گروه دیپلماسی: دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ضدتروریسم همچنان در ابهام قرار دارد. تا جایی که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص شکل‌گیری این ائتلاف گفت که این ائتلاف با ابهامات جدی مواجه بوده و در جدیت آن برای مبارزه ریشه‌ای و صادقانه با تروریسم تردید اساسی وجود دارد. همزمان اما یک خبرگزاری آمریکایی از تلاش فرانسه در دعوت ایران جهت حضور در اجلاس ضدتروریسم در پاریس خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، فرانسه درصدد دعوت ایران برای شرکت در اجلاس بین‌المللی حول محور عراق و داعش است که قرار است روز دوشنبه هفته جاری در پاریس برگزار شود. بنابر این گزارش، این اقدام فرانسه در مغایرت با تصمیم آمریکا در عدم همکاری این کشور با ایران در نبرد علیه داعش تعبیر می‌شود.

آسوشیتد‌پرس در ادامه، دعوت ایران از سوی فرانسه را تغییر سیاست این کشور در قبال ایران به‌عنوان کشوری شیعه و همسایه عراق نامید. یک مقام رسمی فرانسوی که مایل به افشای نامش نبود از احتمال توافق کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آتی پاریس در مبارزه علیه داعش خبر داد. همچنین رئیس‌جمهوری عراق نیز با اشاره به نشست پاریس که هفته آینده برگزار خواهد شد اعلام کرد که برخی کشورهای همجوار عراق از جمله ایران به این نشست دعوت خواهند شد. فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط با اشاره به نشست بین‌المللی که درمورد بحران عراق در تاریخ بیست و چهارم شهریور جاری در پاریس برگزار می‌شود، گفت: «انتظار می‌رود اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در این نشست حضور داشته باشند.»

او همچنین تاکید کرد که از کشورهای همسایه و همجوار عراق به‌ویژه ایران، عربستان و اردن نیز برای مشارکت در این نشست دعوت به عمل خواهد آمد. او با اشاره به روابط میان عراق و کشورهای عربی در منطقه بر اهمیت گشایش صفحه جدیدی در روابط میان عراق و کشورهای عربی تاکید کرد.