گروه خبر: سخنگوی دولت دیروز اخبار زیادی را تکذیب کرد. از افزایش بودجه نهاد ریاست‌جمهوری برای هزینه در انتخابات گرفته تا افزایش مجدد ۲۰ درصدی قیمت نان و برداشت دولت از صندوق توسعه ملی و در نهایت گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت؛ اخباری که در یک هفته گذشته محور مهم اخبار برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های مخالف دولت بود. از این‌رو محمدباقر نوبخت دیروز تلاش کرد در نشست خبری هفتگی‌اش به تمام اخبار و شبهاتی که این روزها در ارتباط با دولت منتشر می‌شود، پاسخ دهد. او دیروز در این راستا خبر مربوط به افزایش بودجه نهاد ریاست‌جمهوری برای هزینه در انتخابات را کذب محض دانست.

محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری حاشیه جلسه دولت با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از سایت‌ها مبنی‌بر اینکه نهاد ریاست‌جمهوری بودجه خود را برای هزینه در انتخابات بالا برده است با تکذیب این خبر گفت: نهاد ریاست‌جمهوری با دو مشکل بزرگ مواجه است: یکی این است که برخی از تعهدات دولت پیشین امروز در دادگاه مورد توجه قرار گرفته است، چنانچه مثلا شرکتی که کارهای خدماتی و تبلیغاتی انجام می‌داد و به جهت اینکه به شرکت پیمانکار پولی پرداخت نشده، طلبی داشته، شکایت کرده و حکم دادگاه این بوده که نهاد ریاست‌جمهوری باید ۹۰ میلیارد تومان بپردازد. هم اکنون موقع دادگاه رسیده و باید این پول پرداخت شود. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: این اقدامات انسان را یاد شبکه‌های ماهواره‌ای می‌اندازد که برای تخریب نظام و سپاه کار می‌کنند، این موضوع کذب محض و دروغ است. نوبخت همچنین تصریح کرد: برای ما نهاد ریاست‌جمهوری و سازمان‌های دیگر فرق نمی‌کند و ما از همه حساب‌کشی می‌کنیم و اگر در جایی قانع نشویم، پولی هم پرداخت نخواهیم کرد.

افزایش تعداد کارمندان نهاد در زمان احمدی‌نژاد

نوبخت با مورد توجه قرار دادن کاهش تعداد نیروی انسانی و پرسنل نهاد ریاست‌جمهوری افزود: من در این جایگاه نیستم که بگویم افزایش نیروی انسانی در دولت‌های قبل درست بوده یا خیر، اما به هر ترتیب تعداد نیروی انسانی در نهاد ریاست‌جمهوری از ۱۶۲۷ نفر به ۳ هزار و ۹۲۳ نفر در دولت‌ قبل افزایش پیدا کرده بود، حتما این موضوع دلیلی داشته است و من نمی‌خواهم به آن ورود پیدا کنم که آیا ضرورت دارد نهاد به این کوچکی چنین نیرویی داشته باشد یا نه، اما به‌هرترتیب هم‌اکنون هم که تعدیل صورت گرفته تعداد به ۳ هزار و ۱۷۳ نفر رسیده است. حال بگذریم از اینکه با این تعدیل عده‌ای شغلشان را از دست خواهند داد، ولی به هر ترتیب نهاد ریاست‌جمهوری باید بتواند با تعداد معقول نیرو کار کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برای پرداخت حقوق این تعداد پرسنل هیچ شرکتی نبود که بخواهد این مقدار را پرداخت کند و درواقع هیچ شرکتی نیست که ما با آنها در این راستا حساب مشترک داشته باشیم. هزینه‌های سفر رئیس‌جمهور و دیگر هزینه‌ها همگی مشخص است و ما هیچ موضوع غیرشفافی نداریم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برداشت ۱/۴ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه گفت: این موضوع غیرواقعی است، ما سال گذشته از صندوق توسعه چیزی برداشت نکرده‌ایم، اما برای واشکافی موضوع این را بگویم که ما به یک شرکت اماراتی نفت فروخته بودیم، اما آنها میزان ۱/۴ میلیارد دلار ناشی از این فروش را به حساب بانک مرکزی واریز نکردند به این دلیل که بانک مرکزی در تحریم است. بانک مرکزی تلاش‌های لازم را انجام داد تا این مقدار برگردد. آنها وارد مذاکره شدند تا این کار انجام شود و در یک توافق مقرر شد که این۱/۴ میلیارد دلار برگردد. همچنین به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز، با تاکید بر آنکه گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است، گفت: قیمت ارز نوعی وابستگی به سایر قیمت‌ها دارد و بانک مرکزی اجازه ندارد به غیر از نرخ رسمی اعلامی آن را به فروش برساند.

نوبخت با بیان اینکه بانک مرکزی در این بازار می‌تواند نظارت و مدیریت داشته باشد، گفت: بر همین اساس برنامه‌هایی برای جلوگیری از افزایش تقاضا در بازار پیش‌بینی شده که در سال جاری از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم، گفت: مجلس در سال جاری ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می‌ماند.

اتصال راه‌آهن ایران و عرا ق برای زائران

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به مصوبات دیروز هیات وزیران گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت این است که برای سهولت در ایاب و ذهاب زائران حرم حسینی و عتبات عالیات راه‌آهن سراسری ایران به راه آهن عراق متصل می‌شود. وی افزود: ان‌شاءالله برای رفت و آمد زائران حرم حسینی و عتبات عالیات که سال‌های اخیر با دشواری مواجه بودند، سهولت لازم انجام خواهد شد.