گروه خبر: پس از صدور اطلاعیه وزارت دارایی بریتانیا مبنی بر لغو تحریم برخی افراد و نهادهای ایرانی، مدیرعامل بانک سینا و سرپرست دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به لغو تحریم‎ها، اعلام کردند که از تحریم‌کنندگان درخواست غرامت خواهند کرد. این در شرایطی است که در ماه‎های اخیر دادگاه‎های اتحادیه اروپا چندین مرتبه تحریم‌های وضع شده علیه بانک‌ها و شرکت‎های ایرانی را غیرقانونی و نادرست اعلام کرده‎اند که این مساله پایه‎‌های حقوقی تحریم‎های اتحادیه اروپا علیه ایران را زیرسوال برده است. در این رابطه کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک سینا روز دوشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره قطعیت رای دادگاه اتحادیه اروپا برای رفع تحریم بانک سینا، با استقبال از عمل کردن به رای دادگاه و خارج کردن این بانک از تحریم‎ها افزود: «امیدواریم بقیه کشورهای اروپایی نیز نسبت به انجام این امر اقدام کنند.»

او با تاکید بر اینکه بانک سینا در چارچوب رای دادگاه حق و حقوق خود را دنبال می‏کند، ابراز امیدواری کرد: «براساس رای اتحادیه اروپا بانک سینا و سایر بانک‎های تحریم شده از آن خارج شوند.» پرویزیان، خروج بانک سینا از تحریم را امتیاز مطلوبی برای این بانک دانست و گفت: «امیدواریم خسارات ناشی از تحریم و انجام نشدن فعالیت‎های خارجی با توجه به رای دادگاه اتحادیه اروپا را دریافت کنیم.» مدیرعامل بانک سینا تاکید کرد: «این بانک قصد دارد حق و حقوق خود را از طرق قانونی و حوزه حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه پیگیری کند.» پرویزیان در پاسخ به پرسشی درباره برآورد میزان خسارت گفت: «هرچند میزان خسارت برآورد شده و اطلاعات آن به وکلا ارائه شده، اما پس از دریافت نتیجه قطعی رقم آن اعلام می‎شود.»

دادگاه عالی اتحادیه اروپا در حکم صادره مورخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۲ به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این اتحادیه، رای به لغو تحریم بانک سینا داده بود اما این رای توسط اتحادیه اروپا اجرایی نشد و به همین دلیل وکلای بانک در دادگاه طرح دعوی کرده که در روز چهارشنبه ۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ماه امسال) رای به نفع این بانک صادر شد. رای دادگاه متضمن حذف نام بانک سینا از فهرست تحریم‎ها و همچنین محکوم شدن اتحادیه اروپا به پرداخت چهار پنجم هزینه‎ها است. وزارت دارایی بریتانیا در همین راستا روز یکشنبه ۶ فرد و موسسه ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‎های خود خارج کرد. شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم، شرکت سورینت و بانک سینا از جمله موسسه‎هایی هستند که از لیست تحریم‎های وزارت دارایی بریتانیا حذف شدند. همزمان، محمود فتوحی، سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره خارج شدن این دانشگاه از لیست تحریم‌‌ها توسط وزارت دارایی بریتانیا گفت: «شکایت از اتحادیه اروپا به‌دلیل وضع تحریم‌ها و طلب غرامت قطعا جزو برنامه‌های ما خواهد بود. اعضای روابط بین‌الملل دانشگاه شریف جزئیات این مساله را بررسی و راهکارهای این موضوع را پیگیری می‌کنند.»