دنیای اقتصاد: در شرایطی که به روزهای پایانی ضرب‌الاجل ۶ ماهه توافق هسته‌ای نزدیک می‌شویم، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سفر وزرای خارجه ۱+۵ به وین خبر داد. او همچنین از مصمم بودن هر ۶ کشور برای دستیابی به توفق هسته‌ای تا پیش از ۳۰ تیر ماه خبر داد. همزمان خبرها حکایت از سفر جان‌کری وزیر امورخارجه آمریکا و سایر وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ به وین دارند. با این حال اخبار منتشر شده حاکی از آن است که روسیه و چین در سطحی پایین‌تر از وزیرخارجه در نشست وین شرکت خواهند کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سفر وزرای خارجه به وین نشان‌دهنده عزم دو طرف برای دستیابی به توافق است؛ اما شمار دیگری از کارشناسان، چنین استدلال می‌کنند که شاید سفر عالی رتبه های دیپلماتیک به وین تنها با هدف ارزیابی مذاکرات و تمدید چند روزه مهلت ۶ ماهه اول باشد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که جان کری پس از سفر به افغانستان وارد وین خواهد شد. همزمان روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در خبری مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‌ای به ۱+۵ برای نصب ۸هزار سانتریفیوژ نسل ۶ در بازه زمانی هشت ساله تحت نظارت کامل آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرده است. وزرای خارجه 1+5 راهی وین می‌شوند

ارتقای سطح مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات حساس و سرنوشت‌ساز وین با پیوستن وزرای خارجه غربی ۱+۵ به گفت‌وگوها، با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. این وزرای خارجه که در راس آنها، جان‌کری وزیر خارجه آمریکا قرار دارد، از این هفته به مذاکره‌کنندگان هسته‏ای می‎پیوندند تا برای حل اختلافات باقیمانده در این فرصت اندک تا ۲۰ ژوئیه، با طرف ایرانی به رایزنی و گفت‌وگو بپردازند.

از دیگر سو در شرایطی که تاکنون اخبار مشخصی راجع به نتایج این مذاکرات به بیرون درز نکرده است، روز جمعه روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‌ای به ۱+۵ ارائه داده است مبنی‌بر اینکه در مقابل نصب هشت هزار سانتریفیوژ نسل ۶ پس از دوره‏ای هشت ساله، آژانس نیز بر تاسیسات هسته‎ای ایران نظارت کامل داشته باشد. البته این مساله تنها در حد یک گمانه‌زنی است و هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست.

کری ارزیابی می‌کند

تا روز یکشنبه وزرای خارجه غربی ۱+۵ همگی در وین حاضر خواهند شد تا در این روزهای باقیمانده تا مهلت تعیین‌شده ۲۰ ژوئیه برای تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه جامع و حل موارد اختلافی، مذاکره‌کنندگان را همراهی کنند. ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تایید سفر جان‌کری به وین، درباره اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: کری این مساله را که آیا درمورد موضوعات مورد اختلاف، می‎تواند پیشرفتی حاصل شود یا خیر، بررسی می‎کند. به گزارش «ایسنا»، او افزود که کری همچنین تمایل ایران را برای گرفتن تصمیمات سخت ارزیابی خواهد کرد. ‌هارف همچنین نوشت: «جان‌کری سپس پیشنهاداتی درمورد گام‌های بعدی این مذاکرات به باراک اوباما ارائه خواهد داد.» در‌عین‌حال یک مقام غربی درباره سفر کری به وین گفت که وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای دوجانبه‌ای با همتایان خود در روز یکشنبه در وین برگزار خواهد کرد. یک دیپلمات غربی دیگر ضمن تایید سفر وزرای امور خارجه شش قدرت جهانی به وین گفت که جان‌کری پس از کابل مستقیم به وین خواهد رفت. همچنین با توجه به زمان سفر کری به وین، زمان دیدار او و ظریف احتمالا روز یکشنبه خواهد بود.

پیوستن وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه به مذاکرات

البته علاوه‌بر جان‌کری دیگر وزرای خارجه غربی نیز به مذاکره‌کنندگان ملحق خواهند شد. در این رابطه به گزارش «ایسنا» ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در صفحه توییتر خود از سفرش به وین خبر داد و نوشت: «به‌منظور بررسی پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران به جان‌کری و دیگر وزرای امورخارجه ۱+۵ در وین خواهم پیوست.» همچنین خبرگزاری رویترز از سفر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان به‌منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گفت‌وگو با دیگر وزرای امور خارجه ۱+۵ خبر داد. اشتاین‌مایر گفته است در دیدارش با جان‌کری در وین، در مورد اتهامات جاسوسی آمریکا از آلمان نیز گفت‌وگو خواهد کرد. علاوه‌بر این یک منبع دیپلماتیک فرانسوی سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را در روز یکشنبه به وین به‌منظور شرکت در دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تایید کرد.

لاوروف؛ غایب نشست وزیران

اما این نشست وزرای خارجه ۱+۵ یک غایب اصلی دارد و آن وزیر خارجه روسیه است؛ زیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به دلیل همراهی‌اش با ولادیمیر پوتین در سفر به کشورهای آمریکای لاتین نمی‌تواند به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین بپیوندد. براساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر ورونکوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در این باره گفت: «وزیرامور خارجه در مذاکرات شرکت نمی‌کند و من برای شرکت در این نشست معرفی شده‌ام.» همچنین وو سایک، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه سفر وزیر خارجه این کشور به وین قطعی نیست تاکید کرد که با این وجود یک مقام این کشور هم سطح وزرای خارجه به وین خواهد رفت.

یکشنبه، روز حساس وین

با مطرح شدن مساله پیوستن وزرای خارجه ۱+۵ به مذاکرات هسته‌ای، این گفت‌وگوها سمت‌و‌سوی دیگری پیدا کرده است همچنان‌که مایکل‌مان سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تمدید یا پایان مدت زمان مذاکرات وین۶ بستگی به نشست وزیران خارجه در روز یکشنبه دارد. او روز جمعه در جمع خبرنگاران در آستریا سنتر حضور یافت و در پاسخ به سوالی درباره احتمال پایان یافتن این دور از مذاکرات در روز سه‌شنبه گفت: «ما هم‌اکنون به سختی روی متن کار می کنیم و این بحث‌ها بیشتر گمانه‌زنی است.»

خبرنگاری از او سوال کرد: «پس شایعه است؟» مان با خنده گفت:« بیشتر به شایعه شبیه است. به هر حال همه چیز بستگی به نشست وزیران دارد.» وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی تا صبح یکشنبه به وین می‎رسند و قرار است در این روز به مذاکرات وین ۶ بپیوندند. سخنگوی اشتون درباره احتمال تمدید نشست وزیران در وین ۶ گفت: «فعلا همه چیز برای یک روز و آن هم در روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است.»

مان: حضور وزرای خارجه ۱+۵ در وین مفید است

مایکل‌مان، همچنین درباره اهداف حضور وزرای خارجه در وین گفت: «تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم و همان‌طور که می‎دانید امروز ۱۱ ژوئیه است و ما تا بیستم این ماه برای این کار وقت داریم.» مان که با رادیو فردا گفت‌وگو می‏کرد، حضور وزرای خارجه در وین را بسیار مفید خواند و در مورد پیشرفت در نگارش متن توافق هسته‏ای گفت: «همان‌طور که می‎دانید کار تدوین پیش‌نویس از ماه ژوئن آغاز شده و ما الان اواسط ژوئیه هستیم، الان هم بیش از یک هفته از این دور گذشته و کار فشرده برای تدوین ادامه دارد. مطمئنا پیش‌نویسی وجود دارد؛ اما در این مرحله از مذاکرات مسلم است که پرانتزها و جاهای خالی در متن وجود دارد و تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم.» سخنگوی اشتون تاکید کرد: «آنچه می‌توانم بگویم این است که شش کشور همچنان بسیار مصمم هستند تا بیستم به توافق دست یابند.»

۸هزار سانتریفیوژ در برابر نظارت کامل

دهمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ روز جمعه میان سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمید معاون اشتون برای ادامه نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع ادامه داشت؛ این جلسه با هدف دستیابی به نقاط مشترک برای متن توافق جامع و در آستانه سفر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی برگزار شد. همزمان با این گفت‌وگوها روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» مدعی پیشنهاد تازه ایران به ۱+۵ برای نصب ۸ هزار سانتریفیوژ نسل ۶ و در مقابل نظارت کامل آژانس بر تاسیسات هسته‏ای ایران شد. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آساهی شیمبون از روزنامه‌های معروف ژاپن در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‎ای را به ۱+۵ ارائه و در آن درخواست نصب ۸ هزار سانتریفیوژ پیشرفته IR-۶ پس از دوره‏ای هشت ساله را مطرح کرده است. به ادعای این گزارش، بر اساس طرح پیشنهادی، تمامی برنامه غنی‌سازی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‏گیرد. این طرح که در مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۵ مطرح شده به آژانس اجازه می‎دهد تا بر ابعاد، مدت زمان و محل‌های برنامه غنی‌سازی ایران نظارت داشته باشد. این روزنامه نوشته است که ایران در مقابل «هیچ کارخانه غنی‌سازی دیگری بدون تایید آژانس راه نمی‎اندازد و آژانس این اختیار را می‏یابد تا در مورد تعداد کارخانه‌های هسته‌ای فعال و همچنین طول دوره فعالیت آنها تصمیم‌گیری کند. سانتریفیوژها نیز در محلی نصب می‌شوند که کارشناسان آژانس بتوانند به راحتی بر آنها نظارت داشته باشند.» بنا بر این گزارش، فرآیند جایگزین کردن سانتریفیوژهای کنونی ایران با نسل ششم، هشت سال به طول می‌انجامد.