برای سال آینده نیز برنامه داریم؛ چراکه بخشی از آن مسکوت ماند، بنابراین برای سال آینده نیز تبصره ۲۱ منابع و مصارف آن مشخص است. نوبخت افزود: کسانی که خارج از کشور هستند یارانه‌شان قطع شده و برای اقشار پردرآمد نیز حساب شده اقدام می‌کنیم و هر مبلغی که به دست می‌آوریم آن را برای بهداشت و درمان استفاده می‌کنیم و بالطبع ما خواهان پرداخت یارانه به افراد پردرآمد نیستیم، اما حاضر هم نیستیم تا قبل از اینکه اطلاعات کامل شود برای مردم استرس ایجاد کنیم. وی در همین رابطه افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها بار مالی برای خانواده‌ها زیاد می‌شود، بنابراین با پرداخت یارانه، دولت بخشی از این بار مالی را بر می‌دارد، اما کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند متضرر نمی‌شود تا ما بخواهیم آن را جبران کنیم و این دلیل قطع یارانه افراد مقیم خارج کشور است.

کار خلاف قانون نکرده‌ایم

در ادامه نوبخت در مورد خبر برداشت دولت از صندوق دخیره ارزی ضمن تکذیب آن گفت: ما هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم و با توجه به شرایط تحریم همه اقدامات ما در چارچوب قانون است.

به گزارش «ایسنا»، سخنگوی دولت با بیان اینکه رقم ۱/۴ میلیارد دلاری مربوط به صندوق توسعه ملی نبوده است که ما آن را به ریال تبدیل کرده باشیم، توضیح داد: این رقم مربوط به فروش نفت و میعانات گازی بوده است که بین خزانه، صندوق توسعه ملی و موضوع مربوط به فاینانس توزیع شده است پس اصلا از منابع صندوق توسعه ملی برداشتی نشده است. وی اعلام آمادگی کرد تا با مسوولان هر دستگاه نظارتی که مدعی هستند دولت از منابع صندوق توسعه ملی مبلغ ۱/۴ میلیارد دلار را به ریال تبدیل و برداشت کرده است، صحبت کنم. نوبخت با تاکید بر اینکه تراز صندوق توسعه ملی مشخص است و برداشت‌های آن با اجازه رهبری انجام می‌گیرد، گفت: ‌به‌طور مثال برای حل موضوع آب از منابع این صندوق استفاده شد که گزارش‌های دقیق‌آن موجود است و تمام اقدامات زیرنظر قوه مجریه نیست؛ چراکه دادستان کل کشور هم عضو هیات امنای صندوق است؛ بنابراین اسناد صندوق طوری نیست که بتوان برداشت ۱/۴ میلیارد دلار را از آن کتمان کرد.

نوبخت با بیان اینکه نمی‌دانم در پشت پرده چنین اخباری چه کسانی هستند، افزود: عده‌ای می‌خواهند مطالب غیر‌واقعی را به دولت انتساب دهند در حالی که دولت اگر بخواهد برداشتی از صندوق توسعه ملی داشته باشد مسیر قانونی آن را طی خواهد کرد. نوبخت با اشاره به انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها گفت: این خبر، نامه دیوان محاسبات بود که برای مجلس نوشته بود و اگرچه نامه قید محرمانه نداشت، اما از آن سایت که نام خبرگزاری را دارد انتظار می‌رفت که به حساسیت مساله توجه کند، چون انتشار این مصوبه در شرایط تحریم باعث سوءاستفاده دشمنان می‌شود و در این خبر مطلب دروغی اعلام شد که دولت ۱/۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. وی توضیح داد: از این رقم که به معادل ریالی تبدیل شده است، مقداری به خزانه واریز شده همچنین سهم صندوق از آن ۲۰ درصد بوده است و ۶۰ درصد سهم فاینانس درنظر گرفته شده است که این توضیحات در نامه‌ای نیز آمده است و نشان می‌دهد که ۱/۴ میلیارد دلار از فروش نفت و میعانات گازی بوده است که بخشی از آن به صندوق توسعه ملی واریز شده است. وی همچنین در رابطه با انتشار اخباری مبنی‌بر ایجاد فشار به دولت برای تغییر وزیر کشور تصریح کرد: خبر تغییر وزیر کشور را تکذیب می‌کنم.

برای دو روز تعطیلی کشور را تعطیل نمی‌کنیم

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین تصمیم برای معرفی نماینده ایران در سازمان ملل چیست، تاکید کرد: ما همچنان بر نظر قبلی مان هستیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. پس هروقت تصمیم دیگر گرفته شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوبخت در رابطه با تعطیلی‌های هفته آینده و اینکه آیا دولت برای تعطیلی بین‌التعطیلین اقدامی خواهد کرد، گفت: درست نیست که برای دو روز تعطیلی ۱۰ روز کشور را تعطیل کنیم چون مردم کار دارند و قرار نیست برای شادی دانش آموزان کشور را تعطیل کنیم، البته کارمندانی که قصد مسافرت داشته باشند می‌توانند مرخصی بگیرند، اما نباید برای ملت و افرادی که قصد سفر ندارند زحمت درست کنیم.