گروه دیپلماسی: نماینده ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی دیدار امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه با سعود‌الفیصل، وزیر خارجه عربستان را بسیار خوب و مثمرثمر توصیف کرد و گفت که انشا‌الله این دیدار در راستای منافع دو کشور و امت‌های عربی و اسلامی است. به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا دهقانی با اشاره به ملاقات شب گذشته حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در جده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه، گفت: «ما با برادرانمان در عربستان درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه و چالش‌هایی که در منطقه با آن مواجهیم از جمله اقدامات افراط‌گرایانه و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به ملت بی‌دفاع فلسطین صحبت کردیم.»

او افزود: «این مذاکرات چگونگی رویارویی با تندروی‌ها و اقدامات تروریستی، ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی و ملت‌های آنها در رویارویی با این چالش‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد.» دهقانی در پاسخ به سوالی درباره تعیین زمان سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عربستان گفت: «این مساله به آینده مربوط می‌شود اما انشا‌الله حتمی خواهد بود.» حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به‌منظور دیدار با سعود‌الفیصل، وزیر خارجه عربستان و گفت‌وگو درباره مسائل مورد اهتمام و علاقه دو کشور راهی ریاض شد.

امیرعبداللهیان، درخصوص دیدار و گفت وگو با سعود‌الفیصل گفت که دیدار مثبت و سازنده‌ای را با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض داشته است. عبداللهیان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد: «دیدار با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.» پیشتر معاون ظریف در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ایران اهمیت کشور عربستان را به خوبی درک می‌کند، زیرا همکاری نزدیک تهران و ریاض می‌تواند نقش موثری در جهان اسلام، منطقه و جهان داشته باشد. از این رو ارتباط ایران و عربستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با «ایاد امین مدنی»، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در جده دیدار و درباره مسائل جهان اسلام و خطر تشدید افراط‌گرایی و حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش «ایرنا»، در این دیدار ایاد مدنی از مشارکت فعال ایران در تلاش‌های سازمان همکاری‌های اسلامی به منظور رایزنی برای حل مشکلات جهان اسلام تشکر و قدردانی کرد. همچنین طرفین بر ضرورت حفظ وحدت بین مسلمانان برای مقابله با تفرقه‌افکنی و ارتباط مستمر و ادامه رایزنی‌های فیمابین جهت خنثی کردن توطئه‌های دشمنان علیه جهان اسلام تاکید کردند.

در این دیدار، حسین صادقی، سفیر ایران در عربستان، دهقانی، نماینده دائم ایران نزد سازمان همکاری‌های اسلامی و سرپرست سرکنسولگری ایران در جده و عمرانی، رئیس اداره خلیج فارس نیز حضور داشتند.

همزمان با سفر مقام ارشد ایران به ریاض، رئیس کمیته امور خارجی شورای مشورتی عربستان گفت‌وگوی تهران و ریاض را با توجه به نقش دو کشور در منطقه مهم دانسته، اما گفته بود که عربستان در این زمینه با ایران به صراحت درباره آنچه «دخالت‌های این کشور در عراق و سوریه» تلقی می‌کند سخن خواهد گفت.

عبداللهیان، اولین مقام ارشد ایرانی است که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی به عربستان به‌منظور انجام دیدارهای دوجانبه سفر کرده است. ایران و عربستان در طول‌ سال‌های گذشته مواضع متفاوتی را در مواجهه با مساله عراق، سوریه، ‌یمن، لبنان و بحرین داشته‌اند، اما هر دو برای افزایش نفوذشان در منطقه خاورمیانه تلاش می‌کنند.

روابط ایران و عربستان از زمان تحولات اخیر جهان عرب به سردی گرایید، با این حال دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار بهبود روابط با کشورهای همسایه را جزو مهم‌ترین برنامه‌های سیاست خارجی خود قرار داد. در همین چارچوب اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به کشور عمان صورت گرفت.

مقامات وزارت امور‌خارجه بارها بر آمادگی ایران برای دیدارهای دوجانبه و آغاز گفت‌وگوهای سازنده با ریاض تاکید کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این آمادگی به دلایلی در طرف مقابل وجود نداشت. به‌علاوه دعوت وزیر امور خارجه ایران از سوی همتای عربستانی خود که چندی پیش صورت گرفت، بیشتر در قالب حضور در کنفرانس وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در جده بود تا دعوت رسمی و دوجانبه که به گفته امیرعبداللهیان نیازمند رعایت پروتکل خاص خود است.

مبارزه با تروریسم محور مذاکرات

همزمان با دیدار امیر عبداللهیان با سعود الفیصل، یک سایت اماراتی نوشت که خطر داعش به نزدیکی روابط تهران و ریاض سرعت بخشید. به گزارش «ایسنا»، سایت خبری «ارم‌نیوز» امارات در مطلبی با عنوان «خطر داعش به نزدیکی روابط ایران و عربستان سرعت بخشید»، به سفر حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران به ریاض اشاره کرد و نوشت: «معاون وزیر امور خارجه ایران روز دو‌شنبه در سفری که می‌توان آن را آغاز همکاری‌ها میان تهران و ریاض در رویارویی با بزرگ‌ترین چالش در منطقه؛ یعنی گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق و سوریه دانست، به عربستان رفت.»

این سایت خبری افزود: «حسین امیرعبداللهیان بلندپایه‌ترین مسوول ایرانی است که از زمان انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۳ به عربستان رفته است. به نوشته این سایت، گروه تروریستی داعش، ایران و عربستان را با یکدیگر متحد کرد که البته آغاز این اتحاد با استقبال هر دو طرف از انتخاب حیدر العبادی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق برای رویارویی با داعش بود که طی ماه‌های اخیر بخش‌هایی از عراق را به تصرف خود درآورده است.»

ارم‌نیوز در بخش دیگری از این مطلب آورده است: «عربستان از نیروهای داعش می‌ترسد و از این رو اقدامات پیشگیرانه زیادی را برای جلوگیری از گسترش اندیشه‌های این گروه که شاخه‌ای از القاعده به شمار می‌رود و از نظر ریاض یک گروه تروریستی است، انجام داده است.»

بنابر این گزارش، ناظران معتقدند در حال حاضر اولویت عربستان «از بین بردن داعش» است؛ چراکه صرف‌نظر از همکاری‌ها و هماهنگی‌ها با دمشق، حد نصاب (هماهنگی‌های) بین‌المللی و منطقه‌ای برای سرکوبی داعش رو به پایان است.