تا دستگیری عاملان لحظه‌ای آرام نخواهیم ماند

گروه خبر: با گذشت بیش از دو هفته از ماجرای اسیدپاشی بر روی زنان اصفهان، پیگیری این پرونده وارد فاز جدیدی شده است. از یکسو دولت وزرای سه وزارتخانه اطلاعات، کشور و دادگستری را مامور بررسی این ماجرا کرده و از سوی دیگر قوه قضائیه نیز با انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول این قوه به عنوان مامور ویژه برای رسیدگی به این پرونده وارد عمل شده است. در همین راستا روزگذشته، محسنی‌اژه‌ای به اصفهان رفت تا از نزدیک در جریان رسیدگی به این پرونده قراربگیرد. ازاین رو، دیروز پس از ورود معاون اول قوه قضائیه به اصفهان، نشست بررسی پرونده اسیدپاشی با حضور او در شورای تامین استان اصفهان برگزار شد. رئیس‌جمهور نیز دیروز در جلسه هیات‌وزیران با اشاره به اینکه «ماجرای اسیدپاشی در اصفهان، مردم ما را بسیار متاثر و نگران کرده است»، گفت: هفته گذشته در دولت تصمیم گرفته شد که وزرای مربوطه با جدیت تمام این مساله را مورد رسیدگی قرار دهند و امروز (روز یکشنبه) این سه وزیر گزارشی را از حادثه مذکور ارائه دادند.

وی تصریح کرد: تلاش پیگیری در حال انجام است و مردم عزیز هیچ تردیدی نداشته باشند که گذشتی در کار نخواهد بود و دولت با همه توان این مساله را پیگیری کرده و عامل یا عاملان این جنایت به دست عدالت سپرده شده و اشد مجازات برای کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، اعمال خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: دولت به همراه قوه‌قضائیه مصمم است لایحه‌ای را درخصوص این‌گونه مسائل تنظیم کند تا کسانی که مرتکب این جنایت‌ها می‌شوند، اشد مجازات برایشان در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد: لحظه‌ای آرام نخواهیم ماند تا افرادی که مسبب این حادثه بودند دستگیر شده و واقعیت برای مردم روشن شود.

در همین حال صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دیروز در همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکرکه در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد تاکید کرد: «به دادستانی و دادگستری استان اصفهان از همان ابتدا دستور داده ام تا این موضوع را به‌طور جد پیگیری کند و براساس آخرین گزارشی که دیروز به دستم رسیده، کارهای خوبی در حال انجام است و به زودی مرتکب این امر پیدا می‌شود.» به گزارش «ایرنا»، آیت‌الله آملی‌لاریجانی ادامه داد: «همه قبول داریم که شهروندان باید امنیت داشته باشند اما نباید ماجرا را آلوده کرد و بر فضای ناامن تبلیغی دامن زد.» او در بخش دیگری از سخنانش از گره زدن موضوع امر به معروف و نهی از منکر به ماجرای اسیدپاشی‌ها انتقاد کرد و گفت: «وصل کردن اسیدپاشی به امر به معروف جنایت عظیمی است.»

ماموریت کمیسیون امنیت ملی

همزمان علی لاریجانی رئیس مجلس هم دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت:‌ «حادثه تلخ و شنیع اسیدپاشی در اصفهان یکی از قبیح‌ترین صحنه‌های رذیلانه چنین اقدامی بوده است و از ابتدای این حادثه، پیگیری جدی صورت گرفت و با قوه قضائیه و سایر بخش‌های امنیتی تماس گرفته شد که موضوع را با همه‌ توان دنبال کنند و افرادی هم دستگیر شدند ولی بررسی‌ها در حال پیگیری است.» لاریجانی اضافه کرد: «لازم می‌دانم کمیسیون امنیت ملی با جدیت پیگیر موضوع باشند و نتیجه را به مجلس گزارش دهند.» او تاکید کرد: «کدام جریان سیاسی مطرح در کشور می‌تواند در پی چنین اقداماتی باشد؟ چرا فضای سیاسی کشور را بلا‌وجه غبارآلود می‌نمایید؟» رئیس مجلس با بیان اینکه سیاسی کردن یک اقدام زننده، جز فرصت طلبی چیز دیگری نیست، بلکه یک نامردی سیاسی است گفت: «متاسفانه در زمانی و دوره‌هایی از این کارها شد و نتیجه‌ آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد.» به دنبال دستور رئیس مجلس نیز قرار شد هیاتی از کمیسیون امنیت ملی در هفته جاری برای ارزیابی حادثه به اصفهان برود. در ادامه بررسی پرونده اسیدپاشی برروی زنان اصفهان، روزگذشته معاون امنیتی وزارت کشور نیز به شورای تامین استان اصفهان پیوست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری سخنگو و قائم‌مقام وزارت کشور گفت: «همچنان موضوع اسیدپاشی در شورای تامین استان اصفهان مطرح است و تلاش می‌کنیم تا عامل یا عاملان اصلی این اتفاق را شناسایی کنیم.»

آغاز بازجویی از مظنون اصلی

اما اخبار تنها به پیگیری‌های دولت، قوه قضائیه و مجلس خلاصه نمی‌شود. روز گذشته سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی اصفهان در گفت‌وگو با میزان، از آغاز بازجویی از مظنون اصلی پرونده اسیدپاشی اصفهان خبر داد. در کنار این اخبار، همچنین به گزارش میزان، دیروز سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران، خبر خروج عامل اسید‌پاشی در اصفهان از کشور را تکذیب کرد. او ادامه داد: «پلیس در گزارش‌ها و جمع‌بندی‌های خود به چنین موضوعی نرسیده و پیگیر پرونده جنایت اسیدپاشی در اصفهان است.»

بازداشت تهدیدکننده به اسیدپاشی

در خبری دیگر رئیس پلیس تهران بزرگ از دستگیری یک تهدیدکننده به اسیدپاشی در پایتخت خبر داد. به گفته سردار حسین ساجدی‌نیا: «این فرد با استفاده از تلفن‌های عمومی با آموزشگاه‌های غرب تهران تماس گرفته ‌بود و آنان را تهدید به اسیدپاشی می‌کرد که با تلاش ماموران پلیس پایتخت در حین برقراری تماس تلفنی دستگیر شد.» او با اشاره به انتقال متهم به مقر انتظامی و انجام بازجویی از او ادامه داد: «او در بازجویی‌های انجام شده انگیزه و علت اصلی کار خود را تاثیر گرفتن از شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام کرد.» رئیس پلیس پایتخت همچنین از دستگیری تعداد دیگری از مزاحمان تلفنی که در تماس با ۱۱۰ اقدام به اعلام موارد اسیدپاشی قلابی کرده بودند خبر داد و گفت: «تعدادی از این افراد بازداشت شده و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.»

عیادت از مصدوم اسیدپاشی

همچنین به گزارش «ایرنا»، حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری به نمایندگی از سوی رئیس‌جمهوری، با حضور در بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان شهید چمران، از یکی از قربانیان حادثه اسیدپاشی عیادت کرد.