توافق تهران و قاهره برای ارسال کمک به غزه

گروه دیپلماسی: دیپلماسی فعال ایران درخصوص بحران غزه و آشکار نمودن تجاوزات رژیم صهیونیستی همچنان پرتحرک است. از برگزاری نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران تا رایزنی‌های دوجانبه به‌خصوص با مقامات بلندپایه عربی. در تازه‌ترین تحول هم معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران درادامه رایزنی‌های خود با محمد بدرالدین زاید معاون وزیر امور خارجه مصر که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین برای رسیدگی به اوضاع غزه به تهران سفر کرده بود، دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار، امیرعبداللهیان از حضور مصر در این نشست تشکر کرد و طرف مصری نیز مراتب تقدیر خود را از تلاش‌های ایران برای برگزاری موفق این نشست در تهران اعلام کرد و آن را نشان از اهتمام ایران به مساله فلسطین دانست.

در این دیدار دو طرف راه‌های پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی و بحران غزه را بررسی و برای همکاری به منظور حل بحران انسانی غزه توافق کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین ضرورت تلاش موثر کشورهای اسلامی و عربی برای توقف کشتار مردم بی‌دفاع غزه و رفع محاصره ابراز امیدواری کرد که حکومت مصر تسهیلات لازم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به غزه به خصوص دارو و مواد غذایی را فراهم کند و مجوزهای لازم برای انتقال سریع مجروحان فلسطینی ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی را ازطریق مصر به ایران صادر کند. معاون وزیر امور خارجه مصر نیز با تشریح مقررات و تشریفات ارسال کمک به غزه ازطریق مصر ابراز امیدواری کرد کشورش همکاری‌های لازم را برای انتقال کمک‌های ایران به‌منظور کاهش سختی‌های مردم غزه فراهم آورد. همچنین دو طرف توافق کردند به همکاری‌های خود برای کاهش سختی‌های مردم غزه ادامه دهند. در این دیدار دوطرف برخی مسائل مهم منطقه ازجمله عراق، سوریه و لیبی را مورد بررسی قرار داده و توافق کردند که رایزنی‌های خود را در مورد این مسائل ادامه دهند. از آنجا که مصر همواره نقش مهمی در مساله فلسطین داشته و گذرگاه‌های مرزی غزه نیز مشرف به مصر است، این موضوع باعث شده تا ارسال کمک‌های غذایی و دارویی ازطریق مصر امکان پذیر باشد. در رویدادی دیگر مرتبط با تحولات غزه، رئیس هیات اعزامی مجلس ایران به غزه، با اشاره به ارسال نامه دولت مصر به مجلس شورای اسلامی گفت که در این نامه بر اقدامات هیات اعزامی تنها در چارچوب کمک‌رسانی تاکید شده است. حسن کامران دستجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، از ارسال نامه دولت مصر به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: «این نامه حدود ۱۵ روز پیش ازسوی دولت مصر به پارلمان ارسال شده است.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موارد نامه ارسالی دولت مصر به مجلس شورای اسلامی، نحوه و نوع ارسال کمک‌های بشر دوستانه و پزشکی ایران به غزه بوده است، افزود: «همچنین در این نامه چارچوب‌هایی برای افراد اعزامی به غزه تعیین شده است.» در دستورالعمل دولت مصر آمده است که اقدامات هیات اعزامی باید تنها در چارچوب کمک‌رسانی باشد. رئیس هیات اعزامی مجلس به غزه، با تاکید بر اینکه مقامات مصری باید همراهی و تلاش جدی را برای سفر هیات پارلمانی ایرانی به مصر انجام دهند، افزود: «ما برای سفر به غزه بسیار مصمم هستیم.»