ایرنا: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، جلسه بحث آزاد با عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی؛ پیشگیری از جنگ» را برگزار کرد.

در این نشست که به ابتکار نماینده دائم یعنی بریتانیا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، بان‌کی‌مون دبیرکل و ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز شرکت داشتند و علاوه بر ۱۵ کشور عضو شورای امنیت مجموعا ۵۹ کشور دیگر در این بحث مشارکت داشتند.

جواد صفایی رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید به‌جای صرف هزینه‎های هنگفت برای مقابله با پیامدهای جنگ تدابیری برای پیشگیری از بروز جنگ‎ها بیندیشد.

او ادامه داد کشورهای عضو جنبش عدم تعهد معتقدند پیشگیری باید در چارچوب اصول و اهداف منشورسازمان ملل متحد و احترام به حق حاکمیت ملی کشورها صورت پذیرد و مناسب ترین ابزار پیشگیری از جنگ و درگیری را باید در فصل ششم منشور در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات جست.

صفایی گفت: «اقدامات پیشگیرانه باید همه‌جانبه و با تاکید بر ریشه‎های تنش‌ها در جوامع انجام شود و اینکه از نظر جنبش عدم تعهد مفاهیمی چون توسعه اجتماعی و اقتصادی، حفظ محیط زیست، حقوق بشر، صلح و امنیت و حکومت قانون همه به هم وابسته‎اند و برای توفیق در طراحی اقدامات پیشگیرانه باید همه این جوانب به‌صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند.»