گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی، شامگاه دوشنبه به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری قزاقستان وارد آستانه پایتخت این کشور شد. او دیروز در همایش بازرگانان، صاحبان صنایع و کارآفرینان ایران و قزاقستان با اشاره به نوع نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله اقتصاد و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه قزاقستان افزود: با روی کار آمدن دولت جدید دیدگاه‌های اقتصادی نوینی در دستور کار قرار گرفت که اهداف آن در بلندمدت توسعه اقتصادی کشور و در کوتاه مدت، افزایش قدرت خرید خانوارها، رشد تولید ملی و افزایش کافی سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار است. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد ایران در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با موفقیت ممتاز خود در ثبات و امنیت منطقه و با تکیه بر سرمایه انسانی فرهیخته و زیرساخت‌های گسترده یکی از امیدبخش ترین فضاهای سرمایه‌گذاری در دو دهه آینده را نوید می‌دهد.

گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و قزاقستان

اما پیش از آنکه روحانی در جمع بازرگانان حضور یابد، در کاخ «آکوردا» کاخ ریاست‌جمهوری این کشور مورد استقبال نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان قرار گرفت و پس از مراسم استقبال رسمی از روحانی، دیدار و مذاکرات خصوصی روسای جمهوری ایران و قزاقستان آغاز شد. این دو مقام عالی‌رتبه ایران و قزاقستان در این دیدار درباره راه‌های ارتقای روابط دوجانبه، مسائل فی‌مابین، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. روسای جمهوری دو کشور همچنین اسناد همکاری بین دوکشور ایران و قزاقستان را امضا کردند. پس از آن روحانی به همراه نور سلطان نظربایف رئیس‌جمهوری این کشور در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: نتیجه مذاکرات هیات‌های ایرانی با همتای قزاقستانی خود نشان‌دهنده این است که دو طرف اراده لازم را برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف دارند. روحانی ضمن تشکر از استقبال گرم دولت قزاقستان اظهار کرد: حضور هیات بلندپایه و جمعی از کارآفرینان ایرانی در کشور قزاقستان به معنای اراده قوی ایران برای توسعه روابط بین دو کشور است. روحانی همچنین در مورد دیدارش با همتای قزاقستانی خود اظهار کرد: در این دیدار درباره مسائل اقتصادی، فرهنگی، علمی، گردشگری و مبارزه با تفکر افراطی‌گری گفت‌وگو کردیم. وی افزود: بسیار مهم است که راه آهن جدید قزاقستان از طریق ترکمنستان به ایران وصل و همچنین دریای خزر به خلیج فارس متصل می‌شود. روحانی اظهار کرد: مساله انرژی یکی از مسائل بسیار مهم ما است که ایران دارای نفت و گاز است که درخصوص همکاری علمی و فنی در این دیدار گفت‌وگو کردیم. وی ادامه داد: ما همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث کردیم که منطقه ما معضلات فراوانی دارد و همه کشورهای منطقه باید برای حل و فصل این مسائل و ایجاد یک ثبات پایدار در منطقه با هم گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهوری یکی دیگر از محورهای دیدار با همتای قزاقستانی خود را مذاکرات ۱+۵ و روند پیش روی این مذاکرات بیان کرد و گفت: البته قزاقستان از ابتدا تاکنون در زمینه هسته‌ای و مسائل دیگر حمایت بسیار جدی از جمهوری اسلامی ایران داشته است. روحانی همچنین اعلام کرد: راه‌آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان در ماه نوامبر امسال تکمیل می‌شود. رئیس‌جمهوری قزاقستان نیز در این نشست خبری مشترک با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: ما به آینده این مذاکرات خوشبین هستیم و امیدواریم تحریم‌ها هرچه سریع تر برداشته شود. رئیس‌جمهوری قزاقستان از دیگر محورهای دیدار با رئیس‌جمهوری ایران را احداث ترمینال در حاشیه دریای خزر عنوان کرد. وی تاکید کرد: قزاقستان آماده است تا سهم خود را در مذاکرات هسته‌ای به ایران ارائه کند.

دیدار با وزیر خارجه قزاقستان

روحانی پیش از آن در دیدار باادریس اف وزیر خارجه قزاقستان، با اشاره به امکانات و توانمندی‌های دو کشور برای گسترش همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد که این سفر سرآغاز خوبی برای توسعه روابط همه‌جانبه دو کشور باشد. به گزارش «ایرنا»، ادریس‌اف وزیر خارجه قزاقستان نیز در این دیدار گفت: آقای نظربایف به دلیل اهمیت فوق‌العاده ایران اسلامی در منطقه و جهان شخصا در مراسم تحلیف جنابعالی شرکت کرد و ما علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های دوجانبه هستیم. ادریس اف همچنین گفت: نسل جوان قزاقستان شما را خیلی دوست دارند و شیفته دیدار با شما و شنیدن صحبت‌هایتان هستند. روحانی را در این سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری همراهی می‌کنند.