دستور ویژه پس از سقوط

روحانی دستور منع پرواز «ایران۱۴۰» تا اطلاع ثانوی را صادر کرد رئیس‌جمهور در پی سانحه هوایی دیروز دستور داد

ممنوعیت پرواز هواپیمای« ایران 140»

گروه خبر: در پی سقوط صبح دیروز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع آنتونف با نام «ایران ۱۴۰» در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران، حسن روحانی رئیس‌جمهوری به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا رسیدگی کامل به این موضوع، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت کند.

حادثه دیروز که سومین سانحه مرگبار هوایی هواپیمای مدل آنتونف در ایران است، ۳۹ نفر از مسافران و خدمه پرواز را به کام مرگ برد؛ حادثه‌ای که پروازی دیگر را به فهرست سیاه پروازهای مرگبار «بدنام‌های روس» اضافه کرد.

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت دیروز با ابراز تاثر و تسلیت در پی سانحه سقوط هواپیما، از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارائه کند و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت کند. او همچنین از وزیر راه خواست تا رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تاکید و توجه ویژه قرار گیرد. او همچنین به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تامین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد.

هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر که از تهران راهی طبس بود، ساعت ۹:۱۸ صبح دیروز با ۴۸ مسافر و هشت نفر کادر پرواز، به دلیل آنچه «احتمال وجود نقص فنی» خوانده می‌شود، در یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. «ایرنا»، «خاموش شدن موتور هواپیما» را عامل احتمالی این سقوط گزارش کرده است. محمد ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: «هواپیما هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داده و سقوط کرد.» این در شرایطی است که شاهدان عینی به خبرگزاری فارس گفتند که در زمان سقوط ابتدا قسمت انتهایی هواپیما جدا شد و سپس هواپیما با سرعت بالایی با زمین برخورد کرد.

در همین حال مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از اعلام خبر سقوط این هواپیما گفت که پیش از این «نگرانی خود را درمورد این هواپیما اعلام کرده بودیم»؛ به گزارش خبرگزاری مهر، عضو کمیسیون عمران مجلس که نگرانی اعضای کمیسیون عمران از این هواپیما را در جریان بازدید از مراحل ساخت آن، بازگو می‌کرد، به سقوط پرواز آزمایشی این هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: «نباید به این هواپیما اجازه پرواز می‌دادند که شاهد چنین حوادثی باشیم.» با این همه، احمد مجیدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامتر‌های موتور خبر داد؛ موضوعی که می‌تواند به بسیاری از پرسش‌های برجای مانده از این سانحه پاسخ گوید.

جانباختگان سانحه هوایی

خبرها تا لحظه نگارش این گزارش، حاکی از آن است که در سانحه هوایی دیروز، از مجموع ۴۸ سرنشین هواپیما، ۳۷ نفر در دم کشته و دو نفر نیز از مسافران در بیمارستان جان خود را از دست دادند. ۹ نفر از مصدومان نیز در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند. به گزارش «ایرنا» و بر اساس اعلام رئیس پلیس پیشگیری ناجا، اجساد دو نفر دیگر نیز پیدا نشده است. با این همه محمد ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اعلام اینکه خدمه پروازی این هواپیما شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده ‌است، به خبرگزاری فارس گفت: «در این پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زیر ۲ سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال حضور داشتند.»

همچنین اخبار حاکی از آن است که سید ماشاالله شکیبی، نماینده سابق شهرستان طبس، فردوس و بشرویه نیز یکی از سرنشینان پرواز تهران- طبس بود؛ خبرآنلاین در این باره نوشت: شکیبی نمایندگی دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی مردم طبس و ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس ششم را بر عهده داشت.

دستورات ویژه پس از سقوط هواپیما

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان سانحه تاسف‌بار سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان دستور داد تا کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام و به بررسی علت آن بپردازند.

به گزارش خبرآنلاین، آخوندی گفت: «دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده محترم جان‌باختگان صادر شده است و همه سرنشینان این هواپیما و همچنین اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه بوده‌اند.» از سوی دیگر ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری فوری، هیاتی ویژه را مامور پیگیری این موضوع کرد. بر اساس گزارش «ایسنا»، علی لاریجانی نیز ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان، از سازمان هواپیمایی خواست تا علت حادثه سقوط هواپیما را بررسی کند.

هشدار مجلس به استیضاح وزیر راه

اگرچه مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس، دیروز و پس از اعلام سقوط هواپیما در تهران، از ابراز نگرانی کمیسیون عمران درباره پرواز این نوع از هواپیماها سخن گفته بود، سید موید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای، خطاب به وزیر راه و شهرسازی هشدار داد تا با پیگیری هرچه سریع‌تر موضوع از سوی وزیر، مساله استیضاح وی مطرح نشود. به گزارش خبرآنلاین، صدر گفت: «بهتر است وزیر راه علت و عوامل سقوط این هواپیما را هرچه سریع‌تر اعلام کند تا مساله استیضاح و برکناری‌اش مانند وزیر راه قبلی برای او پیش نیاید.»

تکذیب نهادهای نظامی ایران

صبح دیروز و اندکی پس از اعلام خبر سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در تهران، سردار رمضان شریف مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتشار برخی اخبار مبنی‌بر تعلق هواپیمای سانحه‌دیده به سپاه را تکذیب کرد. در همین حال روابط عمومی وزارت دفاع نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد این هواپیما متعلق به این وزارتخانه نبوده و کارکنان وزارت دفاع در این هواپیما حضور نداشتند.

«ایران 140» از فوکر بهتر است

ساخت هواپیمای کوتاه‌برد «ایران ۱۴۰» متعلق به شرکت هواپیماسازی ایران که بر پایه هواپیمای روسی «آنتونف ۱۴۰»، در شاهین‌شهر اصفهان مونتاژ شده است، در دولت اول احمدی‌نژاد تسریع شد. به گزارش «ایرنا »، هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمایی کوچک برای حمل ۳۵ تا ۱۰۰ نفر مسافر از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر است. با روی کار آمدن دولت نهم در سال ۱۳۸۴ اعتباراتی جهت خرید این هواپیما برای خطوط هوایی کشور تخصیص شد و پروژه بسیار فعال شد و در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید شده است. حمید بهبهانی، وزیر راه دولت نهم که یکی از طرفداران سرسخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بود، در سال ۱۳۸۷ در گفت‌و‌گویی با خبرآنلاین گفته بود که کتبا می‌نویسم هواپیمای ایران ۱۴۰ از فوکر بهتر است. وزیر راه دولت محمود احمدی‌نژاد در رابطه با هواپیمای ایران ۱۴۰ اینگونه اظهار نظر کرده بود: « اگر الان ادعا کنیم می‌توانیم هواپیما بسازیم خب شوخی کرده‌ایم، اما اگر به‌تدریج در این مسیر گام برداریم، در سال‌های آینده سازنده خواهیم شد. هواپیمای ایران ۱۴۰ نمونه آن است که طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است. بنده چند بار سوار این هواپیما شده‌ام و حاضرم کتبا بنویسم ایران ۱۴۰ از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است.چون هم هواپیمای نو و هم خودکفا است. اگر به تدریج در مسیر ساخت وارد شویم، در آینده می‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.»

آنتونف یک شرکت هواپیماسازی در اوکراین است که از شوروی سابق بر جای مانده است.

سوانح هوایی «ایران 140»

*دی‌ماه ۱۳۸۱ (دسامبر ۲۰۰۲)؛ سرنگونی هواپیمای آنتونف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان به مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراین و روسیه که برای حضور در مراسم افتتاحیه خط تولید ایران۱۴۰ در اصفهان عازم این شهر بودند، منجر شد.

*۲۲ مرداد ۱۳۸۴ (۱۴ اوت ۲۰۰۵)؛ این هواپیما که در مسیر تهران به خرم‌آباد در پرواز بود، به دلیل نقص فنی و از کار افتادن یکی از موتورها در نزدیکی اراک مجبور به فرود اضطراری شد. این سانحه تلفات جانی نداشت.

*دی‌ماه ۱۳۸۴ (دسامبر ۲۰۰۵)؛ یک هواپیمای آنتونف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

*بهمن ۱۳۸۷ (فوریه۲۰۰۹)؛ هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

*۱۹ مردادماه سال ۱۳۹۳، هواپیمای ایران ۱۴۰ مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر با حدود ۵۰ سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.

دستور ویژه پس از سقوط