ایرنا: رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: عملکرد یکسال اخیر اقتصاد کشور نشان‌دهنده این است که از رکود خارج شده‌ایم. ولی‌الله سیف در حاشیه همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری همدان در جمع خبرنگاران افزود: در سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت ۶/۴ درصدی داشتیم و دراین بین نظام بانکی در مسیر درستی برای حمایت از تولید قرار گرفته است. وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی درسال جاری و باتوجه به رکود تورمی که در اقتصاد وجود داشت، کل ظرفیت اعطای تسهیلات درنظام بانکی را برآوردکردیم و در بدو امر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم و سپس با تدابیر لازم به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و ابلاغیه‌های لازم را به نظام بانکی کشور ارائه کردیم. سیف بیان کرد: آمار آخر شهریورماه امسال نشان می دهد که این برنامه توانسته عملیاتی شود و حجم ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید را نظام بانکی به فعالیت‌های اقتصادی پرداخت کرده است.وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌ها که در اعلام سیاست‌ها گفته بودیم این بود که به دلیل شرایط رکود که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به علت محدودیت سرمایه در گردش، از خط تولید خود نمی‌توانستند استفاده کنند، اولویت سال جاری تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد. سیف افزود: این اولویت سبب شد تا عملکرد ۶ ماه نخست امسال نشان دهد که ۶۰ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی برای سرمایه در گردش صرف شده و در صنعت و معدن به ۸۰ درصد رسیده و این علامت آن است که ظرفیت‌های تولیدی توانسته به حرکت درآید و رشد اقتصادی حاصل شود.وی درباره درصد سود ارائه تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران تاکید کرد: باید از سیاست‌های دستوری و روش‌هایی که منجر به سرکوب مالی در اقتصاد شود پرهیز کنیم. وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به‌عنوان واسطه بین سپرده‌گذاران و گیرندگان تسهیلات، باید نقش خود را به صورت عادلانه رعایت کنند و بر این اساس نرخ جذب سپرده حدود ۲۲ درصد است و برمبنای آن نرخ ۲۵ تا ۲۶درصدی تسهیلات به صنعتگران داده می شود.

مراجعه هیات‎های تجاری به ایران ۵ برابر شد

همچنین معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در ماه‌های آینده، آمار دقیقی از سرمایه‎گذاری خارجی در کشور اعلام می‌کنیم، گفت: با کاهش تنش ‎در ارتباط با دنیا، میزان مراجعه‌های هیات‎های تجاری به ایران پنج برابر شده است.

محمد خزاعی در حاشیه افتتاح مرکز خدمات سرمایه‌گذاری همدان در جمع خبرنگاران گفت: «سرمایه‌گذاری فی نفسه خود یک اولویت است؛ اما اولویت‌بندی محورهای سرمایه‌گذاری به مناطق مختلف بستگی دارد.»